Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hermod Moursund

[#50070] Nordland/Rødøy el. Lurøy: Abel Hermansen (1700-t) og Magli Jacobsdtdr.

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Abel Hermansen var to ganger gift i Rødøy - første gang med Magli Jacobsdtr. (1723-61) fra Stranda. De hadde barn Karen (f. 1745), Dordi (f. 1747), Marithe (f. 1758) og Herman (f. 1761). Andre gang med Ane Nielsdtr. Ingen barn her.Finner han ikke død i Rødøy. Så ser jeg at han er oppført under leiermål i 1745, og det må jo være Karen som ble resultatet av det. Her omtales han som 'Abel Lurøe'. Det tyder vel på at han opprinnelig kom fra Lurøy, og at han flyttet tilbake til Lurøy på et sent tidspunkt.Kan Edvardsens skiftesamling bringe klarhet i dette, samt event. kirkebøker her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Martin Mathisen

Finner ikke noe på denne person i min base.Er det denne Karen Abelsdtr som dør på Steinsland i Rødøy 1814c? Med stor etterslekt i Rødøy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

På FS har jeg funnet Abels levetid - 1713-86. Der står også, om det er riktig, Magli Jacobsdtr.'s forfedre, men ikke Abels forfedre. Er det noen som har en Herman i sin base?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Det var litt av et sammentreff at innleggene kom samtidig etter at det har ligget noen dager. Ville bare legge til at det på FS står at han ble født og døde i Lurøy, men levde i Rødøy. Det var også min antagelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Takk, Geir. Var ikke klar over dette. Spennende og avklarende lesning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Mulig at tema 46826 også kan være av interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

I høyeste grad. Takk, Geir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive