Gå til innhold
Arkivverket

[#50071] Skiftet etter Ole Larsen Tønneviken?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ole L Tønnevigen døde 30. desember 1830 og ble gravlagt fra KK 7. januar 1831. Han var jekteskipper og bodde i rode 23-54, som han også eide.I følge Austevoll Gard og ætt, bd. II. skal det ha vært skiftet etter Ole i 1831 og 1832. Men jeg kan ikke finne dette i noe skifteregister.Er det mulig å finne noe ut om dette i en evt dødsmelding?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er begynt 6. jan. 1831 og sluttet 29. september 1831. Der nevnes arvingene 1) brorsønn Lars J. Tønnevig, 2) brordatter Marthe J., g.m. Peder N. Golten, 3) brordatter Brithe J., enke, 4) brordatter Agnes J., g.m. Mons T. Hummelsund, 5) brordatter Anna J., g.m. Søren Olsen, død, etterlatt seg barna Ole, 13, Johannes, 13, og Michel, 7 år, 6) brordatter Salme J., g.m. Anders Olsen Næsse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk,er det nevnt noe om hva Ole Tønneviken etterlot seg? Jeg er spesielt interessert i om eiendommen Rode 23-54 var en del av arveoppgjøret. Oddvar Søreide nevner på BF at panteboken trolig kane fortelle noe mer. Er det en søkbar protokoll, eller må det blades?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Underlig at ikke brorsønnen Mikkel Larsen f. 1804 er nevnt i skiftet. Han var i live da Ole døde. Var der testamente, tro, siden kun barna til broren Johannes (nærmest i alder) arvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Helt enig Heidi, jeg stusset også på det. Det ser imidlertid ut for at det er det same som er nevnt i Austevoll-bokense mer herLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ser også at her står brordatter Agnes J, gift med Mons T. Hummelsund. Jeg har ikke registrert noen Agnes, men at brordatteren Syneve J ble gift med denne Mons Torkildsen 29.10.1820.Synneve (17) tente hos Marte Jabobsdtr., søstera til Eli Jacobsdtr. (Synneves stemor), på Bakke i 1801. Skifte etter denne Eli i Sartor 1813-1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, her er jo hun i 1801, men kan hun ha hatt et dobbeltnavn;LenkeKlarer vi å finne dåpen hennes, skal vel være ca 1786-1787....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er nok riktig person som du nevner i siste innlegg Arnfrid og ho er nok også den som gifter seg opp som enke i 1820 som Heidi nevner. Sjå pkt. 41 der det står pike som er overstrøket og innskrive enke. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=322&idx_id=322&uid=ny&idx_side=-120>Lenke Her døde Niels Halvardsen, sjå pkt. 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Oddvar.Men jeg er enig med Heidi i at denne Agnes ikke hører hjemme i slekten, men hun står som Johannes' datter gm Mons, i skiftet etter Ole.Har du noen ide hvordan det kan ha seg? Hun er jo også nevnt i Austevoll-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Med rask gjennomgang kunne eg ikkje finne noen Agnes nevnt i Austevollsboka. Det at navnet Agnes står i skifte kan me trulig tillegge han som skreiv skiftet (har vel ikkje vært heilt god når han skreiv), det har hendt eindel ganger at navn er blitt oppført feil i skifte.Her er no skifte etter Synneve Johannesdatter Hummelsund og der bør vel kanskje enkemann Mons Tokildsen være oppført [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=37&filnamn=skifnhor&gardpostnr=12223&merk=12223#ovre>Lenke Og riktig så heldig så har skifteskrivar klart å snu navnet til Mons Torkildsen på hodet, slik at det står 2 skifter etter Torkild Monsen Hummelsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Oddvar,nå er jo ikke dette så svært nøye for meg, det betyr vel mer for dere som interesserer dere spesielt for Sund / Austevoll. Men man får gå ut fra at det er som du sier, men ikke forstår jeg hvordan Synnøve kan bli til Agnes. Og bygdebokforfatteren da, han burde vel ha kontroll på det, eller noen burde ha reagert...Det som er mer interessant for meg er hvorfor 'den godeste' Ole ikke hadde med de andre søsknene og deres barn i skifte.Kan det ha vært noen spesiell grunn for det, tror du?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager, Bygdeboken har Synnøve. Det ser jeg nå i den andre debatten.Heidi, du ser at dødsåret til Ole ikke var 1787, som du har skrevet på nettsiden din, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er kanskje skiftet etter Oles bror, Lars Larsen Glesnes? Kanskje dette kan si noe mer? LenkeTil (15): Den Torkild Monsen som det er skifte etter her er vel faren til Mons Torkildsen. Ser av kirkebøkene at Mons Torkildsen levde til 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.