Gå til innhold
Arkivverket

[#50072] Laksevåg v/Bergen: Andreas Larsen (f. 1804)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ved FT 1875 var Andreas Larsen hos sin sønn Konrad (f. 1847) i Seivåg ved Saltstraumen i Nordland. I merknadsdrubrikken het det at han kom fra Laksevåg. Kan hende kom han først til Skjerstad i Nordland.Er det noen som kan oppspore hans aner?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Vi kan jo starte med Conrad Christian sin fødsel i 1847 i Bodø, sjå pkt. 74, der faren er Anders Larsen og mora Karen Dorthea Larsen f. Maas, Kapstøe. Farsnavnet Larsen treng ikkje være hennes, men eg ser at Hans Colbensen som Conrad er hos i 1865 er fadder. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2528&idx_id=2528&uid=ny&idx_side=-17>LenkeLegg inn noen linker, som det er greit å forholde seg til Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er vel trulig Andreas Larsen konfirmert, sjå pkt. 12, og der er foreldre oppført far Lars Andersen og mor Ane Halvorsdatter, men han er født 1806. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2531&idx_id=2531&uid=ny&idx_side=-148>LenkeHer er vel dåpen til Andreas fjerde nederst på høgre side LenkeEg fann ikkje noe eketskap til foreldre, men dette paret som giftet seg i Os passer jo med navnene, men her må noen med tilgang til bøker fra Os kunne fortelle om dette paret flyttet fra Os til Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det flere som har kommet meg i forkjøpet, men jeg legger også inn 'min info' For ordens skyld, her er 1875-tellingen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=f71843&gardpostnr=372&personpostnr=2415&merk=2415#ovre>LenkeEr det Conrad som er pleiesønn på Seivåg i 1865? Lenke. Ser at det er en Elen Colbentsen som er kårkone på Seivåg i 1875…Vil tro dette er dåpen til Conrad Christian i Bodø i 1847, sønn av skipper Andreas Larsen og madam Karen Dorthea Larsen, født Maas LenkeI så fall ble Andreas og Karen viet i Bodø i november 1836 LenkeHer finner jeg sønnen Albert, døpt i Bodø i 1854. Hans mor er oppgitt til Hanna Larsen, f. Andreasdatter LenkeHer ser det ut som jeg har funnet hele familien til Andreas i 1865 Lenke. Og her er giftermålet mellom enkemann skipper Andreas Larsen og pige Hanna Kathrina Andreasdatter i Bodø i 1849 (se par nr. 13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til Kjellaugs innlegg 6, ser du på dåpen i mitt innlegg 4, så viser den til ein attest datert den 17 oktober 1825 og ikkje til at han døde denne dato som det står i FS. Ser ikkje vekk i fra at dette kan være utflyttinga til Andreas, men akkurat dette året mangler i kyrkjeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De som har kopiert kirkeboka for FS, må ha forstått det slik at han döde da (krysset). Kanskje det er mulig å finne utflyttingsattest for foreldra for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser vi på ekteskapet som Grethe viser til, så står det jo at faren er Lars Olsen, da må vi bevege oss vekk fra Lars Andersen og over til denne dåp av Andreas Jacob i 1804, der foreldre er Lars Olsen og Anne Nielsdatter. Sjå nest nederst på venstre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8602&idx_id=8602&uid=ny&idx_side=-15>LenkeIgjen havner eg i Os med einaste alternativ som gifter seg LenkeOg vi finner Lars og kona Anna på Nedre Laksevåg i 1801 LenkeHer blir denne Andreas konfirmert i 1819, sjå pkt. 17. LenkeHer døde vel Anna Nielsdatter Lenke Her døde kan hende Lars Olsen, men han er født i Gloppen og eg fant ingen ekteskap der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for overveldende reaksjon.Da havnet vi vel i Os med Lars Andersen (f. 1783) og Anne Halvorsdtr. Det er vel den riktige Lars som var på gården Ferstad ved FT 1801 som ugift tjenestedreng på 19 år?Har vi deres foreldre? Ser at de scannete kirkebøkene ikke går til de ønskede tidspunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Nei Hermod, når du ser på 2 ekteskapet til Andreas Larsen, ref. Grethe sitt innlegg 7, så står det at faren til Andreas er Lars Olsen og han finner du i mitt innlegg 10. Eg har ikkje funne ekteskapet til Lars og Anne, men det var ett par med de navnene, også de fra Os, som giftet seg i 1796. Lars og Anna i 1801 finner du også i mitt innlegg 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Oddvar.I nord kan man om vinteren bli snøblind p.g.a. all snøen og om sommeren når sola plutselig tar godt, kan man bli solblendet......Et spørsmål. Konrad var gift med Lovise Larsen, f. Lorentzdtr. (f. ca. 1854) i følge FT. I Bodin kirkebok finner jeg dåpen til Lovise og der het foreldrene hennes Lorentz Larsen og Ingeborg Hansdtdr. Kapstø. Det er vel også Bergensfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom det er rette Lars Olsen og Anna Nilsdtr Oddvar har funnet, så kom han fra Samnanger og var f. i 1762. Anna Nilsdtr var fra Dale. Det står ikke noe i bygdeboka hvor dette paret slo seg ned.Foreldra var Olav Olavsson Ulland/Haga (f. 1726 - 1799) og Anna Larsdtr Ulland(f. 1734 - 1790.) De ble gift i 1752.Olav Olavsson var sönn til Olav Andersson Haga (1686-1733) og Magdela Knutsdtr.Olav Andersson Haga var sönn til Anders Johannesson Haga (1625-1702) og andre kona hans Brita Rasmusdtr.Anna Larsdtr Ulland var datter til Lars Erlingsson Ulland (1689-1760) og Marta Nilsdtr Haug (1700-?)Lars Erlingsson Ulland var sönn til Erling Larsson Ulland (ca 1661- 1733) og förste kona Kari Jonsdtr Ulland (1668-1692). Kari var datter til Jon Johannesson Ulland (d. 74 år gml i 1684) og Brita (nemd i 1646)Marta Nilsdtr Haug (f. 1700) gm Lars Erlinsson i 1729. Hun var datter til Nils Jensson Haug (1662-1733) og Aagota Johannesdtr Bördal (1665-1724)Nils Jensson Haug var sönn til Jens Monsson Haug (1630-1701) og förste kona hans men hun er ukjend. Jens var sönn til Mons Haug og kona Anna, nemd i 1645.Aagota Johannesdtr Bördal (1665) g. 1685 med Nils Jensson Haug var datter til Johannes Bördal (1626) det er mulig at kona hans het Guro Bördal for hun er nemd som gudmor i kyrkjebökene fra 1669 og navnet går igjen i ætta. Alt dette fra Samnanger I, under Ulland, Haga, Bördal og Haug.Anders Johannesson Haga og Brita Rasmusdtr var blant mine 6-tipper. Likeledes Jens Monsson Haug og hans förste kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Kjellaug. Står det mer om personene i Samnanger-boka - vil jeg ha behov for å bestille bind I?Så vil jeg henlede oppmerksomheten på mitt innlegg 13!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det står jo en del om sösken, osv. Jeg har ikke skrevet opp alt om disse personene, så det hadde jo vært en idé å låne boka da. Det blir for mye å skrive av her. Ellers er det ikke mer å hente bakover.Kan ellers nevne at noen av disse folka på Ulland slo seg ned i Os. Jacob Erlingsson Ulland (f. 1705, sönn til Erling Larsson Ulland i hans andre ekteskap), budde på Mobergsli i Os (Os, b. III, s. 307)Jeg har ikke funnet noe sted Kapstö, kan det være Kleppestö?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Kjellaug. Skal selvfølgelig låne Samnanger-boka.Kapstø sto også bak Andreas Larsens første kone Karen Dorthea Maas (f. ca. 1815). Kapstø er også nevnt bak Bergen som fødested ved Andreas' andre vielse 10. sept. 1849 med Hanna Katrina Andreasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Et tilleggsspørsmål: For en nordlending som ikke har vært i dette strøket, kan det være greit å få en liten pekepinn om enkelte steder. Da Lars Olsen Ulland (eller Damsgaard) døde, sto det at han var født på Møgland i Gloppen. Stemmer det med terrenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det er overhodet ikke samme område. Gloppen er i Sogn og Fjordane. Det er ikke sikkert at den Lars Olsen som kom fra Gloppen var gift med noen Anna Nilsdtr.Ved ekteskapet som Oddvar fant stod det Ulland og jeg hadde allerede dette paret i min database. Ulland er som sagt i Samnanger (mellom Bergen og Hardanger)Jeg har kartbok for Vestlandet, men har ikke funnet noen steder som heter Kapstö, derfor tenkte jeg på Kleppestö, fant nemlig en Ingeborg hansdtr döpt med far Hans Kleppe på Asköy. Har selv slekt som heter Kleppe fra Kleppestö.Fant heller ikke Kapstö som gård eller etternavn i ft 1801 (for hele Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er litt mer: 'Handelsstedet i Kapstø ble etablert allerede på 1600-tallet av Bergensborgere som hadde fått tillatelse av kongen til å drive handelsvirksomhet i Nord-Norge. Kapstø hadde sin storhetstid på 1700-tallet, og var da en del av den velstående Blix-familiens virksomhet.' http://home.online.no/~gdal/saltstraumen.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Flaut egentlig - da Kapstø er ganske nært her jeg bor. Trodde bare at det var i Bergenstraktene slik det sto i kirkeboka. Neinei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 18. Du kan nok sjå vekk fra Lars Olsen som døde på Damsgård, vi mangler da når Lars Olsen døde. Det ekteparet som Kjellaug nevner i innlegg er jo de samme som eg fann gifte i Os, dette stemmer jo godt aldersmessig med de som nevnes på Laksevåg i 1801, men det må likevel sannsynliggjøres ved å finne ut at dette paret faktisk flytta til Laksevåg.Her er vel Ingeborg Hansdatter i 1865 som enke sammen med ei datter. Ingeborg da født i Bodø prestegjeld [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61843&gardpostnr=324&personpostnr=2022&merk=2022#ovre>LenkeHer er giftermålet til Lorens Larsen og Ingeborg Hansdatter i 1848, der nevnes både hans far og hennes far sitt navn sjå pkt. 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Svigerforeldrene til Conrad, dvs. foreldrene til Lovise, ble viet i Bodø i 1848 – se par nr 8[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2528&idx_id=2528&uid=ny&idx_side=-162>LenkeBrudgommens far var Lars Larsen Bertneslien og brudens far var Hans Pettersen Løding. Brudgommen var 26 år, f.ca. 1822, og bruden 25 år, f.ca. 1823.Dette kan da være Ingeborgs foreldre i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.