Gå til innhold
Arkivverket

[#50079] Noen som kan finne foreldre til Kari Torsdtr.1720-1798?


Gjest Jørgine Myrvang.
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørgine Myrvang.

Søker etter foreldre til Kari Torsdtr.1720-1798. G/m.Elling Amundsen Haga Åsterud 1720-1767.Hadde datteren Marte F.1759- G/M.Gudbrand Olsen Skamarken på Tyristrand.MVh.Jørgine Myrvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket FS, og fant 8 barn: Maria f.22/11 1744 -- Anders dpt. 6/3 1746 -- Inger dpt. 19/5 1748 -- Christian dpt. 7/12 1749 -- Ingeborg dpt. 21/11 1751 -- Tor dpt. 6/4 1755 -- Elling dpt. 12/3 1758 -- Marte dpt. 28/9 1760, alle Åsterud i Hole untatt Maria.Pga. av det bare er oppgitt fødselsdato på Maria, og jeg har ikke funnet henne i Norderhov, lurer jeg på om de kan være fra et annet sted. Jeg har heller ikke funnet vielsen til foreldrene 1743/44.Jeg ser du skriver E.A. Haga Åsterud. I 1801 finner jeg Haga på følgende steder: Akershus - Fedt og Asker (ingen dåp i Asker), Oppland-Jevnaker, Buskerud - Norderhov og Sigdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kaare Fleten

Det er andre gang jeg er inne på debattforumet. Jeg gransker for tiden alle etterkommere av Marte Ellingsdtr. Aasterud og Gulbrand Olsen Skamarka sin yngste sønn Gulbrand.Har funnet 155. Jeg leter også etter røttene og har foreløpig ikke funnet foreldrene til Kari Torsdatter.Haga er en gård på Ask,Norderhov kommune nær kommunegrensen til Tyristrand, tidligere Hole. I boken Ringerikske slekter bind 1, v/A. Lagesen 1927 på side 245 er slektene på Aasterud (Nakkerud) beskrevet. Elling Amundsen Haga kjøpte gården i 1743 og var gaardbruker på Aasterud inntil sin død i 1767. Her er 6 av barna nevnt, men ikke Maria og Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang

Takk til Berit Knudsen og Kaare Fleten for svar om Kari Torsdtr.Hennes forfedre ser det ut til å bli vanskelig å finne.Men håper ennå at det kan finnes håp,så jeg er takknemlig for videre oppfl.Til deg Kaare,kan jeg gi deg navn på en jeg vet stammer fra Marte Ellingsdtr. og Gudbrand Olsen Skamarken.s.sønn Gudbrand.Han heter Arild Hiim,(men du har kansje han blandt.etterkommera)Han er fra Nes i Ådal. Jeg stammer fra Gudbrands bror Elling. MvH Jørgine Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten

Hallo Jørgine Jeg har brukt noen timer for å se om jeg kunne finne spor etter Kari Torsdatter. Jeg har spesielt gjennomgått Ringerikske slekter bind 3 og fordypet meg i gårdene Haga, Veholt og Breien. Det var ingen åpne spor her. Jeg hadde en teori om at Elling Amundsen Haga kunne være en bror av Torbjørn Amundsen Haga f.1707 som var gift med Mari Michelsen Breien. Det forekommer en Tord Breien og en Thor Breien, men begge disse er utelukket som far til Kari. Kari er sannsynligvis fra Hole, Norderhov eller Modum. Hun fikk sønnen Anders i 1746 og mannen kjøpte Aasterud i 1743. I scannede ministralbøker for Hole og Modum finner du døpte for årene 1720 og 1721. Norderhov foreligger ikke, men Ringerike Slektshistorielag kan sikkert hjelpe deg fordi disse har egen database.Et styremedlem Rudi Løken (rudilo@online.no)kan ha oversikten.Jeg har ikke Arild Hiim i slektsregisteret ennå og derfor er jeg takknemlig om å få tilsendt på min mailadresse hans aner i denne grenen. Jeg var kommunestyremedlem sammen med han og kjenner han ellers fra sjakk-miljøet i Hønefoss. Jeg kjente hans bestemor Maren i Steinrøysa.Maren er et mye brukt navn i denne slekta. Jeg leter etter etterkommere av Maren Gurine Olsdatter døpt 12.02.1854 og viet 24.02.1871 med Andreas Krestoffersen, Fossen i Modum, han 26 år og hun 18. Kan dette være tippoldeforldrene til Arild Hiim ? Jeg finner ikke disse i folketelligen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg mener bestemt å ha vært borti denne Kari Torsdatter før, men har ikke tid til å sjekke opp kildene mine akkurat nå. Mitt tips er likevel å se mot Ådal, og det er kanskje skrevet om hennes slekt i Hringariki tidligere. Det var jo noen ådølinger som kjøpte gård på Tyristrand, og minst en av dem hette Tor. Dette bør i hvert fall sjekkes, uten at jeg kan garantere noe her og nå.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Nå har jeg bladd litt i eldre Hringariki, og jeg finner en Karen Torsdatter døpt 1.februar 1720 som yngste datter av Tor Nubsen og kona Ingeborg Nilsdatter på Viker i Ådal, nevnt i Egil Elsruds artikkel om Viker i Hringariki nr 2 1995. Det står ikke mer om hennes skjebne der.Men hennes storesøster Kari og hennes mann Tor Gunvaldsen fra Strande havnet etter hvert på Midthaug på Tyristrand, så forbindelsen Ådal - Tyristrand finnes i familien.I de fleste sammenhenger var vel Karen og Kari det samme navnet, så vi har vel her søstrene store-Kari og vesle-Kari. Jeg garanterer fortsatt ikke at vesle-Kari er den rette, men jeg synes absolutt at sporet skal følges opp videre.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang

Hei Ole E.Ytri! Mange takk for eit interesant spor om Kari Torsdtr.Jeg har nok det heftet Hringariki som du nevner,så jeg får lete det frem igjen og prøve å finne tråder videre.Så takk for ideen.(har du Ytri-navnet fra Sogn? jeg vet det finnes i Luster)MVH Jørgine Myrvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.