Gå til innhold
Arkivverket

[#50087] Schieb Mølle i Skien, 1688


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

I et brev til landkommissæren datert 03.03.1688 forteller Johan Georg Tax at han bl.a. eide en 'Schieb Mølle' i Skien. For det første: Hva var en 'Schieb Mølle', til forskjell fra en vanlig mølle? Malte den for sjøfolk? For det andre: Finnes det bevart noe om denne møllen fra denne tiden? Hvor lå den? Når kan Tax ha kjøpt den og når ble den overtatt av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har nå blitt forklart at en 'Schieb Mølle' ganske sikkert er det som på tysk kalles 'Schiff(s)mühle', en flytemølle forankret eller fortøyet der strømforholdene er gode. En fordel med konstruksjonen er at vannstanden i elven er av mindre betydning. (Ref. Wikipedia)Så er spørsmålet om noen kjenner til bruk av denne møllen i Skien rundt 1688 og kjenner til når Tax anskaffet den og/eller når den ble avhendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke svaret, men hvis jeg skulle undersøke kildemateriale, ville jeg forsøke sagmanntallene i fogderegnskapene fra slutten av 1600-tallet. Disse ligger dels i byregnskapene for Skien, dels, eller hovedsakelig, i regnskapene for prestegjeldene rundt byen (Solum, Gjerpen mv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Takk for tipset! Jeg bør nok kanskje inkludere Holla også, siden Tax var forvalter av Ulefoss jernverk i begynnelsen av 1660-tallet og kan ha hatt lokalkjennskap til dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.