Gå til innhold
Arkivverket

[#50090] Hvor ble Marie döpt ?


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Jeg forsöker å finne ut hvor Marie (Marit) Nilsdatter Bonsach ble döpt. Hun ble födt på gården Östre Os i Sör-Odal 1723 av foreldrene Niels Bonsach Mel-Disen, Sör-Odal,f 1696 og Maria Nielsdatter, f 1700. Maria Nilsdatter Bonsach ble senere gift med Erik Pedersen Mel-Disen. Kan noen hjelpe meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS fikk Niels B og Maria N. mange barn i S-Odal (Strøm). Men deres første barn, Maria Margrete, ble døpt i Vinger i HE 2/7 1723. Dette må sjekkes, men bøkene er ikke skannet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo BeritMange takk for gode og oppklarende henvisninger. Nå er det bare å vente på skanning av kirkebökene for å finne ut hvem foreldrene var.MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

I S-Odal's bygdebok IV s. 504 (ny serie) står det at sersjant, senere løytnant Niels Bonsach (f. ca 1700 - 1/7 1780, ble gift 30/9 1723 med Maria Nilsdatter LINDAL (f. ca 1700 - gravlagt 31/1 1748, 48 år gammel).Løytnant Niels Bonsach ble 2. gang gift 20/3 1749 med jomfru Barbara Ravnsberg, død 1790 (78 år gammel, gravlagt 5/7), ett barn sammen, Bertha Magdalena i 1749, Niels Bonsach's 10. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Det kan jo nevnes at far til Niels trolig er Bård Bonsach. Se i Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie, bind I-III (1910-26).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(2) Har sjekket minesterialboka for Vinger sogn 1689-1729, oppslag 207: Fest vis mar som var Maria Bebudelsesdag. Maria Bebudelsesdag var en av de dager i året som var på fast dato, og det var 2. juli. Der og da ble Marie Margreta døpt. Foreldre var Sergiant ved capt. Gaarders comp. Nils Bonsach og hustru Maria Lindahl. Oppholdsted er ikke oppgitt, antar at familien bodde et sted i Leiren eller på Kongsvinger festning. Faddere var Margreta sl. lieut. Bierrings, Anna Maria Trulses Legaard, Archelie m. Christopher Hanssøn, Willum Schienchel hos S-Jens Sørenssøn og Const. Johan Dorn. For ordens skyld tar jeg med trolovelse og vielse for Nils og Anne Maria Lindal: Oppslag 205 i ovennevnte Mineterialbok: 6/6 1723 trolovet Sergiant Nils Bonsach og Anne Maria Nilsd. Lindal. Caut.: Capt. Paavel Gaarder og Liet. Schou. Vielse 30/9 1723 Sergiant Nils Nilssøn Bonsach og Anne Maria Lindal. Vielsen er innført på oppslag 208. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Finn mener nok Maria Besøkelsesdag som var fast 2. juli (Marie Bebudelsesdag var i utgangspunkt 25. mars, men ca. hvert 3.-4. år ble den feiret på en tidligere dato)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Takk for nyttige innlegg. Til Rolf: Jeg trodde at far til kaptein Niels Bonsach var Nils Baardsen Bonsach. Har jeg feil ?Er det noen av dere som klarer å finne ut hvem foreldrene til Maria Nilsdatter Lindal var ?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (7) Baard Gangolphi Bonsach og Boel Nielsdatter (viet i Hellig Trefoldighets Kirke, Christiania 20.08.1665) fikk sønnen Niels Baardsøn Bonsach, døpt i nevnte kirke 22.12.1671. Dette skal være far til omtalte Niels Nielsen Bonsach (såvidt jeg husker også ifølge Norsk tidsskrift... uten at jeg har slått opp i farten, i motsatt fall står det feil i tidsskriftet, i tilfelle ikke første feil der).Til spørsmål i tilknytning til Vinger og Odalen er dette utenfor mitt felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Til 9. Beklager at jeg har blandet begrepene. Det skal være Maria besøkelsesdag som var 2. juli,(lat. visitatio Marie) også benevnt som Maria bergegang. Ble avskaffet i 1771. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.