Gå til innhold
Arkivverket

[#50091] Er 'min' Samuel en umulig nøtt å knekke.


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har hatt tema om Samuel oppe flere ganger og fått mye hjelp vedrørende to potensielle fedre, Hans Fredrich Sandmark fra Eidsvoll eller Samuel Album fra Norderhov. Det finnes ikke skifte etter noen av dem. Årsaken er at Samuel bruker slektsnavnet Hansen Sandmark og patronymet Samuelsen. Etter hva jeg har forstått, fantes det ikke noen navnlovgivning den gang.Kan noen gi meg tips eller bør jeg akseptere at jeg ikke kan komme videre på 'min' Samuel f.ca.1787, oppvokst på Eidsvoll, bosatt i Drøbak. Løsningen kunne ligget hos Samuel sin mor, Elisabeth Christine Johansdatter, men finner ikke ut hvor hun kommer fra.Mvh.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har ikke satt meg så veldig inn i problemet, men hvis det er de som er på gården Bøen på Eidsvoll i 1801 tellingen, så er det flere søsken som må kunne følges på Eidsvoll ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Kan du som et minimum legge inn nummer på tidligere tema (helst lenke) og gjerne også konklusjonen fra disse, slik at ikke nye lesere gjør jobben en gang til! Hva skal være den nye vinklingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for at det vises interesse.Til nr.1 Det er ingen indikasjoner på at det har vært noen i militære, siden Album er skriverkarl hos fogden og Hansen Sandmark og 'min' Samuel er glassmestere.Til nr.2 Du har rett i at de finnes på Bøen gård og søskene der oppe flytter til Christiania. En gifter seg med en pike fra Drøbak en annen er fadder gjentatte ganger i Drøbak sammen med sin blivende mann og min 2 x tippoldemor er oppkalt etter henne, Maren.Samuel fikk to sønner med Johan Fridrich i 1811 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-187>Lenke og Johan Christian i 1815 Permanent sidelenke: Lenke .Til nr. 3 Sak 45069 Lenke og sak 47997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har ikke satt meg inn i saken. Umiddelbart kan det synes som om Samuel vokser opp med en stefar som ikke er den rette faren. 'Militære kilder' menes nok om du har lett i rullene for den perioden han var vernepliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager, jeg visste ikke at det var verneplikt på den tiden. Trodde det ble plukket ut en fra distriktet/gårdene. Forøvrig kan det ikke se ut til at det finnes militære kilder fra Eidsvoll Lenke.Mulig jeg bare må 'kaste inn håndkle' på denne saken. Har fått så enormt med hjelp av alle dere kunnskapsrike her på brukerforumet, at jeg egentlig må innse at sporet stopper ved Samuel, alt på grunn av patronymet han bruker.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Hadde ikke registrert at kirkebøkene var gått tapt. Men om han heter Samuel Hansen eller Samuel Samuelsen i den tiden trur jeg det er samme mann. Faren het jo Hans Samuelsen. At han kalles Samuel Hansen Sandmark så er vel Sandmark en gård/plass i Drøbak regner jeg med.Og at det finnes listemateriell rundt 1800 i Akershus/Eidsvoll regner jeg og med. Skattelister må det finnes årlig på Riksarkivet. Ta en telefon til Riksarkivet i Oslo de vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er en ungtmannskaps rulle fra Eidsvoll. Samuel kan finnes der fra 1803, etter fylte 16 år. Fikk problemer med lenken. Håper det blir rett. Limer inn litt for sikkerhets skldArkiv: A-10622d / Romerikske nasjonale musketerkorps/Romerikske lette infanterikorps Depotinstitusjon: Statsarkivet i OsloFor Eidsvollske kompani finnes også ungt mannskaprulle 1770-1808Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei til dere begge.Kjempeflott at dere tar dette bryderiet for meg. Lenken om de militære rullene fra Romerike skal jeg sjekke.Når det gjelder Sandmark, så er nok det opprinnelig fra Kristiansand. Foreldrene til Hans Fredrich Pedersen giftet seg der i 1741 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=vi10011734&gardpostnr=248&personpostnr=495&merk=495#ovre>Lenke og Hans Fredrich ble døpt i Ås kirke 1763 nr 52 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til 11 . Sorry min feil. Hans Pedersen er navnet. Så litt på Wikipedia. Der nevnes Peder Lefsen Sandmark,klokker til Eidsvoll g. m Anna Catharina Labard. Er det sjekket noe om denne klokkeren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har ikke anledning til å lese gjennom alle debattene om temaet. Men Cathrin, er det noe mønster i hvilke etternavn han bruker? Begynner han med Hansen Sandmark, og går konsekvent over til å bruke Samuelsen i voksen alder? Eller alterner han hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Holder en 'knapp' på klokkeren i Eidsvoll.Hans har vel holdt på Pedersen som etternavn, siden søstra ble kalt Sara trenese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Terje. Klokker peder Lefsen Sandmark og Anna Catharina Labard er riktig, men problemet er om de er Samuel sin biologiske farfar og farmor. Her kan dere lese om datteren Sara Gotzen Sandmark fra Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Sara_Sandmark.Til Vigdis. Samuel bruker Sandmark og Hansen Sandmark to ganger når hans barn døpes. Samuelsen når han gifter seg og dør. Det finnes ikke noen konfirmasjon å se i, siden kirkebøkene har gått opp i brann og det har de dessverre gjordt i Drøbak også, i hvertfall en del.Det som jeg hele tiden synes har vært litt pussig med denne saken er, at jeg har så og si alle mine aner fra Drøbak/Frogn og Kristiansand og med Samuel har jeg tatt runden igjen. Vet at det ikke fantes noen navnelov den gangen, men Samuelsennavnet tilhørte de 'kondisjonerte nede i Drøbak på den tiden.Har problemer med å forstå at han kommer fra Norderhov.Når det gjelder Samuel Album fikk han to 'uekte' barn i Norderhov, Maria f.1881 og Samuel 1887. Kan heller ikke finne denne Maria etter dåpen i Norderhov.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Cathrin, det hadde vært til stor hjelp om du hadde lagt inn den informasjonen som med sikkerhet kan knyttes til 'din' Samuel. Og hvem som er fars-kandidatene.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Vigdis. Jeg takker så mye for din interesse i denne saken. Nå har jeg problemer med å komme inn på kirkebøkene, men Samuel Album dukket opp via FS [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500219339438&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke. Det er på grunn av dette at Norderhov kom inn i bildet og at denne sønnen, Samuel, som sin halvsøster Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det jeg vet med sikkerhet er at Samuel vokste opp på Eidsvoll [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10237&gardpostnr=37&personpostnr=1140&merk=1140#ovre>Lenke. Det finnes ikke noen dåp registrert der på han, men 'far' Hans Fredrick Pedersen Sandmark og Elisabeth Christine Johansdatter gifter seg der i 1789 like etter deres første datter blir født Permanent sidelenke: Lenke Maren Hansdatter født 1793 Eidsvoll Permanent sidelenke: Lenke og dåpen i Drøbak til min 2 x tippoldemor, Maren Christine antageligvis oppkalt etter sin tante og Lisabeth født i Drøbak 1817 Permanent sidelenke: Lenke . Slik er navneforandringen til Samuel dør i Drøbak i 1861 nr.42 Permanent sidelenke: LenkeSamuel gifter seg i Ås kirke med Beathe Jochumsdatter fra Biri i 1813, to år etter deres første sønn Johan Fredrich ble født, viede nederst til høyre Permanent sidelenke: Lenke . Samuel Album var på Biri i 1801 Lenke og her er sønnen Samuel født i Norderhov Permanent sidelenke: Lenke . Samuel Album giftet seg i novemeber 1802 i Aker Permanent sidelenke: Lenke og paret fikk en sønn, Andreas Holder Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Cathrin. Gå for klokkeren du, og sjekk fadderne. Så det var mange 'gode' navn der. Trur du vil få 'aha' opplevelser etterhvert. Lykke til. Mvh Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Terje. Går ut i fra at du mener sønnen til klokker Peder Leffsen Sandmark, glassmester Hans Fredrich Pedersen Sandmark. Ja, jeg hadde håpet det var den familien jeg kunne forholde meg til, men siden jeg ikke har noen dåp på Samuel (Hansen Sandmark) Samuelsen fra Eidsvoll, så er jo Norderhov et alternativ, alt dette på grunn av at Samuel begynner å bruke patronymet Samuelsen.Takk for dine tips.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hai Catrin. Tittet litt på denne skoleholderen Peder Lefsen Sandmark i Aas. Han må være gift før 1748 med Anna Cathrine Labard. Første barn jeg har funnet der er Sara Godzen døpt 13/2-1748 med faddere: Sognepresten Thomas Wegner og hustru Hustru Sara Godtzen,Capelanen Hr Lars Randers i Rønnildrud?,Jørgen Michelsen Ousbye,Jfr Christina Leig paa Aas.10/6-1750 har de barnet:Thomas Wegner. faddere:Madame Wegner,Samuel Holstad og qv, Hans Cold og qv.19/5-1755 barn Sara Godzen (ant er den første død).Faddere: Jacob Hougerud,Torger Jacobsen Hougerud,Jens Jørgensen Sjuset,Hans Hoolstads kone,Samuel Hoolstads kone.5/2-1758 barn: Johanna Severina Christina.29/9-1760 barn: Henrich Christian .faddere:Hans Holstad,Samuel Holstad Anna Snees,Hans Tugstads kone,Gunhild Holstad.10/7-1763 barn:Hans Frederic Labart. faddere:Niels Loebak,Wilhelm Øerby,Abigael Øerby.Dette var de barn jeg fant. Antagelig skal det være ett til mellom 1750 og 1755, men jeg har ikke funnet det. Kan og nevne at faddere Samuel Hansen Holstad ble gift i Aas 17/6-1742 Abigael Baltzersdat ibid. og Hans Aasmundsen Østensjø? samme dag med Siri Baltzersdat Holstad.Mulig det er skifte etter Skoleholder Peder Lefsen Sandmark ett eller annet sted, og at det kan 'avklare' noe ?Siden de to første barnene er Thomas Wegner og Sara Gotzen, kan nevnes at Thomas Valentinsen Wegner f 1695 d 1758 Oslo (stiftsprost der) var gift med Sara Søfrensdatter Godtzen f 1693 d 1768. De hadde ei datter.Hva hun het vet jeg ikke.Men aldersmessig passer dette meget bra.(bakover).Lykke til. m v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Terje.Du verden for en jobb du har gjordt og alt stemmer med det du har funnet. Klokker Peder Lefsen Sandmark giftet seg i Kristiansand 1741 og var da student [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=vi10011734&gardpostnr=248&personpostnr=495&merk=495#ovre>Lenke. Første sønn, Hans Fredrich født 1741 Lenke og datteren Mette Maria i 1743 Lenke. Etter at de flyttet fra Kristiansand til Ås fikk de deres første datter, Sara Gotzen i 1748 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen Cathrin. Gir meg ikke så lett ;-). Med så mange barn etter seg som Peder Lefsen Sandmark har, må det vel være ett skifte som nevner slektskap på en eller annen måte. Hvis vi prøver å resonere oss frem til barn som kan ha etterslekt går første Hans Friderich f 1741 ut da han må være død før 1763. Mette Marie Pedersdatter f 1743 kan ha etterslekt, eller nevne noe om slektskap. Sara Gotzen f 1748 er ant død før 1755. Thomas Wegner Pedersen (Sandmark) f 1750 kan ha etterslekt, eller skifte hvor noe er nevnt. Sara Gotzen (trenese)f 1755 kan ha et skifte som nevner noe.Likeledes Johanne Severina Christiana f 1758 eller Henric Christian f 1760. Ett eller annet sted i skifte etter en av disse søsken 'kan' det stå noe. Men hvor ble 'disse' søsknene av ? Thomas Wegner Pedersen (Sandmark) skulle vel la seg gjøre å finne ett eller annet sted, hvis man begynder med han.Du nevner skifte etter Peder Lefsen Sandmark. Hva nevner de om barnene ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Terje.Når det gjelder skifte, så har det meste foregått på Eidsvoll og der har jeg fått mye hjelp av Trond Øivindsson Lunde og jeg tror han hadde gitt meg et hint hvis han hadde funnet ut noe. Se sak 45069, særlig innlegg nr.3 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=45069&sok=cathrin+jegersberg&startnr=&antall=&spraak=n&nr=29&antinnlegg=51#anker>Lenke. Anne Minken, som har spesialfelt med glassblåserslekter, har også hjulpet meg mye i denne saken siden Samuel giftet seg med en datter av glåssblåser fra Hadeland Glassverk.Håper jeg kan få hjelp til å tyde det som står ved vielsen til Peder Hansen Sandmark par nr 60, under ved far sitt navn, Hans Fredrich Sandmark Permanent sidelenke: Lenke. Kanskje det kan gi noen indikasjone på om de flyttet ut fra Eidsvoll. Lurer også på konfirmajonen til Peder, blandt Katedraskolens Disipler, født 1806 og konfirmert der i 1829 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.