Gå til innhold
Arkivverket

[#50095] Hjelp til tyding av signatur


Gjest Mari Schumann  Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Jeg trenger hjelp til å tyde denne signaturen. Første navn er foreslått Gustava, noe som ser riktig ut, andre navn er foreslått Gudrun, noe jeg er mer usikker på. Andre forslag?

bilete2804.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut som om det står Gustava Guthier, eller noe sånt. Bildet er litt lite, så det er vrient å se alle detaljene (i hvert fall med mine briller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Hmm, skal prøve å gjøre det større. (Med mine kunnskaper kan det vise seg å være vanskelig...)

bilete2805.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, jeg holder foreløpig fast ved min tolkning. Guthier kan vel være et slektsnavn? I hvilken sammenheng forekommer denne signaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg er ganske sikker på at det står Guthier, men finn ingen etternamn/gardar med det namnet i 1900..Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Salmeboka det er hentet fra var en gave til min grandonkel i 1908 (el.1909), så personen bør finnes i 1900-tellinga. Grandonkel bodde i Kristiania da han fikk boka, 1900-tellinga for Kristiania er kanskje den relevante tellinga. Men siden jeg ikke veit noe om hvor denne Gustava ? kom fra, blir det alikevel vanskelig. Signaturen er en del av en hilsen: 'Denne bog er en present fra Gustava ? den 24/12 1908 (1909?)'. Det er antakelig i forbindelse med grandonkels konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Enig med Janne Anita, jeg tolker det som Guthus. Det etternavnet finner jeg på Stange i Hedmark, men der var ingen Gustava - derimot en Gunda Hansen Guthus.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Jeg syns nest siste bokstav er en 'i', ikke en 'u' med tøddel. Den er jo litt ulik de andre 'u-ene'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Jeg har endel aner fra Hedmark, men det blir på 'feil side' i forhold til grandonkel. Hvem var mest troende til å gi bort salmebøker til konfirmanter? Slektninger? Venner av foreldre? Personer med forbindelse til kirken hvor konfirmasjonen fant sted?Om dette er personen har jeg foreløpig ingen formening om hvordan hun er kommet inn i bildet. Men en salmebok var vel en ganske personlig gave, og kanskje kostet det også litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Det er godt mulig, men jeg har ingen opplysninger om det. Det er i det hele tatt lite jeg veit om dåp, konfirmasjon ol. i forhold til farfars søsken. Faktisk 'mangler' jeg hele seks av søsknene i søskenflokken. Grandonkel ble født 13.12.1886, og så hjemmedøpt 16.05.1887 i følge kirkeboken. Men det slår meg nå at han kanskje ikke fikk boken til konfirmasjonen i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg er enig i at det står Guthus. Den siste 'tøddelen' er bare litt kortere enn de andre, det er sjelden man får dem like.Nå var det vel antagelig en julegave, eftersom datoen er 24/12, og såvidt jeg vet var det ikke vanlig å konfirmere seg på julaften.Hvor var din grandonkel født, da? Våler i Østfold er i alle fall ikke avskrekkende langt fra Oslo, så det kan jo ha vært - som noen har nevnt tidligere - en fadder, eventuelt en slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

Grandonkel ble født i Kristiania. Jeg veit ikke helt hvor jeg har hatt tankene når jeg har tenkt konfirmasjon; har nok koplet salmebok=konfirmasjon, og ikke tenkt mer over det. Sløvt....Foreldrene var fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du nevner i innlegg 20 at han ble født i Kristiania. Vet du hvilken kirke han ble døpt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann  Nicolaisen

I følge ei bok jeg har ble han hjemmedøpt. Foreldrene giftet seg forøvrig i Kampen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I (18) sies det at grandonkelen ble født 13.desember 1886 og hjemmedøpt 16. mai 1887. Jeg synes det virker veldig merkelig at en hjemmedåp skulle ha skjedd så lang tid etter fødsel. Du refererer også til 'ifølge kirkeboken'. Hvilken kirkebok er det snakk om her? Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.