Gå til innhold
Arkivverket

[#50110] Opphav til Pernille Gundersdtr.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg starter med å legge lenke til forrige tema;LenkeDet vi mener å vite til nå er at hun ble viet til Jon Pedersen 4 jan. 1761 i Lier.Hun ble begr. 17.feb. 1799 i Lier. Alder er angitt til å være 79 år.Hva kan vi finne ut om henne og hennes aner ?Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

I den opprinnelige tema innlegg 67, nevner Astrid at mulig Pernille var datter av Gunder Egge. Jeg kan ikke finne henne døpt i ca 1720, men jeg finner en mulig bror, Povel, døpt 18/4-1715 i Frogner kirke. Far: Gunder Egge. Faddere: Gyrj Egge, Elleng Julstads qvinde, Helsge Christensdt Renskoug, Haagen Eggen og Niels Egge. Se,dåpen på høyre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Maya.Her er bare en mulig teori: Navnet 'Egge' er tydelig et gårdsnavn som er registrert også i Drammen. Om vi ser bort fra den angitte alder på 79 år ved bgr. 17.2.1799 (tilliten til angitt alder ved død er for meg nokså frynset blitt) så finner jeg ei Pernille Gundersdtr. dpt. 5.mai 1709 i Bragernes. På FamilySearsh er det flere alternativer, men da utenfor Buskerud.Her er noen eks. P.G. dpt.26.sept.1820 i Sogn og Fjordane. P.G. dpt.18 sept. 1718 i Oppland. P.G. dpt.20.okt.1721 i Sogn og Fjordane.Det blir vel for vidløftig å sjekke disse før vi eventuelt måtte få noe mer å gå på.Hva mener du om det ?Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, tatt i betraktning at Pernille fikk barn i 1761, hvis jeg ikke husker feil, er hun neppe født i 1709. Vel, det hendte at en fikk barn rundt de 50, men jeg tror hun som er døpt i 1709 blir for gammel.Maya, jeg leste et sted, som jeg ikke finner igjen (!), men det var i 'Liers historie', at Pernille var nevnt blant barna til Gunder Egge - jeg vet selvfølgelig ikke om det var rett Pernille, men den godeste Gunder figurerer under mange gårder.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Nå har jeg lett blandt de døpte i tiden 1717-1721 uten resultat.Videre har jeg lett blandt de konf. i tiden 1736-1740, også dette uten resultat. I 1740 (side 522) er ei Karen Gundersdtr, hjemme på Meren eye.Jeg finner ei Pernille Gundersdtr som får et barn u.ekt. LenkeNederst på samme side ei Pernille f.u.ekt. men som jeg ikke kan se hvem som er oppsatt som far.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Er det mulig å bomme 10 år på alder. Ved begravelse 17. feb. 1799 står det at Pernille var 79 år. Hadde det stått 69, så hadde jo denne Pernille passet perfekt, 9. juli 1730 på h. s: LenkeHva mener fks. Astrid om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Trenger hjelp til å tyde hva som står i forbindelse med dåp av Pernille 1. okt. 1719: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-172>Lenke Se siste setning i innl.nr. 5Her er vielsen til Gunder Svendsen og Astri Halvorsdtr. 25. mars 1719: Lenkeog her er forlovelsen 23. jan. 1719:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

[1. oktober 1719, Sylling] Marj Halvorsd. Opsals uegtebarn Parnille, aflet med qvartermester Rasmus Peders: Vejde, fad: Karj Opsal, Anne Hørte, Christopher Skaugen, Matias Matiasen Tørsrud eye, Trugels Hansen Opsal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Bare et lite innspill ;Har du prøvd å se etter Pernille i Asker? Har selv lett etter aner i Lier,for så å ende i Asker. I Asker er det mange med navnet Pernille. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Alderen kan i teorien være feil med så mange år som helst. Hvis du mener at jenta født 1730 er en god kandidat, må det begrunnes/gis argumenter for at hun er den rette. Med tilstrekkelig begrunnelse/argumentasjon kan du siden forklare aldersavviket med at det er en feil.NB: Jeg har ikke satt meg iinn i denne saken spesielt, så jeg vet ikke hva slags argumenter som eventuelt foreligger. Jeg uttaler meg på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til Mette.Selv om FamilySearch ikke er noen pålitelig kilde, så er det et svært godt hjelpemiddel. For tidsrommet 1715-1725 er det svært få Pernille`r som blir døpt her i landet. Men noen er det, se innl. nr. 3.Ellers kan jeg si deg at fra Asker har det kommet aner tidligere. Se tema/nr; 49477, innl. nr. 22 og videre. Dette er en gren jeg ikke er kommet videre på. Kan du hjelpe meg der ?Takk igjen Kristian.Den eneste grunn jeg måtte ha for å lansere kandidaten f. 1730, er det mønsteret til å holde seg til slekta som synes å gå igjen her. Det er de samme gårder og eiere som stadig gjentar seg.Ellers ser jeg det vanskelig å komme videre her, uten at Lier-folket bidrar. Jeg har av Maya Lillemoen blitt orientert om at det er ferie i Lier historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Dette blir kun en konspirasjon for å knytte Pernille Gundersdtr til samme slekta på Meren.Ved dåp av Jon og Pernille`s sønn; Halvor Jonsen, dpt. 13.sept. 1761 var alle fadderne fra Meren. En av dem var Gunder Christensen Meren; LenkeNår så fler enn meg, nærmest har støvsugd både dåps og konf. innføringer i tiden 1715 til 1725, på leit etter ei passende Pernille Gundersdtr. uten resultat, så mener jeg vi kan slå fast, at enten må alder ved død være feil, eller så må hun komme utenfra.Jeg ser ikke flere muligheter til å begrunne (se inn. 12) at den angitte alder ved død er 10 år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg ser at du 'etterlyser' en kommentar fra meg i innlegg 6. Kan du 'oversette' det som står i lenken/dåpen? Må tilstå at jeg sliter med akkurat denne håndskriften, gitt....Har du funnet henne konfirmert i Lier??Ellers er jeg enig med Kristian Hunskaar hva gjelder oppgitt alder. Ikke uvanlig med 'god slingringsmonn' begge veier, etter min erfaring,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunder Svendsen Meerns barn Parnille, fad: Gunil Ødegaarden, Svend Meerns qvinde, Marj Christoffersdatter Meern, Ole Pedersen Meern og Ole Andersen Meern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for 'oversettelsen', Kristian. Det store spørsmålet blir da: er Gunder Svendsen Meren den samme som den Gunder (Egge) jeg mener å ha lest hadde en datter som het Pernille? Det tusser av Gundere på den tiden i Lier....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Du husker nok rett Astrid.Under gården Ytre Justad bruk II, der står: Lars forbeholdt seg livøre og bruksretten til Laløkka og Veslehagen da han i 1772 solgte for 590 dlr. til brorsønnen 6) Gunder Persen Egge, g. m. Berte Olsdtr. Justad. Barn: Marte, Elen, Pernille, Eli. I slutten av 1770-åra flyttet Gunder til Øvre Egge.Denne Gunder Persen Egge g.9.jan. 1772 m. Berte Olsdtr: LenkeSå, det var det håpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Gunder Svendsen Meren giftet seg i mars 1719 med Astrid Henriksdatter.1730-Pernille med denne Gunder til far passer - som du sier Einar - veldig fint inn i bildet for etterslekten.Når det gjelder Pernilles alder så vil jeg tro at ettersom paret bare fikk ett barn, at de faktisk var opp i åra da de giftet seg. Da er vel 1730-Pernille litt ung... 31 var og er ingen alder... Men det kunne selvsagt være andre grunner!Konfirmerte Perniller:Pernille Jacobsdatter ?? konf 1745 17 årPernille Povelsdatter Haslenes, konf 1746 18 årPernille Amundsdatter Sørum konf 1747 16 årPernille Gulbrandsdatter Mereneie 17 år i 1748 Lenke (nr 10 venstre)Teorien min her er at Pernille Gulbrandsdatter er feilskrift og at det skulle vært Gundersdatter... tynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg kan ikke finne noen Pernille Gulbrandsdtr. dpt. i Lier i tiden 1725-1733. På denne bakgrunn tror jeg Astrid har rett i sin teori (19) siste setning.Om det skulle vise seg at våre spekulasjoner så langt er holdbare, da kommer neste problem. I utgangspunktet trodde jeg det skulle bli enkelt å finne Pernille`s far; Gunder Svendsen. Der tok jeg feil. Jeg har brukt endel timer på Lier Historie, men jeg finner ingen som passer. Det 'tusser' av både Gundere og Svend`er, faktisk også noen Gunder Svendsen, men de passer ikke inn i bildet etter det jeg har sett.På FamilySearch er denne den eneste aktuelle: LenkeAstrid Henriksdtr. har jeg foreløpig ikke brukt mye tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ja,ja, så husket jeg rett, men til ingen nytte... Kanskje en idé å titte litt på Astrid Henriksdatter? NB: det står Astrid Halvorsdatter både under forlovede og gifte i Kirkebok 2 for Lier Menighet, avskrift foretatt av Bjørn J Rosenberger, utgitt 2001.Håper du finner ut av det, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

1.juni 1687: unge Halvor Pedersen og Ingeborg Olsdatter trolovet hjemme på Meren. Gift i Tranby kirke 11. desember samme år (Kirkebok I). Han omtales fortsatt som 'unge' Halvor når Astrid døpes, så det er tydeligvis to med samme navn. Han døde i 1719, og hvis jeg ikke er helt på viddene, var han dattersønn av Gunder Svendsen Søndre Meren (sjekk dette i 'Liers historie', for sikkerhets skyld). Så atter en gang dukker en Gunder opp, trur eg....Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det er nettopp det jeg nå sitter å klør meg i toppen for. I Lier Historie under Søndre Meren Bruk II Står det: Halvor Persen f ca. 1643 g.m. Ingeborg Hansdtr.På FamilySearch finner jeg en Halvor Pedersen f. 1659 g.m. Ingeborg Olsdtr m. Astri Halvorsen 27. april 1692.Nå kjenner jeg at det er nok for idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.