Gå til innhold
Arkivverket

[#50110] Opphav til Pernille Gundersdtr.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, her har du kanskje forklaringen på 'unge' Halvor Pedersen - det var tydligvis to av dem. Håper noen 'Lier-eksperter' kan hjelpe deg videre. Kanskje 'din' Halvor IKKE var dattersønnen til Gunder (Gunder og Astrid som giftet seg 1719 hadde vel i såfall vært litt for nære slektninger????), og kanskje det heller ikke var han som døde i 1719, men den 'gamle'..... Har du sjekket under 'Døde i Lier'? En kan bli gal av mindre, men 'trøsten' må være at det nå er så mange Meren-folk inne i bildet at det 'lukter' litt løsning,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Dette er ikke enkelt.Etter å ha sjekket 'Døde i Lier', sitter jeg igjen med:Halvor Pedersen Meren begr. 1.mars 1719Halvor Pedersen Øksnevoll eye begr. 3.mai 1739Ingen alder er nevnt.Lier Historie sier at Halvor er f. ca. 1643. Ved dåp av Astrid står det 'unge' Halvor Pedersen. se også(26). På FamilySearch riktignok en som er svært ung: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=700002348959&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Datoen her for død er feil, jfr. 'Døde i Lier'. Han er g.m. Ingeborg Hansen.Så har vi denne: Lenke Denne passer jo helt til Lier Historie. (Halvor f. 1742)For riktig å bli forvirret, så har vi denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, jeg tror mer på kirkebøkene enn Liers historie - har funnet endel feil der, ja. Når det gjelder 'Gunder hadde en datter osv.', så er det nok denne Per (eller Peder, brukes om hverandre), som var faren til Halvor. Kan ikke tenke meg noen annen løsning: 'dattersønn til Gunder'. Tydeligvis visste ikke Lierbok-forfatteren hva hun het. Men fortsatt er det usikkert hvem som var hvem av dem (den 'unge' og den 'eldre')... Har du sett noe nærmere på Øksnevoll og han som døde i 1739??Om det er noen trøst, så er det ikke anene dine som har laget kaoset, men navnelikhet og det faktum at vi tross alt har beveget oss 300 år tilbake i tid. Jeg har plundra i mange år med noen av mine, og ser ennå ingen løsning, men skam den som gir seg!vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk igjen til deg Astrid.Dette blir sånn i all hast, da vi straks reiser på hytta.Til ditt spørsmål om ang. Øksnevoll, så har jeg lett der, men ikke funnet noe.Jeg har jo et lite håp om at det nevnte skifte etter Gunder 27.6.1665 kan gi noen svar. Men som sagt, så er jeg avhengig av at noen med tilgang til skifter vil ta en sjekk.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Har vi gjordt det vanskeligere enn det egentlig er: Vi har fks. heftet oss med betegnelsen, 'den unge'. Jeg kan ikke (her og nå) se at det er nødvendig å finne ut av 'den unge' eller den eldre. Vi vet jo at far til Halvor var den 'ukjente' Per, og at mor var den 'navnløse' Gundersdtr.At Gunder Svendsen var bestefar til Halvor viser også dette sitatet fra Nedre Søndre Sørsdal. I en rettssak i 1686 var på nytt Haukeliskogen stridsspørsmålet. Nå anklaget Gyri Mikkelsdtr., Anstens enke, Nils Nordal for ulovlig hogst og for å ha tatt 14 sagtømmerstokker fra hennes sag og kjørt til sin egen. Nils hevdet imidlertid at han hadde hogd tømmeret i sin skog og at Gyri hadde kjørt det til sin egen sag. …….skiftebrev etter Birgitte Gundersdtr., utstedt på Nøstvedt i Follo i 1666, hvor det stod innført at Haukelia skulle ligge under Nedre Sørsdal. Motpartens vitne, Halvor Pedersen Meren, hevdet imidlertid at da salig Ansten Nilsen leide Sørsdal av Halvors bestefar Gunder Meren, gav han 5 dlr. i feste for Sørsdal og 1 dlr. for Haukelia. Vitnet fremla et skiftebrev fra 1665 etter Gunder Meren hvor det stod at Haukelia var et «sær stykke skog at skylde et lispund korn med bygsel».Når du Astrid (26) påpeker; 'litt for nære slektninger', hvilke relasjoner tenker du på da ?Etter det jeg kan se, så vil det nevnte skifte etter Gunder Svendsen, av 27.6.1665, kunne gi de nødvendige svar. Er det en som vil forbarme seg over meg, ved å sjekke dette skiftet ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så vidt jeg kan se, starter ikke skifteprotokollene for Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri før i 1701: LenkeI dette tilfellet ser det ut til at skiftedatoen er kjent gjennom rettssaken i 1686, men at selve skiftedokumentet er tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ad 'nære slektninger' (26 og 30). Må innrømme at jeg ikke husker 'tankegangen' min i detalj, men jeg mener at jeg reagerte på at de var søskenbarn/tremenninger (hvis foreldrene var de en da trodde). På den tiden var det vel fortsatt forbudt å gifte seg hvis en var så nært beslektet (selv om en nok kunne søke om tillatelse),Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det er flere ting som er uavklart, både i denne debatten og i debatten om Jon Pedersen (51037). Vi er avhengig av å få sikret hvem Peder Hansen, som er far til Jon Pedersen. Anene til Jon Pedersen og Pernille Gundersdtr, kan se ut til å bli litt for nære hverandre.Anne Cecilie har lovet å legge disse problemene fram i Lier Historielag. Vi får håpe at fks. militærrullene kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.