Gå til innhold
Arkivverket

[#50112] Opphav til Hans Larsen (soldat) i Lier


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg starter med å legge lenke til det forrige tema; LenkeDet vi mener å vite (av det jeg har fått med meg) til nå er:Hans Larsen ble viet til Gunild Erichsdtr. 9 okt. 1746 i Lier.Hvem var foreldrene til Hans Larsen osv. ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne usikre kilden, som riktignok ikke nevner Hans Larsens foreldre, men her er nevnt et fødselsår og dødsår, som det kan være mulig å undersøke ? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at dette er den Hans Larsen, Gunnerud som her er 85 år og bor hos sønnen på Gunnerud.1801 Om han lever fortsatt ved folketellingen , kan han jo være død senere på året. (ca fødselsalder passer bra, og han har en datter som kan være oppkalt etter kona Gunild.) LenkeSkal kikke litt i kirkebøkene for å se om det kan være mulig å finne navn på foreldre til denne Hans Larsen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, har er en mulig opplysning om opphavet til Hans Larsen? LenkeHar prøvd meg på kirkebøker over fødte, men ble litt sliten i øynene av å lese gjennom døpte der. Håper du får hjelp av lokale krefter.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner denne Hans døpt 12/6-1716 i Frogner kirkeFar: Hans Spillemand. Faddere: Michel Haslenes q(vinde), Anne Brastad, Hans Brastad, Jens Colbiørnsen og Anders Tronsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Du mener vel Lars spillemands sønn , om jeg leser rett her i kirkeboka? Siste dåp nederst på høyre side: LenkeHvem denne spillemand var, har jeg ikke greid å finne ut. Håper lokal ekspertise vet mer om han?Han er vel en brukbar kandidat?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Du har så rett Gunn, i den kirkeboken jeg leser ifra er ikke korrekturlest, så derfor feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, se på innlegg 44 i den opprinnelige debatten. Hans Larsen Gunnerudeie dør i 1803, 88 år. hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

HeiMed bakgrunn i de innl. som er kommet finner jeg;LenkeDette er vel ikke til den store nytte, men dog.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er iallefall rett person! Etter hans ugifte datter, står det 'Anders Pedersen, 20, ugift. Mandens søstersøn'. Det betyr vel at det er Hans som er onkelen hans, så du kan jo spore opp fødselen til Anders, ca. 1782, og se om du blir noe klokere av det. Moren til Anders var søsteren til Hans, hvis jeg har tolket opplysningene rett,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Da finner vi en Anders,ekte,født 14/8-1782, døpt 8/9-1782 i Tranby kirke. Båren av Ole Haabergeies hustru Mari.Foreldre: Peder larsen Sørsdaleie og Kari Ingebretsdtr. Faddere: Dorthe Olsd Hennum, Bent Halvorsen Hennum, Soldat Svend Larsen Grøstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Selv om Maya er på ferie velger jeg å gjøre et forsøk.I henhold til innl. (6) av Gunn, så er Hans Larsen dpt. 12 juni 1716. Far er; Lars Spillemand.I håp om å finne en innføring som det egentlige navn er brukt, dvs. ikke Spillemand, så er det en mulighet her:Introdusert den 7 juli 1720 Lars Spillemand ; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-185>Lenke I tiden april-juli samme år finner jeg 3 forskjellige Lars.Lars ?????? 7. april; Lenke den 3 innføring på v.s.Lars ????? 1. juni; Lenke den nest siste på v.s.Lars ????? 16. juni;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke lest alt som har kommet fram her og i forrige så jeg kan være helt på jordet. Det kan jo være mulig at Hans Larsen var fra et helt annet sted enn Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Berit.Det er nokså sikkert at vi har den rette Hans Larsen. Innl. 9. viser deler av familien ved FT.1801. Hans blei dpt.12. juni 1716; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-139>Lenke den siste på h.s.Jeg finner Lars Spillemand ved begravelser av 2 av sine barn, henholdsvis 18.april 1715 Lenke og den 7. mai 1724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå har jeg ikke finlest den debatten det lenkes til i innlegg 1, men dersom dere ikke har annet på Hans Larsen enn vielsen i 1746 og et antatt fødselstidspunkt (ca. 1715-1716) basert på FT1801 og begravelsen, så deler jeg Berits 'bekymring' i innlegg 13. At det finnes bare én Hans Larsen født i Lier omkring 1716, beviser ingenting.De tre fedrene som det spørres etter i innlegg 12 er i kronologisk rekkefølge 1) 'Lars ørn kommen fra Vardal, nu tilholdende paa Nøste eye, og hans qvinde Rigine falden der i barselseng', 2) 'Lars Halvorsen Haarberg Eyer', og 3) 'Lars Skaftestad'.Som tilreisende bør 1) kunne utelukkes, og kona til 2) ble introdusert 3. juli. Dermed gjenstår 3), men så kan det jo tenkes at presten slurvet, slik at Lars spillemanns barn ikke er kommet med i dåpslista og at Lars Skaftestad ikke er kommet med i introduksjonslista.Det var for øvrig ikke Lars spillemann selv som ble introdusert, men hans kone. Legg merke til genitivs-s'en i innføringa - 'Lars Spillemands' - underforstått Lars spillemanns kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Spillemann er naturligvis et tilnavn. Kanskje Lars spilte i brylluper og andre lag?Folk brukte de tilnavnene som gjorde det enklest å skille Lars'er og Hans'er osv fra hverandre. Spillemenn var det ikke så mange av, så Lars spillemann var sikkert mer entydig enn Lars Olsen, Lars Hansen etc. Jeg synes ikke man kan kalle patronymene for etternavn, men de er jo fine for oss som jakter på forfedre, i og med at de gir beskjed om døpenavnet til faren til personen vi har med å gjøre.Mitt innlegg 15 krysset Aksel Einars innlegg 14, der han henviser til FT1801 og sier at det er 'nokså sikkert at vi har den rette Hans Larsen'. Jeg kan ikke se at opplysningene i FT1801 sier noe om opphavet til Hans Larsen, men jeg har som sagt ikke finlest debatten som er lenket i innlegg 1. Er det mulig å spørre etter en nærmere argumentasjon for at det er ' nokså sikkert at vi har den rette Hans Larsen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her kommer datter av Hans Larsen Gunnerud og Gunild Erichsdtr; Johanne Hansdtr. Gunnerud dpt. 12. april 1761; Lenke3 av Johanne sine søsken, jfr. FT 1801 nemlig Lars dpt. 20. nov. 1746,- Hans dpt. 17. april 1759 og Gunild dpt. 8. mai 1763, alle på Gunnerud som FT. 1801 viser også deres far Hans Larsen Gunnerud.Jeg håper at dette beviser at det er rett Hans Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, det er greit nok at Hans Larsen i FT1801 er samme mann som giftet seg i 1746 og, som jeg har skjønt, fikk 9-10 barn. Det kan det neppe være tvil om.Men mitt poeng er at det ikke sier noe som helst om at Lars spillemanns sønn Hans, født 1716, er den samme Hans Larsen. Jeg oppfattet det slik at du var nokså sikker på at de var identiske, men jeg misforsto deg kanskje på det punktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg har nok vært uklar i min framstilling. At jeg har ment det må være Lars Spillemand, det har sin årsak i; 1) det er den eneste Lars Hansen jeg kan finne i 1716; 12.juni 1716, den siste på h.s. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Jeg har faktisk glemt å få tydet den dåpsinnf. Vil en gjøre det?2) Lars Spillemand er tydelig aktiv i samme tidsrom.En ting som taler imot, det er den sønnen Hans som blir gravlagt 7. mai 1724;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Lars spillemands Søn Hans, fad: Michel Haslemb, Anne Brastad, Hans Brastad, Jens Colbiørnsen og Anders Tronsen' - døpt ved Frogner kirke.Når 'Lars Spillemands Søn Hans' kastes jord på 7. mai 1724, er det nokså klart at det dreier seg om dåpsbarnet fra 1716 - med mindre spillemannen hadde flere barn med samme navn.Det spørs om ikke de geografiske horisontene her må utvides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Merknad til innlegg (10) ang. Anders Pedersen 20 år i 1801. Anders Pedersen er mannens søstersønn, og mannen her er Lars Hansen. Ergo så er det Lars Hansen som er onkel, og Hans Larsen er bestefaren/morfaren til gutten. Da kan moren til Anders være en av døtrene til Hans: Eli, Anne, Johanne, Gunild eller Jørine.Dette er nok dåpen til Anders 28/1 1781, Peder Michelsen og Eli Hansdt. Nederst v.side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Via FamilySearch finner jeg denne Lars dpt. 13. feb. (nr. 2) 1715 på Norderhov. Far; Lars Busund; Lenke Dette blir jo bare et slag i løse lufta. Dvs. før det finnes noe mer å bygge på, så ser det ut til at denne saken må legges til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hans og Gunils barn og deres fadder:1) Lars dpt. 20/11 1746 Sylling. Faren står oppført som dragon. Faddere: Peder Guneruds h., Maren Erichsdt Holtsmarkeie, Hans Nielsen Sver? eie, Svend Erichsen Holtsmarkeie.2) NN (sønn) født okt.1748.3) Eli dpt. 31/3 1750. Faddere: Bent Holtsmarkseie, Birthe Pedersdt. Gunnerud, Ole Erichsen Holtsmarkeie, John Pedersen Rød?eie.4) Anne dpt. 19/12 1751. Faddere: Mari Erichsdt. Holtsmarkeie, Ragnild Nielsdt. Holtsmarkeie, Svend Erichsen Holtsmarkeie, Svend Pedersen Gunnerudeie.5) Erich dpt. 11/11 1753. Faddere: Mari Erichsdt. Skeggerud, Kirsti Thorsdt. Thorsrudeie, Svend Erichsen Holtsmarkeie og Ole Pedersen Upsaleie.6) Svend dpt. 22/5 1757. Faddere: Anders Hansen Skeggerudeies h., Kari Olsdt. Ulverud, Ole Iversen Holtsmarkeie og Gullich Hansen Holtsmark.7) Hans f.13/4-dpt.17/4 1759. Båret av Isak Olsen Kulbergeies hustru, Kirsten, Ole Erichsen Holtsmarkeie, Lars Hansen Solbergeie og Ingeborg Pedersdt. Gunnerud.8) Johanne 9/4-12/4 1761. Båret av Ingeborg Pedersdt. Gunnerud, Svend Pedersen Gunnerud, Hans Pedersen Gunnerud og Eli Pedersdt. Gunnerud.9) Gunil 30/4-8/5 1763. Båre av Svend Gunneruds hustru Helle, Lars Hansen Holtsmarkeie, Hans Pedersen Gunnerud og Karen Sørensdt. Gunnerud.10) Jørine 11/8-17/8 1766. Båret av Svend Gunneruds hustru Helle, Ambiør Nilsdt. Holtsmark, Hans Pedersen Gunnerud og Elling Olsen Holtsmark.Som du ser ser så ser det ut til at fadderne hovedsakelig kommer fra Holtsmark og Gunnerud. Det ser også ut som navnene Peder og Erich går igjen hele veien, mens det ser dårlig ut med slekt til Hans Larsen, hverken søsken eller foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Denne barneflokken kjenner vi jo fra tidligere. Flere av navnene her går igjen under brukere på Gunnerud;Brukere. Einar nevnes som bruker mellom 1593 og 1604. 1) Christoffer, br. senest 1612-1649. Han nevnes som svigerfar til Henrik Hennum og Christoffer skredder i Svangstrand. Senest i 1651 ble bygsla overtatt av II) Bård Rasmussen, f. ca. 1625, d. 1688, g.m. Eli Toresdtr., d. 1702. Barn: Årsle (g.m. I Nils Nilsen Nordal, senere Sylling; g.m. II Hans Kirkerud), Berte (g.m. Amund Christoffersen på Brekke u. Kirkerud), Tore, Rasmus. Enka fortsatte å bruke gården etter mannens død. Ved skiftet etter henne i 1702 var bruttoformuen 273 dlr. og nettoformuen 173 dlr. Blant utgiftspostene kan nevnes 1 ort til Rasmus Enger for seterleie. Besetningen bestod av 3 hester, 26 storfe og flere sauer og griser. Så overtok sønnen III) Rasmus Bårdsen, d. 1714, g.m. Eli Toresdtr. Hval, f. 1676 eller 1678, d. 1720. Barn: Bård (til Østre Rød), Ellen, Tore, Hans, Berte. Han fikk bygselbrev først i 1705. Enka giftet seg i 1715 med IV) Peder Hansen, d. 1756. Barn: Marte, Hans (til plassen Gunnerudstua). Så giftet han seg med Kirsti Svensdtr. Solberg, f. 1103, d. 1768. Barn: Sven, Ole (til Dignes i Modum), Berte (g.m. Amund Christensen Sylling), Ingeborg (g.m. Sven Larsen Sylling), Eli (g.m. Jon Rasmussen Rød), Hans. Ved skiftet etter Peder i 1756 var bruttoformuen 400 dlr. ogBror til Johanne, Lars Hansen finner vi igjen som som husmann på Gunnerudstua.En mulig bror til Gunild Erichsdtr (kona til Hans Larsen) finner vi på Haugen u/Holtsmark.Det er også spor som går i retning av Østre Rød.Hvor mange timer/dager jeg har brukt på å studere dette materiale, det har jeg ikke tall på. Mye mulig er det slik som Maya antydet tidligere; Vi ser ikke skogen på grunn av for mange tre.Men en plass må det jo være spor også etter slekta til Hans Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.