Gå til innhold
Arkivverket

[#50114] Opphav til Gunild Erichsdtr. dpt. 2 nov. 1721 i Lier.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Mitt innl. nr. 2 var jo et bomskudd. Jeg husker nå at i forrige tema var jo det konstantert at denne Erich Olsen var død lenge før Gunild blei født.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var sannelig ikke enkelt dette. Her er det flere Gunhild Erichdøtre som døpes i Lier. Tror nok at det må være en del feilkilder her, for denne Gunhild ser ut til å døpes samme dato i følge denne kilden: LenkeFar samme navn som den Erich som for lengtst skulle væt død?Ja, ja, ikke enkelt å lese kirkebøker for Lier fra denne tiden heller.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Det som står i kirkeboken er: Gunil døpt 2/11-1721 i Sylling kirke.Far:Erich Ols. paa Holtsmorcheie Faddere:Sirj Holstmorch, Marj Kaarsrud, Elj Opsal, Halvor Kulberg, Ole Guransrud, Bendt Torgers.Holsmorch.Legger dette inn fordi muligheten for å koble fadderne til evt. søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ad faddere/evt. søsken, som Maya viser til. Jeg fant et barn til, jfr. innlegg 61 i den første debatten (49736 - lenken øverst). Det er et visst 'samkvem' mellom fadderne fra Kosrud og Kulberg, som muligens er verdt et lite studium hva gjelder Erik Olsens kone - jeg tror nok at HAN er den rette faren.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en ny lenke til Holstmark i Lier bygdebok. Her er vel nevnt noen av faddere under de eldste brukere: LenkeDessverre kan jeg ikke se at Erich Olsen er nevnt med hustru og datter Gunild.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Aksel Einar til ditt innlegg nr. 3 . Om du ser Astrids svar til deg i tema 49736 , nr. 61, så sier hun at Erik Olsen Holstmarkeie dør 29 mai 1737. Da passer vel han som far til Gunhild Erichdatter likevel? Hun bodde vel hos sin mor ved konfirmasjonen. Ingen grunn til fortvilelse da?Lykke til . Håper du får en oppklaring på dette fra historielaget.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg for sikkerhets skyld inn kirkeboka med Erik Olsen Holstmarksejes død 1737 29 mai: LenkeNr. 3 øverst på høyre side.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under går Østre Rød i Lier digitale bygdebok, fant jeg litt opplysninger om Erik Olsens Holtsmark og hans familieforhold.I 1683 var han innblandet i en sak med stefar, Søren. Legger en lenke så du kan lese om dette selv under brukere: LenkeVet ikke om dette kan hjelpe deg, men det ser ikke ut til å være så mange tilgjengelige kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Vil en tyde samme lenke som innl. 9 LenkeBare en liten tanke til deg Gunn. Jeg splittet den forrige debatten for at den blei for lang og uoversiktelig. Jeg prøver å begrense meg selv til ikke å legge inn nye innlegg uten å ha noe reelt nytt å komme med. Det er også mulig å ha flere lenker i samme innlegg. Dette for å begrense lengden.Så har vi lenge vært klar over forskjellen på Erich Olsen Holtsmak som døde i 1688 og den Erich Olsen Holtsmark eie som kan være far til Gunild Eriksdtr.Den Gunild Erichsdtr. vi søker mer om er nettopp henne du også peker på i innl. 4 og som Maya utfyller i innl 5.Takk for påminnelsen i innl. 6 fra deg Astrid.Mvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg ser at mitt innl. 11 lett kan misoppfattes. For all del mener jeg ikke å legge begrensninger på debatten. Et innlegg kan selvfølgelig inneholde vesentlig mer enn bare 'reelle' nyheter.Jeg beklager !Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er min lille tolkning av kirkebok over døde ( Innlegg 9) 29 Mai 1737,Erik Olsøn Holtzmarkseie, lagt i Jord?Denne mannen må da vel være brukbar kandidat til far til Gunild Erichdatter?Grunnen til at jeg la inn bygdeboka med Østre Rød, var at der er nevnt en Erik Holtsmark som kan være samme mann.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

'Kastet jord paa' skal det vel være. NB: hvis dere ikke vet det, så finnes 'Døde i Lier' på hjemmesidene til Lier Historielaget (Slektsforskningsgruppa). Det er mye lettere å lese der enn å bli halvsprø av å tyde vriene håndskrifter.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her er lenke som viser dåp 3 feb. 1726 av Sven (bror til Gunild,(6) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-243>LenkeJeg har søkt på gårdene Kosrud, Kulberg, Opsal og Enger etter spor som kan vise til Gunilds foreldre, men uten konkrete spor. En av fadderne til hennes bror Sven; Sven Olsen, som Astrid antydet kunne være bror til Erich, han ser ut til å være sønn av Ole Enger.Muligens kan dette være den Erich Olsen (far til Gunild) Lenke og fra k.bok. Lenke langt ned på h. side. Er det en som vil tyde hva som står der ? På forhånd takk.Så har jeg her en trolovelse for Erich Olsen og Mari Gullichsdtr. 8 nov. 1718 Lenke 0g her er vielsen 27 des. 1718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forslag til Aksel uten at jeg overhodet har satt meg inn i saken: Begynne med å finne Mari Gullichsdatters første ekteskap, ved trolovelsen du viser til står det at hun er enke (Enche).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Geir. Om det er den rette mor til Gunild jeg har vist til, ja da er hun selvfølgelig av samme innteresse som hennes far Erich. Foreløpig har jeg kun dette alternativet; Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Den Erich Olsen jeg viser til i innl. 16 viser seg må være feil. Jeg finner ham på gården Kittilsrud: Sønnen Hans Pedersen (f. 1672) var gift med sin søsters stedatter Mari Gulliksdtr. Hennum, d. 1740, som, etter å ha blitt enke, giftet seg med 2) Erik Olsen. Barn: Kari (g.m. Hans Jensen Tveiten), Peder (til Røyne og Valstad), Eli, Ole (til Eriksrud). I 1719 fikk han skjøte på fire arveparter i gården, tils. 3 3/8 lp., for ialt 68 dlr. Selgerne var avdøde Peder Kittelsruds svigersønner. Erik måtte i 1722 kjøpe odelsretten for 60 dlr. av Even Christoffersen Bjørnegård i Bærum, som hevdet å ha bedre odel enn de som hadde utstedt skjøtet tre år tidligere. Men det nevnes ingenting om grunnlaget for hans odelsrett til Kittelsrud. Erik utstedte i 1742 gavebrev til sine fire barn.Her er ingen Gunild Erichsdtr, så da blir det å fortsette å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere alle som var med i det opprinnelige tema: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=49736&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=11&antinnlegg=72#anker>LenkeSe på innl. nr. 31 av Astrid. Der står noe som ser ut til at ikke er blitt observert. Det vises til en vielse den 31. mai 1749 mellom Hans Larsen og pige Anne Jonsdtr.Jeg anser det som utelukket at det har vært to stk. Hans Larsen Gunnerudeie på samme tid.Vi har vielsen 9. okt. 1746 med Gunild Eriksdtr. Lenke , den øverste på v.side.Så har vi da vielsen 31. mai 1749 med Anne Jonsdtr;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det blei nok for seint for meg i natt. Det er ingen god grunn til å vurdere om Hans hadde g. seg på nytt. Det er faktisk flere Hans Larsen i Lier på samme tid.Hva gjelder Gunild Erichsdtr, så er det flere 'Erichs' som faddere til hennes barn: Ole Erichsen, Sven Erichsen, Mari Erichsdtr., Maren Erichsdtr., alle fra Holtsmark.Av faddere fra Holtsmark så finner jeg: Ole Erichsen på Vamstad. Svend Erichsen på Haugen. Ole Iversen på Lia.Men Erich Olsen som bærer fram sin datter Gunild til dåp 2. nov. 1721, hvor kommer han fra ? :Lenke (nest sist på h.s.)Det må være noe som mangler i beskrivelsen av Holtsmark. Det er vel grunn til å anta at de forannevnte 'Erichs'r er alle barn etter Erich Olsen. To av dem satt der jo også som husmenn.Er det noen ledige dedektiver der ute et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hjelp til å tyde:Lenke Tredje innf. på v.s. 17. mars 1734, Erich Olsen ? sønn Ole osv.Dette er muligens det sporet som kan føre oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Erich Olsen Røds Søn Ole, fad: Anne Erichsdatter Kleven, Rønoug Olsdatter Fuglerud, Augustinus Renskoug, Anund (el. Amund) Eersrud, Peder Iversen Røds Kleven. - Hr Grønbech - Frogner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.