Gå til innhold
Arkivverket

[#50114] Opphav til Gunild Erichsdtr. dpt. 2 nov. 1721 i Lier.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Mari Gulliksdatter Kittilsrud (Skauen) giftet seg med Erik Olsen 27. desember 1718, hun var enke, men det står ikke noe 'gårdsangivelse' for Erik. De forlovet seg 8. november, forlovere: Ole Opsal og Kristoffer Skougen. Jeg tror derfor at E.O. Holtsmarkeie er en annen.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til dere alle.Det virker nå som avklaret at det dreier seg om 2 stk. forskjellige Erik Olsen.Det som fremkommer av innl. 46 fra Astrid virker på meg som 'forlokkende'. Jeg har brukt noen timer nå i forsøk på å finne noe mer om denne Erik Olsen (dpt. 11. feb. 1685 jfr. innl. 45), men foreløpig uten resultat.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Gulug og Berte Guransrud, Marj Kaarsrud, Simen Kulberg, Elias Olsen, Svend Olsen'Jeg følger Lier-trådene litt fra utsida, og som jeg vel har nevnt tidligere: Det er antakelig umulig å tyne kirkebøkene for sine innerste hemmeligheter uten å trekke inn andre kilder og kombinere. Med kirkebøkene alene, blir det for mange spørsmålstegn.I dag var jeg på Statsarkivet Kongsberg der jeg bl.a. tittet på en type kilde som jeg ikke har benyttet før: Overformynderrullene for Larvik sorenskriveri. Der er det listet opp umyndige arvinger, og ved mange var det anmerket at de siden flyttet eller ble gift med den og den. Etter ei rask gjennomlesning, hadde jeg løst et par saker som jeg på forhånd ikke hadde sett for meg at jeg ville løse.Dette kan tjene som et eksempel på ei kilde som bidrar til bedre utnyttelse av opplysningene i kirkebøkene. Jeg har ikke undersøkt hvor langt tilbake de går i Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri - i Larvik sorenskriveri var de eldste opplysningene fra 1730-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Er det noen som har tilgang til kilder fra Eiker, som igjen kan finne ut noe mer om Erich Olsen som blei viet 21. juni 1711 til Gunbjør Olsdtr; [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100266603244&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeTrolovet (den øverste på venstre side);

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'd/ anden Søndag effter Paascke bleve trolovede Erich Olsøn og Gundbiør Olsdaatter fra Vestfossen''Jtem copuleret samme dag [Domen 3 a trinit, d/ 21 Junij] Erich Olsøn fra Vestfossen og Gundbiør Olsdaatter'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg ser at det er flere som har lest innl. nr. 59, men det aner meg at innlegget er noe uklart. Jeg er også usikker på om det er Olle Erichs. det står på den 5 siste linje (helt inn mot midten) på venstre side.Er det en som vil tyde lenke i innl. nr. 59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, originalen er ikke lett, men i Rosenbergers utgave, står det følgende 6. nov. 1681: Guttorm Bentsen og Marte Mikkelsdatter forlovet (Tranby). Ole Andersen og Kari Jonsdatter (Tranby - de ble trolovet i september) og Ole Gifstad og Ragnhild Halvorsdatter trolovet (Tranby),vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Astrid.Jeg må vel bøye meg for Rosenberger, men at det i kirkeboken står: Olle, det mener jeg må være klart. Det kunne være artig å få din og eventuelt andres private tolkning av kirkeboken over det navnet.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og godt nytt år - får håpe 2008 gir svar til oss, og flere med oss, hva angår 'ane-søk'!!!!Er enig i at det står OLLE i kirkeboka, men personlig har jeg alltid oppfattet OLE og OLLE som samme navn. Antar du også har funnet mange ulike stavemåter av navn, som Gunhild, Gunil, Gunnild osv. Tror forklaringen er så enkel.vennlig hilsen Astrid.PS: her er et eks. på feil stavemåte + feil opplysninger, og nå skal vi 120 år fram i tid, til 1801-tellingen. På gården Næs i Hole bor en 17 år gammel skomaker, Embret Olsen, som oppgis å være sønn av enken Mari Gulsdatter, 60 (men 67 er nok mer riktig). Han ble døpt Ingebret Aslesen og var 'uekte' sønn av hennes datter...., så det er ikke alltid så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg mener å ha fått med meg at Rosenberger har normalisert navnene ei smule i sin avskrift (f.eks. Olle til Ole). Akkurat nå kommer jeg ikke inn på kirkebøkene, så jeg får ikke kikket på originalen, men Rosenberger er nok grei å støtte seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå kom jeg inn...'d/ 6 Nov: Ved Trannebÿ bleff Jndleed Olle Vigværings Quinde troloffuet Guttorm Bendbe(?) med Marthe Michelsd: brudviet Olle Anders: med Karj Joensd: troloffuet Olle Giffstad med Rangnild Halffuorsd:'Rosenbergers arbeid er med andre ord ei bearbeiding av kirkeboka, ikke ei rein avskrift, noe som naturligvis kan ha ført til feiltolkninger.Det var vel innledninga (introduksjonen) av Ole Vikværings kvinne som Aksel Einar var interessert i. Denne Ole Vikværing (fra Viken, en del av dagens Bohus län) må være den samme som nevnes 11. september ved Frogner kirke, der 'Ole Suennings: Vigværings barn' ble døpt. Ole Vikværing var altså sønn av en Svenning/Sveinung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til Astrid og Kristian.Før jeg helt gir opp, så vil jeg forsøke en annen tilnærming. Jeg velger å kun sjekke kandidater fra Lier. På FamilySearch (FS) er det reg. kun 3 stk. Erich Olsen i tiden 1675-1695. to av dem er reg. Kittilsrud og da den Erich Olsen dpt. 11. feb. 1685: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100237833614&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Busk&juris2=Busk&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Buskerud&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Dette er sjekket med k.b. tidligere.Av mulige vielser i Buskerud i tiden 1701 - 1721 er det ingen fler fra lier enn E.O.Kittilsrud g.m. Mari Gullichsdtr. Ellers i fylket er det i samme tidsrom reg. 12 forskj. par. Det har så langt lykkes å sjekke ut 5 par.På bakgrunn av at far til Erik er: Soldat Olle Eriks., så sjekker jeg på FS hvor mange Olle/Ole Erichsen som i Buskerud i tiden 1660 - 1700 blir viet. Fra Lier er det foretatt kun en slik vielse: 31 mars 1684 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei - skulle ønske at du klarte det! Ole Eriksen og Ellen Jensdatter ble trolovet hos kapteinen på Overn (Ouffen) 9. april 1684. Lyst 1. gang 16. sep. T (Tranby), alt ifølge Rosenberger. Ole er oppført som soldat da de vies, så sånn sett kan kapteinen godt komme inn i bildet, MEN det fantes en sersjant Jens på Gutteholmen, bnr. 4, som hadde 4 barn - ingen nevnt ved navn. Er dårlig på 'sånne' lenker, men les hva som står under Overn med Gutteholmen i Liers historie. Denne Jens var død da de giftet seg, men Ellen kan jo være hans datter.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Astrid.Overn med Gutteholmen som du viser til i innl. 67 'kan'???? vise seg å være blink. Om du ser litt mer på Overn, så vil du også finne en bruker ved navn Ole Eriksen f. ca. 1642. Det som her syntes trolig er at Jens Nielsen på Gutteholmen, han hadde ei datter ved navn Ellen som da blei g.m. Olle/Ole Erichsen (se lenker i innl. 66).Selv om dette syntes troverdig, så klarer jeg ikke å dokumentere dette.På liste over døde i Lier finner jeg: Jens Holmen d. mai 1684. Jens Holmens hustru d. jan. 1672. Selv ved landsdekkende søk på FS etter vielse av Jens Nielsen og Siri Evensdtr. så er de ikke å finne.Blandt alle døde Ole Eriksen er det kun en som ikke er knyttet til noe gårdsnavn, og han d.juni 1692.Her kunne trenges en spor-hund, men sporet er vel for gammelt til å avgi noen duft???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, kirkebøkene i Lier først i 1672, men Jens og Siri kan ha giftet seg i Bragernes, og de starter tidligere. Frogner kirke brant på 1650-tallet, hvis jeg ikke husker feil (begynner å bli lenge siden....), og mange liunger giftet seg der. Bevares, de bør ikke ha vært 'innfødte liunger', heller, men en liten titt i Bragernesbøkene er mitt umiddelbare råd,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her kommer litt mer 'kjøtt' på Ole Eriksen og Jens Nilsen (Holmen) i innl.69:Overn med Gutteholmen Brukere. Overn. Even pantsatte sin del av gården til Hans Larsen, og i 1660 tilhørte Overn i sin helhet svigersønnen Nils Rasmussen, g. m. Anne Hansdtr., og III) Hans Hansen Arctander, Bragernes, g. m. Ingeborg Hansdtr. Hans Hansen tok visstnok en del av gården i bruk. I 1662 pantsatte Nils Rasmussen, som da bodde på Hønefoss, 18 lp. i gården til medeieren, og i pantebrevet heter det at utstederen skulle «selv svare Even Overn for avståelsen av samme gård». I 1664 pantsatte Tron Rasmussen på Bragernes 18 lp. i Overn til Hans Hansen. Brukere fra senest 1664 var Even Hansens sønn IVa) Lasse Evensen, f. ca. 1642, og IVb) Ole Eriksen,* f. ca. 1642, nevnt som bruker til 1670. De brukte hver sin halvpart av gården. I 1671 kom Lasse i krangel med svogeren Ingebret Grøtte, med den følge at Ingebret døde kort etter. Lasse ble stevnet for retten, anklaget for drap. Men vitnene var uenige om* Her er muligens far til Erich Olsen Denne Ole Erichsen, han kan være far til ”min Erich Olsen”. Ved dåp 11. feb. 1685 står det: soldat Olle Ericksen sønn Erich.Gutteholmen, bnr. 4. Første gang i 1655 nevnes I) sersjant Jens Nielsen**, d. 1684, g.m. Siri Evensdtr., d. 1672. De hadde minst 4 barn. Så ble bygsla overlatt til II) Rolf Hansen, nevnt som bruker til 1717. Han hadde minst ett barn. Senest i 1723 overtok III) Håken Olsen, d. 1727. Enka fortsatte å drive gården etter mannens død. I 1733 ble det gitt bygselbrev til IV) Truls Hansen, d. 1738. Hans kone døde også i 1738. Barn: Ole. Så overtok V) Jon Pedersen, som i nødsåra 1742-43 lånte korn for 1 ¾ dlr. Han flyttet på den tida til Sande. Deretter ble bygsla kanskje overtatt av VI) Christoffer** Om denne Jens Nielsen hadde ei datter ved navn; Ellen, da passer det perfekt med vielsen mellom Olle/Ole Erichsen og Ellen Jensdtr. 31. mars 1684. Den Erich Olsen vi har satset på må være far til Gunil, han er døpt 11. feb. 1685, (ca. 11 mnd etter vielsen).Hvor blei det av nevnte Ole Eriksen, nevnt som bruker til 1670. Ved gjennomgang av lister over døde i Lier så finner jeg Ole Eriksen ? (dvs. ingen adresse) d. 6 (juni) 1692. Jeg klarer ikke å finne ham i kirkeboka.Skulle dette være den rette soldat Olle Eriksen, ja så stopper også sporene her.Noen som vil forsøke seg på en løsning her ???Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hjelp til tydning.På høyre side, nr. 4 fra bunn, der står noe om Erik Olsen (soldat); Lenkekan dette være 'min' Erik Olsen ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg tyder det til: eod. die. publ. absolveret Kari Olsd. Elsned , angaf til Barnefader sit Sødskendebarn Erik Olsen, er nu soldat ved de gevorbne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Egil, men det viser seg å være feil spor. Denne Erik Olsen blei g.12 des. 1730 m. Kari Olsdtr i Strømsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.