Gå til innhold
Arkivverket

[#50115] Abelone Hansdatter f ca 1771 i Rødøy eller Lurøy?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvem var far til min ane Abelone Hansdatter, som ved folketellingen 1801 er oppgitt å være 30 år? Hun var da gift med Svend Hansen i Breivik. Sammen med familien bor hennes mor Kirsten Jensdatter på 64 år, og hun var gift. Jeg har ikke greid å finne ut hvem hun var gift med.Jeg har lett i Rødøy, Meløy og Lurøy etter Kirsten Jensdatter som gift med Hans i 1771 og årene rundt, og det eneste jeg greier å finne er Kirsten Jensdatter trolovet i Lurøy 30.08.1767 med Hans Joensen Hiart. De ble gift senere i 1767 i Lurøy. De fikk sønnen Jens døpt 1768, og datteren Abelone døpt Dom.Reminisere(24.02)1771. Dette skulle en jo tro passer. Hansvar enkemann, og er oppgitt å være 70 år da han ble gravlagt 18.11.1770.I emne 21108 er det noen som mener at Abelones far var Hans Olsen, men jeg finner ingen Hans Olsen gift med Kirsten Jensdatter i Rødøy iallefall. Hva er riktig?Iallefall har jeg disse opplysningene om Abelone ellers: Trolovet med Svend Hansen Breivik(døpt 04.03.1761), og gift 22.p.trinit(16.11)1794 i Rødøy. Abelone var da i Grindvær. Abelone døde 17.07.1823, og ble gravlagt 15.08.1823. Svend Hansen ble gravlagt 26.05.1805. Barn:1)Hans Herman Svendsen døpt 2.søndag etter påske(30.04)1797 i Rødøy kirke. Har at han var gift med Elen Maria Bernina Andreasdatter.2)Andreas Svendsen døpt 2.nativit(26.12)1798 i Rødøy kirke, og det er muligens denne Andreas Svendsen som bodde i Halsa da han ble konfirmert i Meløy kirke 6.søndag etter trinit(21.07)1816. Han ble gift 1 med Berit Nilsdatter 6.søndag etter trefolighet(12.11)1822. Hun ble gravlagt 04.05.1823, og var født 1790-98(32 år i 1822 og 25 år i 1823).Andreas ble gift 2 med enken Helene Nilsdatter som opprinnelig var fra Våga. Det skjedde den 21.08.1825 i Rødøy kirke, og de er blant mine aner gjennom datteren Olava. Andreas døde eller ble gravlagt 12.10.1856, og Helene døde eller ble gravlagt den 29.05.1857.3)Berith Johana Svendsdatter døpt 14.p.trinit(06.09)1801, og hun ble gift med Peder Christian Nilsen 24.10.1824. Han oppgies å være 28 år ved giftermålet(født ca 1796).Så nå er mine spørsmål: Var det Hans Joensen Hiart eller Hans Olsen som var far til Abelone født ca 1771?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må også tilføye at jeg ikke har funnet noen 'uekte' født Abelone Hansdatter for 1771 og årene rundt i Rødøy, Lurøy eller Meløy, men jeg kan jo ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Kan ikke svare på direkte på ditt spørsmål, men se nærmere på dette skifte og se om det kan være utgangspunkt for å finne det du spurte om? Det kan være 'henne' som er halvsøster til en med mye slekt i Lurøy.Skifte Lurøy 1814: Skifte på gården Solvær Nordre 1814 etter Iver Hansen og Ingeborg Olsdtr. Skifte på begge. Hermand Hansen, død, mannens bror. Hans Hermandsen, barn av Hermand, gift; Salten. Hermand Hermandsen, barn av Hermand, tjener Jon Paulsen Stuvland. Karen Hermandsdtr (32), datter av Hermand, tjener Jon Poulsen Stuvland. Gjertrue Hermandsdtr, datter av Hermand (25). Abelona Hermandstr (28), barn av Hermand, tjener Jon Jonsen Bratland i Lurøy. Hans Hansen (død) mandens broder. Maren Handtr, barn av Hans, gift Samuel Mikelsen, Fuglestad i Nesna. Abelona Hansdtr, ugift, barn av Hans, Tjener Samuel Michelsen, Fugelstad. Abelona Hansdtr, enke, mandens halvsøster, Rødøy. Olava Christensdtr, gift med Jon Jonsen Lovunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Anne Lise. Jeg har sett gjennom noen hånskrevne noater jeg har av tilfeldige personer som jeg dessvere ikke har kilden til. Men der finner jeg en 'Abelone Hansdatter fra Storselsøy, antagelig født rundt1766.' Jeg har som en parantes skrevet: 'Kan hun være datter av Hans Evensen og Else Pedersdatter?'Jeg har ingen peiling på hvorfor jeg har notert henne. Kanskje kan det være i forbindelse med en forepørsel fra en slektning av meg i Træna? Ikke vet jeg!Mvh, Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Johan: Hvis du ser på tema 21108 her på Digitalarkivet, så ser du at jeg har en del informasjon på barna til Hans Joensen Hiart(blant annet angående skiftet til Iver i 1814). Det er også en av momentene som styrker teorien min om Hans Joensen Hiart som far til Abelone(Hans var far til Iver som det var skifte på i 1814). Jeg glemte å nevne det i det tidligere innlegget.Jeg trodde jo at Hans Joensen Hiart var min ane, og jeg har derfor forsket mye i dette med familien hans. Siden jeg ikke har lært meg å lage lenke, skriver jeg pånytt noe av informasjonen jeg lag inn under emnet 21108: Hans var jo gift med Abelone Ellingsdatter som ble gravlagt 07.12.1766 i en alder av 65 år. Hans fikk disse barna med henne:1)Else Hansdatter født ca 1723-31, og trolovet 01.01.1762 med Tosten Tostensen i Lurøy, og de ble gift i Lurøy kirke Dom.1.p.trinit(13.06)1762. Det er mulig det var henne som ble gravlagt 09.01.1803, men har fått altfor høy alder tror jeg(80 år). Det blir et stort sprang mellom henne og søsknene, og derfor tror jeg hun har fått for høy alder ved dødsfallet.2) Hans Hansen ble konfirmert i Lurøy kirke 14.p.trinit(07.09)176o, og var da 19 år. Ved innrulleringen 1769 var han 27 år(altså født ca 1741-42). Han hadde døtrene Maren og Abelona, men jeg har ikke kone på Hans.3)Hermand Hansen ble døpt 18.p.trinit(17.10)1745, og konfirmert i Lurøy kirke Festo Johannes Baptista 1764. Han var gift med Sophia Nilsdatter.4)Iver Hansen døpt 2.påskedag(15.04)1748. Han var gift med Ingeborg Olsdatter som var 70 år ved folketellingen 1801.Deretter ble jo Hans Joensen gift med Kirsten Jensdatter, og de fikk barna Jens og Abelone som jeg har skrevet om tidligere.Til Birger: Ved folketellinten 1801 for Breivik i Rødøy er Kirsten Jensdatter ført som konens moder på 64 år, og konen var i dette tilfellet Abelone Hansdatter som var gift med Svend Hansen Breivik. Så hvis Hans Evensen og Else Pedersdatter skal være foreldre her, så må jo opplysningen om at Kirsten Jensdatter var mor til Abelone ved folketellingen 1801 være feil. Jeg har tidligere sett at slike opplysninger kan være feil når jeg har forsket for andre(i det tilfellet fant jeg barnet den nevnte moren i 1801 skulle være mor til som døpt, med en helt annen mor enn den oppgitte i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager Anne Lise! Nå ser jeg jo at den Abelona Hansdatter som du skriver om er hun som var f. 1770 i Grindvær og gift med Svend Hansen, Breivik, gift 1794 i Rødøy. og der har jeg jo notert Kirsten Jensdatter, f. 1737 i Breiviken, gift med Hans Olsen, f. ca 1730. Gift 1750.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor ble de gift? I fellesdatabasen for Rødøy 1739-1824 er jo Meløy, Lurøy og Træna også med til og med 1760, og jeg finner ingen Hans Olsen gift med Kirsten Jensdatter der i 1750. Så de kan ikke ha blitt gift i Rødøy prestegjeld iallefall, og Kirsten var jo svært ung i 1750 hvis hun var 64 år i 1801(født ca 1737 og gift som 13-åring). Alderen i 1801 kan jo være for lav. Den originale mikrofilmen for 1739-50 får jeg ikke sjekket før senere i sommer, eller til høsten. Den jeg har nå starter på 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at jeg har notert at de ble gift i Rødøy i 1750, men det kan umulig være rett! Hun ville jo som du sier bare være 13 år og Hans Olsen Breivik, 20 år. Hva tid ble Hans Joensen Hiart gift? Jeg tror at det kanskje må være han som hun ble gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirsten Jensdatter og Hans Joensen Hiart ble trolovet i Lurøy kirke Dom.11.p.trinit(30.08)1767, og de ble gift senere i 1767(nøyaktig tidspunkt skal jeg sjekke igjen). Hans blir jo en veldig gammel far i 1771, og han døde sikkert mens datteren Abelone var på vei. Hans ble gravlagt 18.11.1770 i en alder av 70 år(men var 60 året før ved folketellingen for Lurøy), og den datteren Abelone som hadde Hans Joensen Hiart som far og Kirsten Jensdatter som mor ble døpt 3 måneder etter farens død. Så hvis det ikke skulle være den Abelone som ble døpt 24.02.1771 i Lurøy så må det jo også være en Abelone til født i noenlunde samme tid, men når og hvor ble hun i såfall født. Jeg har sett den Abelone Hansdatter som ble født 1766 med Hans Evensen som far, og siden han ikke er gift med Kirsten Jensdatter tror vi kan se bort fra denne Abelone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, dette er et mysterium. Klarer ikke du å finne ut av det så kan i alle fall ikke jeg som bare er en skarve amatør! Men det må være et eller annet som er feilført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.