Gå til innhold
Arkivverket

[#50116] Foreldre til Marie Andersdatter fra Enebakk, gift i Aker 1835.


Gjest Marit Selland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Selland

Marie Andersdatter er fra Enebakk og gifter seg i 1835 med Lars Halvorsen Lerdal døpt 5.apr.1798 i Aker.Marie Andersdatter skal være født i slutten av 1808/ begynnelsen av 1809 i Enebakk. i henh. til vielsen i 1835; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-448>LenkeLysningen har også noe opplysningenr om henne; Lenke Tror presten har skrevet; Fader Anders...men intet etternavn.I følge vielsen er hennes far Anders Christensen i Enebakk. Men jeg finner bare en Marie Andersdatter født i 1808/1809, og der heter faren Anders Hansen Fladebye, se nr. 12, høyre side;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ikke i lysningen at hun flyttet til Aker i 1835. 27/3 1835 er datoen lysningen ble skrevet og signert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Takk for rettelsen. Jeg synes det er vanskelig å tyde hva som står der, og du har sikkert rett. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Takk for hjelpen. Jeg har allerede barna deres og deres etterkommere. Datteren Anne Marie er min oldemor. Problemet er å finne Maries foreldre (og foreldrene til Lars ), det ser ikke ut til å være enkelt... Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Hei igjen Berit. Joda, folketellingen har jeg sett, og fadderen Anne Maria Andersdatter er også fadder for min oldemor Anne Marie, her kalles hun Anne Maria Andersdatter Holtet. (Holtet var en nabogård til Lerdal) . Tenkte kanskje 'min' Anne Marie er oppkalt etter henne? Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Ikke godt å si.... dersom jeg kunne finne foreldrene hennes ville det være lettere å finne svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Og her finner vi tjenestepige Marie Andersdatter Fladeby, født januar 1809 Enebakk, innført som innflyttet i kirkebok for Aker 1826.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Her finner vi ungkar Anders Hansen Hougsten og pige Ragnild Amundsdatter Fladebydalen trolovet i kirkebok for Enebakk i året 1805. Viet 9 Mars.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er litt vrient med navn her, ved dåpen til Marie står det at moren heter Else Amundsdatter, og det gjør det i bygdeboka også.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er lysningen til Anders Hansen og Else Amundsdatter: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 3 (1756-1806), Trolovede 1806, uten sidenr.Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Tusen takk for hjelpen! Kanskje løser det seg likevel med hjelp fra dere. Laila, hvor i bygdeboka står det om moren? Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er ikke bare vi som er litt forvirret her, det er bygdebokforfatteren også. Det ser ut til at han har blandet sammen de to forskjellige Anders Hansen som er gift med hver sin Amundsdatter.Det står ikke mye om dem i bygdeboka heller. I omtalen av Kjensli under Flateby bind 1 s. 194 står det bare: 'Anders Hansen, g m Else Amundsd., dtr Marie f 1808.'Jeg har funnet ytterligere to barn av dette ekteparet:Hans f. 1811 (nest nederst på venstre side): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 4 (1806-1814), Fødte og døpte 1811, side 26-27. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7562&idx_id=7562&uid=ny&idx_side=-14>LenkeAnders f. 1814 (nr. 26 venstre side)Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 4 (1806-1814), Fødte og døpte 1814, side 48-49.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

God morgen! Thore, jeg får ikke linkene dine til å virke. Kan du prøve igjen? I innlegg nr. 5 skriver jeg at jeg også leter etter foreldrene til Lars, det er feil og jeg var nok litt for kjapp her. Foreldrene til Lars skal være Halvor Jonsen og Berte Larsdatter, det er Halvors foreldre jeg skulle ha skrevet, ikke Lars', beklager. Laila, siden det under Maries konfirmasjon står at hun er 'indlogeret hos Gregersen', kan det bety at faren er død, og at som du sier, moren kan ha giftet seg med en Anders Christensen? Takk igjen. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver, men forstår ikke alt.nr. 44 Tjenestepike Marie Andersdt. Fladebye, født i Enebak .... jan. 1809, sammesteds conf. 1824 søndag 19. eft. ?, com. der ........20. søndag eft. Trinitatis s.a. .......hendes forhold i menigh. der hvor hun paa fattigvesenets bekostning har været opdrager; har vært meget godt og f...ligt. Musai attest af 9.april 1826 foran?.. 1.mai tjene paa gaarden Leerdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Laila; i linken til barn nr. 2, Anders, står at faren er 'afdød', så nå har jeg funnet både farens død og hans fødsel! Han døde bare 32 år gml, så det er vel sannsynlig at enka giftet seg på nytt. Har også funnet inn og utflytningene fra Thore. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg har det litt travelt nå, så her må noen trå til og korrigere og klare resten. Jeg har lagt inn et utsnitt nedenfor, så kanskje det blir tydeligere. Men hvis dette er riktig person, så får du her livshistorien hennes på et fat:'Tjenestepigen Marie Andersdatter Fladebye, født i Enebak Prgl Jan: 1809, sammesteds conf: 1824 Søndag 19 eft XXX , Com: der s. XX. d: 20 Søndag eft. Trinitatis xxx xxx i Menigh. der, hvor hun paa Fattigvæsenets Bekostning har været opdraget. Har været meget ----- Tjener paa gaarden Leerdal.'Beklager - resten må noen andre ta. Men det lyder jo spennende!

bilete2820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.