Gå til innhold
Arkivverket

[#50119] Kven var Knut Rønneberg, som fekk barn i Molde med Ågot Rolfsdtr. frå Lesja?


Gjest Knut Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sæther

Ågot Rolfsdotter f. 1760 frå Nørdre Slettom på Lesja (jf. Lesjaboka b. 1 s. 181) fekk ei dotter Guri som vart døypt i Molde i 1794 Lenke (Om Guri - sjå Lesjaboka b. 1 s. 369.) Kven var faren Knut Rønneberg? Hadde faren stått oppført med patronym, ville det ha letta identifiseringa, og kanskje gjer han det ved konfirmasjonen til Guri ca. 1809. Men dei kyrkjebøkene som her er aktuelle å leite i er ikkje lagde ut på nettet enno. Eg veit at Rønneberg-namnet finst i Norddal på Sunnmøre, men eg har ikkje tilgang til noka gards- og slektshistorie for dette området, og er også usikker på om noka slik bok finst. Har nokon opplysningar om denne personen?Helsing Knut Sæther.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette hjelper jo ikke, men det kan jo lufte spörsmålet ditt. Her er mor og datter i FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f11544&gardpostnr=147&personpostnr=1886&merk=1886#ovre>LenkeEllers er det et par kandidater til Knut på Rönneberg/Norddalen i ft 1801:Knut Pedersen 25 år i 1801 og ugift tjenestekarl: LenkeKnud Knudsen 36 år og gift med en 10 år eldre kone: LenkeKnud Ingebrigtsen er bare 20 år og vel ung til å ha blitt far i 1796:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers ser det ut for at hun har oppkalt dattera etter sin egen mor: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100184841982&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Far: Rolv KnutsenMor: Guri JespersdtrEllers er det mye rart på FS, der stod det og nemlig at Aagot og Knut Rönneberg ble gift i Molde ca 1793!! Fant og at hun (Aagot) ble gift i 1821 med en Peder Pedersen i Romsdal: LenkeAlt som er innlagt av privatpersoner må nok sjekkes grundig.Men du har vel funnet alt som du trenger om Aagot i bygdeboka. Dåpen hennes er kopi fra kirkebok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Takk for engasjementet, Kjellaug. Eg har vore inne på dei sidene du viser til tidlegare, og det er klart at to av desse Knut-karane i Norddal bør undersøkast nærare. Eg har no funne ut at det visstnok eksisterer ei gards- og slektshistorie for dette området, så eg får leggje inn eit nytt tema med forespørsel om nokon kan slå opp og sjå kva som står om desse personane.Skal vi tru FS, er farsnamnet til Knut Rønneberg heller ikkje oppgitt ved giftarmålet til dottera. Guri gifta seg allereie i 1812 Lenke Dermed minkar vel også sjansen for at han står oppført med farsnamn ved konfirmasjonen hennar. Ein del prestar førte ikkje opp namna på foreldra til konfirmantar og brudefolk før kyrkjebøkene med trykte spalter, rubrikkar og hjelpetekstar vart tekne i bruk.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er ikke mye og svake opplysninger, men jeg har en Carl Esaias Rønneberg (1779-1858)Ålesund?, grunnlegger av firmaet Carl E. Rønneberg & sønner i Ålesund. Jeg vet faktisk ikke mere om han enn at han fikk i det minste 2 barn. Mulig han fikk det første barnet, Caroline (1802?) i Lyngen TR. Jeg tror noe av familien havnet i Molde og Ålesund. Sønnen Rasmus Gerhard (1822) overtok vel firmaet etter faren.Iflg. FS ble Carl Esaias Rønneberg dpt. 10/8 1779 Kriksholmen Herøy MR og døde 1858. Foreldre Christoffer Tjerandsen Rønneberg og Margrete Kristine Rasmusdt. Frøyset. Christopher i 1801 LenkeJeg tenker på muligheten for at Knut Rønneberg kanskje kunne være en bror eller slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Carl Esaia Christophersen Rønneberg (1779 Herøy- 1858 Ålseund) g 1811 Borgund Elisabeth Maria Mechlenborg (1781-1853). Carl var sønn av Christopher Tjerandsen Rønneberg )1737 Sola - 1824 Ulstein). Han kom fra garden Røyneberg ved Sola i tidligere Håland prestegjeld. Denne Rønneberg-selkten har egen hjemmeside (www.ronneberg.org) og det burde være mulig å bekrefte eller avkrefte om Knud Rønneberg hørte til denne slekten. Jeg tviler på at han gjorde det.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

I den sunnmørske borgarætta Rønneberg var det ingen Knut på denne tida. Barnefaren Knut på Molde var vel fra Rønneberg i Eidsdal, Norddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Takk til alle for innspel. Får sjå om bygdebøker og primærkjelder kan hjelpe meg vidare.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.