Gå til innhold
Arkivverket

[#50122] Arthur Oddvar Engebretsen f.15.03.1911 (Oslo) - hans aner


Gjest Siw Merethe Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Merethe Sværholdt

HeiNå må jeg be om hjelp atter en gang. Oslo er et forholdsvis stort og ukjent område for meg, og jeg har sparsomme opplysninger. Har lett en stund nå uten resultat. Engebretsen er også et svært vanlig navn.....Skulle gjerne ha fått noe å gripe fatt i. Her er det jeg har av opplysninger fra familien:Han er født i Oslo 15.03.1911. Moren var fra Bergen og het Ovidia, ukjent etternavn. Far Engebretsen, ukjent fornavn. Han reiste tidlig til sjøs som stuert og jobbet på/for Den Norske Amerikalinjen, båtene het Oslofjord, Stavangerfjord og Bergensfjord.Han giftet seg i Bergen med Gudrun Marie Nilsen, ukjent år, men de fikk deres første av 7 barn i 1936.Han skal ha hatt 2 brødre som var eldre en seg og som utvandret til Amerika, Anton og August, samt to halvsøstre på østlandet Astrid Berget og Henny (født eller gift Johannes(s)en)Noen som er eksperter på Oslo, eller har flere opplysninger?vennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTa en titt på Johannes MINI Oslo 1905-1929 side 124 nr 44 f.15/3 1911 Arthur OddvarMorens og farens navn stemmer bra herMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

HeiFødselsåret til moren er det eneste jeg kan se som ikke stemmer med de opplysningene jeg har, og så står det Ingebretsen, og ikke Engebretsen....kanskje det er derfor jeg ikke har funnet dem. Kan ikke forstå annet enn at dette må være riktige personer:-)Skjønner du forresten hva som står under navnet til foreldrene? viet hos byfogden.....det var årstallet jeg ikke forsto helt..og var han ekte, eller uekte født? Kanskje de ikke var gift? men så sto det noe over om at de var gift i 1909. Litt forvirrende.Tusen takk for hjelpen:-) Vennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Ahhh, tror jeg har skjønt det nå.Det var de over som var gift i 1909.Barnets moders 1.leiermaal. Så hun fikk altså dette barnet utenfor ekteskap og hennes første mann var reist til USA, og så giftet hun seg på nytt borgerlig i 1922....uvisst med hvem.Dette er spennende opplysninger.Hadde aldri klart å finne det uten din hjelp:-)vennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiArthur odvar var uekte født og det var morens første leiermålViet 1909 refererer til paret over (sjekket det i Paulus)Under Ovidia mener jeg det står:Viet senere hos byfogden 19/1-1922 efter den første mannens død i San Francisco USADet kan se ut som hun først var gift med en JohannsenFaddere Maren Ingebretsen,enke og Barbro Ingebretsen kan muligens være familieMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jeg har funnet hennes første mann og et av barna (altså Johannesen) i FT for Bergen 1900. Da var hun gift, var 18 år gammel med et barn født samme år. Vet at det barnet + et barn til dro til USA....så da har de sannsynligvis dradd med faren siden han døde der borte. Hadde vært interessant å vite hvorfor hun ikke dro, men det får vi vel aldri vite:-)Etter det jeg har hørt kan det nå hende hun giftet seg en 3. gang....eller kan hende er det 2 ganger + det uekte barnet i midten. Vet ihvertfall at Arthur Odvar hadde minst 3 halvsøstre.Du skal ha virkelig takk for hjelpen.vennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Se på denne Arthur i FT1900 LenkeHan blir konf 23/2-1902 i Nes Hedmark og heter Arthur Tørres IngebretsenDøpt 10/8-1884 i Jakob OsloMoren heter Maren og det er vel hun som er fadder i Arthur Odvars dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Fantastisk:-) Takk for hjelpenJeg hadde ikke anelse om hvor jeg skulle begynne å lete. Hvordan gikk du frem for å finne ut at du skulle lete i Hedmark?vennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

et lite men... I FT for 1900 står det at vedkommende er under offentlig forpleining. Betyr ikke det at han var det vi i dag ikke kaller 'tilbakestående'?, eller kanskje psykisk syk? Det står vel heller ikke at han het Tørres? Har ikke sett i kirkebøkene ennå. Skal gjøre det nå.vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Jeg finner heller ikke dåpen hans i Nes i Hedmark 23/2-1902. Det står en Bjarne døpt den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiMange av de barna som ble sendt til Toftes Gave på Helgøya var hverken åndsvake eller tilbakestående. Noen hadde vel det vi idag kaller lese og skrivevansker,men før i tiden fikk mange stempelet tilbakestående og ble sendt bort. Hvis du søker på Toftes Gave på nett vil du finne mye info der Statsarkivet i Hamar har arkiver etter denne institusjonen LenkeMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen takk:-)Dette var interessant informasjon. Jeg ser jo at han ikke bor sammen med foreldrene i FT for Kristiania 1900, så det er nok rette personen du har funnet i Hedmark.Det står jo også at han leser/siterer 'meget ringe' ved konfirmasjonen, så det du sier om lese og skrivevansker kan jo være en mulighet. Han står oppført som maler ved sønnens dåp, så jeg ble litt forundret over at han plutselig kunne ha et yrke. Det var vel ikke vanlig for 'åndssvake'.Skal lese om Toftes Gave:-) Takk for hjelpen.vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.