Gå til innhold
Arkivverket

[#50129] Er kirkebøgerne for Strømsø 1695-1731 gået tabt?


Gjest Tom Brøndsted
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Brøndsted

Kan nogen fortælle mig hvad der er sket med kirkebøgerne for Strømsø 1695-1731? Er de brændt? Har de aldrig eksisteret?Jeg søger en søskendeflok der netop skal være døbt dér mellem 1711 og 1725.Ifølge Lenke 'ble Bragernes og Strømsø skilt ut fra Lier prestegjeld 1723.'. Men i Bragernes og Lier har jeg ikke kundet finde de pågældende søskende.mvh Tom B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Ja Berit: De er de 6 søskende, børn af rebslager Anders Sørensen Falch (1680-1724) og Anna Dorph (1685-1763), som vi kom frem til i debat Lenke1) Abraham, f. ca. 1712 (død 1776 69 år gl)2) Søren, iflg. hans begravelse f. 8 okt 17143) Oluf, f. ca. 1716 (iflg. alder ved begravelse)4) Christian, f. ca. 1717 (iflg. alder ved begr.)5) Merthe Carine, måske f. ca. 17206) Anna Marie, f. ca. 1722 (iflg. alder ved begr.)Kilderne (skifte i Kbh. osv.) fremgår af ovennævnte debat.Jeg kan heller ikke finde Anders Falchs og Anne Dorphs vielse 30. marts 1710 på Strømsø iflg. Gram, H.T.: Slektene Muus - Falch - Falck - Falk. Falch (Falck)-Muus. Muus-Falch (Falck). Ca. 1550 - 1987, Oslo 1987.Anders Falchs død 1724 på Strømsø falder også midt i 'hullet'.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du har dette i forrige debatt, men her er konfirmasjonen til datteren Anne Marie, nr.10 på høyre side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Nej, den havde jeg overset. Hvad står der om Anders Falch? 'Anna Maria Falch, Anders Sørensen Falch, som var ... mand ... paa Strømsø og er død, hans Datter'Konfirmationsåret 1736 rimer godt med fødselsåret 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg leste et sted at kirkebøkene for Strømsø starter 1726, men siden det finnes gift lenge før det så er det vel en sjanse for at de mellomliggende er borte på en eller annen måte. Skifteprotokollene som gjelder den tiden skal visst ha brent opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Tak til Stig og Berit. Det jeg savner er en norsk kirkebogsoversigt svarende til den danske LenkeAf den sidste fremgår ikke bare hvad der findes, men også hvad der er gået tabt og hvorfor (typisk at præstegården på et eller andet tidspunkt brændte). Det er også hændt at en præst gennem længere tid ganske enkelt ikke har ført nogen kirkebog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tom (8):Det er vel denne du savner: LenkeSiden du holder på med København med kobling mot Strømsø, har du kommet over andre i skifter og andre kilder i København med forbindelse til Strømsø?Jeg søker å finne ut av en dame, Clara Henriksdotter som i 1705 bodde i København, men har ikke forfulgt dette sporet på en stund. Finnes det noen noen bevarte skattelister eller manntall for København fra perioden 1690-1728, som overlevde bybrannen 1728?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Jo Are (9): Den norske oversigt kender. Den svarer til den danske lige med undtagelse af, at der ikke er nogen forklaring på 'hullerne'.Skifter i Danmark er meget komplicerede: Hvor de findes kommer an på stedet i Danmark hvor personen i døde, samt på hans/hendes 'stand': borger/gejstlig/militær/fæstebonde osv. Jeg vil se om jeg kan finde en oversigt til dig, men der skal nok en hel del flere oplysninger til, før man kan gå videre med Clara Henriksdatter.Jeg har flere forbindelser fra København til Strømsø. Abraham Falchs svigerfar Hans Jørgen Soelberg stammer også fra Drammen. Dennes svoger var en Søren Rasmussen Brønsdorph, som jeg også mistænker at stamme derfra (B.-navnet er hyppigt i de ældste kirkebøger for Strømsø, men meget sjældent i København).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Are (9)Ja det gjør det, jeg har vært inne i dem.Det finnes bevart diverse byskattemanntall, ekstraskattemanntall osv., som ligger i Rigsarkivet i København, i serien Reviderede regnskaber, Københavnske Regnskaber 1661-1852, Skatteregnskaber 1664-1848 (du funner oversikt her: ww.daisy.dk).Problemet er at København var en stor by på denen tiden, omkring 70 000 innb. i 1728, mot Christianias 7-8000. Så med mindre du kjenner matrikkelnummer eller gatenavn, eller i hvert fall navn på kvarter, er det en enorm oppgave å finne spesielle individer. Det er også egne pakker for hoffetaten. I serien er det 430 pakker.Et unntak er ekstraskattemanntallene 1743 og 1762, som det finnes seddelkartotek for på RA i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ola (12):Takk for svar. Jeg var redd for at befolkningsmengden var såvidt stor. Jeg tippet på over 10 000, kanskje nærmere 50 000, men ser jo nå at det lå høyere. Til sammenligning var vel Kongsberg Norges by nummer mht befolkning helt til omring 1800 med ca. 8 000. Oslo er dermed mye av et 1800-talls fenomen.Jeg hadde tenkt å skaffe meg flere detaljer rundt Klara Henriksdotter før jeg gjøv løs på Kongens by, men siden Tom allerede er inne på Strømsø-København i sit spørsmål, så var det bare å kaste seg på. :-)Jeg har for øvrig kikket litt på de eldste kildene for Strømsø (Statsarkivet på Kongsberg). Det finnes bevarte kirkeregnskap for Strømsø kirke fra ca. 1670 og fremover, med enklte opplysninger om gravlagte. I tillegg finner mann navn på enkelte strømsøborgere i koppskatten 1645 for Tønsberg. Jeg skrev også av en skatteliste for Bragernes og Strømsø 1675 for noen år siden: [url="http://www.buskerudslekt.no/KilderB/Drammen/1675_Landhielp.htm>LenkeHer er imidlertid Bragernes og Strøsmø blandet. Om man ønsker, så kan denne sjekkes mot manntalet 1665 for Lier (her på Digitalarkivet), som jo har med seg både Bragernes og Strømsø.Når vi først er inne på dette med Drammen. Norsk Slektshistorisk Forening har sin sommertur til Drammen førstkommende lørdag, de, 9. juni. se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg ser jeg ikke har inkludert kilden til Landhjelpen 1675. Dette mener jeg skal inngå i rekken Rentekammerets fogderegnskaper, men må få komme tilbake med nøyaktig kilde senere.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Ja, det er betegnende at eneveldets største by, og absolutte økonomniske, finansielle, kulturelle og politiske senter, osv., var 7 ganger så stort som statens neste styøste by. Så vidt jeg husker, var ingen by Danmark på over 5000 innb. Det sier mye om eneveldets sentraliserte karakter og hvor viktig København var for eliten i Norge i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Henrichsdatter iflg. 'Kjøbenhavns Huse og Indvaanere efter Branden 1728' : Anne - Barbara Margr., kone - Johanne - Lucie, pige - Maren, kone arb. paa Guldhuset - Marthe - Sine - Sire, barn.Innbyggertall 54.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

PS. Alle er ikke navngitt i nevnte bok, det kan stå 'hos dem een gl: kone' osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Are (9) Om skifteprotokoller i København, se LenkeBemærk at de findes på landsarkivet i København (ikke Rigsarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Are (12) din skatteliste fra 1675 har jeg haft glæde af. Den 'Søffren Rebslager' der betaler skat af 6 personer er (sandsynligvis) Anders Sørensen Falchs far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tom (19):Hyggelig at den kunne komme til nytte. :-) Har du forresten søkt etter dine personer i skifteregisteret for Bragernes: LenkeDet hender at personer fra Strømsø er nevnt her.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Brøndsted

Are (20): Berit, som også har bidraget ovenfor (2)(4)(7), har været hurtig til at gøre opmræksom på relevante skifter i registret du nævner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.