Gå til innhold
Arkivverket

[#50137] elsine tellevine johannessen, f 1898 Hornes


Gjest marit elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit elisebet totland

Jeg er på leting etter kirkeboken som Elsine Tellevine Johannessen ble ført inn i ved dåpen. Hun ble født 27.02.1898 i Hornes. Men skanna bøker fra Hommedal/Landvik stopper etter det jeg kan se på 1897 og starter igjen 1905. Er det noen lokalkjende som kan vise meg vei, evt som kommer over denne jenta?Hun døde i 1917 på Fjære sykehus.Med hilsen Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du skriver at hun ble født i Hornes. Er du sikker på at fødestedet lå i Landvik? Kan det kanskje heller være snakk om Hornnes ved Evje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Jo det stemmer. Min første kilde hadde Hommedal/Landvik som overskrift, så jeg gikk utfra at det var stedet.Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er lenke til en kort presentasjon av Elsine Tellevine: LenkeDen har du vel sett? Dåpen burde være innført i kirkeboka for Hornnes, men det aktuelle bindet er ikke skannet ennå, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Jeg fant omsider dåpen. Hun stod under 1900, f 23.02. Med et såpass sjeldent navn er det vel litt utrolig at det skal være snakk om to ulike personer på samme sted på to år, eller?Marit Elisebet Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det KAN være rett person. Det er jo imidlertid noen avvik her: 1. Fødselsdatoen. 2. Navnet.Etter de tidligere opplysningene skal hun altså være f. i Hornnes 27/2 1898, og navnet er oppgitt som Elsine Tellevine.Kirkeboka (Lenke ) forteller at hun er f. 23/2 1900 - og presenterer henne som Laura Tellevine Elsine.Jeg ville ha prøvd å finne ut av kildebelegget for de tidligere opplysningene før en eventuell konklusjon blir trukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, da er det nok opplysningene ved dødsfallet som har gitt fødselsdatoen 27/2 1898. Ellers ser det ut til at ft. 1900 ikke har fanget opp denne familien, men det var vel ikke så uvanlig at 'reisende' av ulike grunner ikke ble registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Takk for god hjelp så langt. Jeg konkluderer ikke med om det kan være en eller to av dem enda. Den første kan jo være død som spedbarn, og neste pikebarn kan ha fått samme navnet.Ellers ser jeg at navnene Olava og Elsine dukker opp i flere slektsledd i omstreiferfamiliene som stammer fra Anne Bykle via Ljosdal og Tollefsen/dtr. I tillegg har flere også navnet Laura. Under letingen etter Olava Elsine født 1989 fnt jeg også Olava Elsine Samuelsdatter f 1898 i Stavanger. far: Samuel Josdal f 1863, blikkenslager. Siden Samuel også er et mye brukt navn i slekta, kan det synes som om det er samme familiene overalt.Den første familien jeg lette etter kommmer inn i bildet ved at moren heter Olava Tellefdatter.Sitter noen med oversikt over disse familiene, er det av interesse. Jeg er særlig interessert i om noen kjenner til når Olava Elsine Tollefsdatter Ljosdal 1853 eller 1855 gift med Martin Johan Mathiassen Skou døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten kommentar til første avsnitt (9): Dersom det er to søstre med omtrent samme navn her, kan vel ikke 'den eldste' være død som spebarn, siden det jo må være hun som dør i 1917. Hun er ved begravelsen innført med fødselsår 1898, mens 'den andre' kan dokumenteres som født 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.