Gå til innhold
Arkivverket

[#50141] Skifter i Korsviken Gloppen og Indre Davik i Davik, slektsnavn Balchen.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner to skifter på gården Korsvik i Gloppen og et på Indre Davik i Davik, hvor fellesnevneren er navnet Balchen. Kan jeg få vite hvem som er nevnt i disse tre skiftene.1.Christence Balchen ,Korsviken-Gloppen 12/277b [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=138&filnamn=skifnfjo&gardpostnr=2533&merk=2533#ovre>Lenke 2. Jens Balchen, Korsviken - Gloppen 17/267. Lenke 3. Elen Balchen , Indre Davik-Davik 19b/615b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1.Christence Balchen ,Korsviken-Gloppen 12/277b Dato 3. mai 1755, avdødes søsken lensmann Jens B. Balchen, Jørgen B., Peder B., og Elisabeth B.2. Jens Balchen, Korsviken - Gloppen 17/267. Dato 13. mai 1782, enke Herborg, og barn Hans B., 20, Rasmus B., 16, Poul Christian B., 14, Jens B., 11 1/2, og Anne B., 23 år.3. Elen Balchen , Indre Davik-Davik 19b/615b. Dato 27. mai 1795, enkemann Peder Balchen og barn Hans Balchen, gift, i Bergen, Poul Christian B., observationsbetient ved Toldboeden i København, gift, Jens Balchen, Procurator i Bergen, Ludvig Balchen, styrmann, Susanne Balchen, 23, ugift, i Bergen og Anna Catharina Balchen, 19 år, hjemme hos faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for strålende informasjon. Dette bekrefter fullt ut mine tidligere funn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Rune,Da var det vel eine sonen til Anne Jensdtr. Balchen som seinare kom til Refsøen (no Buskøy) i Solund?Ho var i såfall gift (men når og kvar gifte dei seg?) med Leonard Hess (kjenner du til opphavet hans?)og den nevnte sonen var Hans Christian Hess, f. 1796 (Bergen), som dø i 1850:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 11 II (1845-1878), Døde og begravede 1850, side 327.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1974&idx_id=1974&uid=ny&idx_side=-78>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Gisle.Jeg har ikke rukket å se så mye på Anne og hennes liv ennå, men konstanterer at hun var gift med Leonard Hess jr. Han dølde 30.04.1808 og Anne døde 14.12.1829. Jeg ser også at de får barn i Bergen fra 1786 til 1802, men har forløåig ikke funnet noe giftemål.I og med at Urmaker Leonard Hess omtales som jr. blant annet ved sin død i 1808, antar jeg at han var sønn av Urmaker Leonard Hess sr. som døde samme år og kona Anna Schrøder. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.