Gå til innhold
Arkivverket

[#50145] Slekt fra Os


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om ekteparet Simon Eriksen Balland (født ca. 1815) og Brita Larsdatter Buskengen (født ca. 1816). De fikk datteren Synnøve utenom ekteskap den 23.04.1843. Den 23.06.1843 giftet de seg i Os. Jeg finner ingen Simon Eriksen på vestlandet i folketellingen for 1865, og jeg finner heller ikke opplysninger om Simons og Britas død i kirkebøkene for Os. Noen som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er, så vidt jeg kan se, ingen Erik på Balland eller Lars på Buskengen i 1801, merkelig...Kan gårdsnavnene skrive seg fra steder de var i tjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Finner en Brita Larsdatter på Os i FT for 1865. Kan jo hende Simon er død og at hun er gift på nytt? Alderen ser ut til å stemme ganske bra.Lenkevennlig hilsenSiw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

En liten kommentar til.....Du skrev at de bodde på Drange. Sitter her med boken 'Norske Gardsbruk' Hordaland fylke, bind 2.Gården Bjoervik (eller Bjoarvik) er Gnr20 bnr 1 på Drange:-) Det er en ættegard fra ca.1650.vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Det stemmer at Synnøve var tjenestepike på Ytre Drange i 1865. Der traff hun Haktor Monsen fra Salbuvik som hun giftet seg med i 1866. Simons far het Erik Jakobsen og var fra Krokeide. Han var født ca. 1785, og flyttet til Balland etter 1801 (han døde der i 1856). Faren til Brita het Lars Olsen og var fra Økland. Han var født ca. 1789 og giftet seg med Brita Nilsdatter Buskengen (f.1791) - datter av Nils Kristensen Buskengen. Lars bosatte seg da på Buskengen. Det merkelige er at jeg ikke finner hverken fødsels- eller dødsoppplysninger om Simon og Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Merethe Sværholdt

Har du bladd gjennom kirkebøkene for Os for alle de aktuelle årene? Jeg kikket litt i går kveld/natt uten å finne noe, men hvis denne Brita som jeg fant er samme person - gift på nytt, så kan vel søket etter Simons død begrenses litt i antall år. Fant forresten at denne Gabriel døde i 1895, men hans forbindelse til Brita er jo bare en hypotese. Kanskje det kunne latt seg bevise med en skifteprotokoll.Det kan jo hende hun reiser til Bergen og dør der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk! Det ser ut til at Simon ble døpt i Fana i 1815, men hva med Brita? Og hva med Simona og Britas død? Jeg har lett gjennom kirkebøkene fra 1853 til 1865 uten å finne Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.