Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Svein Arne Opdal

[#50150] Den afdøde var idiot ?

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

Den afdøde var idiot - står som merknad til Johan Larsens (1) oppføring i dødsprotokollen. Hva i all verden innebærer det ?Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sand i Sand, Ministerialbok nr. A 5 (1880-1898), Døde og begravede 1896-1897, side 126. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1642&idx_id=1642&uid=ny&idx_side=-122>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Det betyr vel at han han var psykisk utviklingshemmet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Sannsynligvis at han hadde en intellektuell funksjonsnedsettelse. F. eks. at han var utviklingshemmet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arne Opdal

Takk for svar. For meg virker anførselen noe underlig ut - kanskje tiden det er skrevet i som gjør at det oppfattes ulikt idag ?.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

medisinsk, foreldet betegnelse for person med alvorlig psykisk utviklingshemning.da jeg begynte å arbeide med alvorlig utviklingshemmede i 1970 var fortsatt betegnelsen (delvis) i bruk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Sigdestad

Eg har fleire gonger sett i kyrkjebøkene for Nordfjord i merknadsrubrikken for døde: Idiot og Krøpling.Eg hugsar ein lærar vi hadde på gymnaset fortalde at den opprinnelege tydinga av idiot var 'ein som sat heime og ikkje var interessert i politikk' (!), 'idiotes' på gresk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive