Gå til innhold
Arkivverket

[#50155] Sone sogn i sverige?


Gjest helmin kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest helmin kvennodd

Hei! Jeg har søkt på Anbytarforum,men ikke funnet noe som ligner. Er det noen der ute som vet om det finnes noe som heter Sone Sogn noe steds i Sverige? Lenke Nr.13 på denne lenken. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Lenken ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Du går inn på Anbytarforum og velger Landskap. Deretter velger du Sockensøk og skriver inn det du leter etter.Vet ikke om du har prøvd dette, men for å få resultat må man ha stor forbokstav på stedet man søker etter.Sone ligger i Kållands Herred og i det gamle Skaraborg län.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Og i Söne i Skaraborgs län finnes din Anders født den 5 okt 1826 og døpt den 6 okt. Foreldrene: Elias Andersson og Anna Andersdotter. Torparefolk under Bergsgård. Dåpsvittner: Sven Olofsson, Anders Hansson, hustru Kjerstin Larsdotter, Maria Svensdotter og Kjerstin Larsdotter.Familien finnes i husforhør 1813-1823 på plassen Tomten. Familien er da slik:Elias Andersson født 2/3-1794Anna Andersdotter født 3/6-1797son Anders 27/3-1817son Lars 21/10-1819Barna Anders og Lars var fødte i Söne. På foreldrene var fødestedet for meg utydelig.Så flytter familien og jeg har enda ikke funnet dem igjen i det neste husforhør. Jeg har heller ikke sett dem på Bergsgård der de skal ha bodd når din Anders ble født.En rask titt videre i fødelsesboken viser i allefall 3 barn til, alle også født under Bergsgården: Cajsa 21/3-1829 døpt neste dag, Johanna 2/9-1831 døpt neste dag og Cajsa 13/5-1834 døpt den 15/5.Det kan sikkert finnes flere barn og i allefall muligens mellom Lars som var født i 1819 og Anders født i 1826.I folketellingen 1890 gjenfinner jeg et av barna Lars født i 1819. Han var da gift og hadde et par barn.Namn: Lars Eliasson Hemförsamling: Wähla annex Hemort: Måns Bengts el. Lille Skatteg Kontrakt: Kållands Län: Skaraborg Födelseår: 1819 Födelseförsamling: Söne Skb. l. Yrke: Inhyses Civilstånd: Gift (G) Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Lars Eliasson, f. 1819 i Söne Skb. l., Inhyses Cajsa Olofsd:r, f. 1815 i Gösslunda Skb. l. Anna Brita, f. 1849 i Söne Skb. l. Carl Albert Johansson, f. 1883 i Råda Skb. l.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Et par barn til: datteren Bolla f 3/12-21 L. Larstorp døpt 5/12 og datteren Maria f 29/3-23 u/Bergsplads døpt 31/3.Så finner jeg familien i husforhøret 1823-1842 allikevel. I Söne socken, Främmestads Rote på plassen/torpet Lidåker. Der bor Elias og Anna sammen med barna Lars 1819, Bolla 1821, Maria 1823, Anders 1826, Cajsa 1834 og Johannes f 13/1-1837 død 26/11-1837.På samme plass i det neste husforhør 1843-1855. Det ser ut som Anders i 1854 flytter til Gøteborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei ! Hjertelig takk for raskt svar, også med løsning på resten av familien,kjempeflott. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.