Gå til innhold
Arkivverket

[#50158] 7. juni som nasjonaldag


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Det einaste alternativet til 17. mai 1814, må vera ein dag i 1913 då Noreg verkeleg vart eit demokrati - då kvendene fekk ålmen røysterett. Men den datoen er det vel knapt nokon som veit om?Kor er forresten dei i denne debatten?Noreg har mange merkedagar å feira. Men som nasjonaldag ser eg ingen grunn til å endra han frå 17. mai, sjølv om det er lite att av Grunnlova frå den datoen i dag. Alt har si tid, så òg den fyrste underteikna Grunnlova. Og den har jo lege i botn av det som seinare har vore gjort, trass bergensarar som Christie og Michelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Kanskje kan vi avslutte diskusjonen med det som den unge Henrik Wergeland skal ha skrevet i en vinduskarm i Eidsvoldsbygningen: 'Norge, her er den Vugge hvori din Frihed blev født!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til nr. 26: Full stemmerett for kvinner ble innført ved grunnlovsbestemmelse 11. juni 1913, kunngjort ved kgl.res. 7. juli 1913 (Kongens sanksjonsrett i grunnlovssaker ble opphevet ved en annen grunnlovsbestemmelse tidligere samme dag, dvs. 11. juni, så skjæringspunktet er 11. juni 1913). Men det er vel ingen dato folk går rundt og tenker på...Man kan vel ellers legge til at det fremdeles er et diskusjonstema i historiker- og juskretser om Norge hadde rett til ensidig å oppløse unionen (7. juni-vedtaket), ihvertfall folkerettslig sett (se f.eks. http://www.geocities.com/dagtho/castberg1955.html ). Det kom jo til forhandlinger og traktater senere på året - traktatene ble signert 26. oktober 1905 og kong Oscar II abdiserte formelt samme dag og takket samtidig nei til det såkalte Bernadotte-tilbudet.Uansett, 1814 var året da Norge ble en selvstendig stat. *Full* selvstendighet ble dog først oppnådd i 1905 (Norge hadde dog stor grad av selvstendighet i unionstiden).Så til spørsmålet i nr. 1: 'Har dette noen gang vært oppe til diskusjon, eller har man med respekt for 'svenske følelser' latt spørsmålet ligge?'Jeg har som (fag-)historiker jobbet en del med tiden fra 1905 og fremover og kan ikke huske at spørsmålet (om ev. ny nasjonaldag) har vært oppe til noen (seriøs) diskusjon (17. mai som markeringsdag for norsk selvstendighet stod sterkt gjennom unionstiden). Men jeg har inntrykk av at man var forsiktige med å markere 7. juni de første årene, bl.a. av hensyn til Sverige, og dette kommer vel frem bl.a. i minister Ernst Günthers bok om sin tid i Kristiania (frem til 1908).Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg likte Bjørns avsluttende bisetning godt (26). For å sette 7. juni i perspektiv, så hevdes det jo i fanatiske Bergens-miljøer at det Michelsen egentlig var ute etter, var å løsrive Bergen. At rest-Norge fulgte med på kjøpet, var mer en historisk tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For en 1/2 time siden ble hele Bergenhus bydel røyklagt etter voldsom kanonskyting fra festningen, men du verden, du verden, Bergen Brannvesen har glemt å heise flaggene i daghttp://www.bt.no/lokalt/bergen/article368099.eceEllers tror jeg nok bergensere flest er villig til å feire både 7. juni og 11. juni, i tillegg til 1. mai, 17. mai, buekorpsenes dag (lørdagen rundt 20. mai), torgdagen, kvinnedagen 8. mars, frigjøringsdagen 8. mai, festspillåpningen, å ja det er vel mange flere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For en østlending som har bodd i Bergen 6 år og som har stor sans for byen og befolkningen inkl. de fanatiske miljøene, vises til påstanden i (15). 'Carl Johan var mer enn villig til å greie seg med landområdene nord for Dovrefjell',- dette var når alt kommer til alt kanskje ikke så .....(Og så får jeg håpe ikke noen tar dette ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er oppvokst i en landsdel der kontakten med Nord-Jylland historisk sett har vært mye tettere enn med andre norske landsdeler. Jeg har ikke - så langt mitt slektsgranskerblikk har nådd - kunnet skimte en eneste ane nord for Vinje i Telemark og vest for Grimstad. Jeg har ellers sett noen få på det sørlige Østlandet - og litt flere i Nord-Jylland. Så det hadde kanskje vært like greit å...Men så var det alle anene fra Dalarna, Närke og Värmland, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Poenget var at det resultatet vi fikk i 1814 - og som vi idag regner som naturlig og selvfølgelig - på ingen måte var det. Utfallet kunne ha blitt et ganske annet! Det kan muligens være et problem at det er hundreogørten år siden 1814. Det er ikke lett å huske så langt tilbake ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.