Gå til innhold
Arkivverket

[#50160] Ekteskap i Østfold 1800 tallet


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg leter etter ekteskap på personer som er født i Idd: Olaus Severin Svendsen f.11.09.1833 i Idd.Han giftet seg med Stine Marie.Vet ikke etternavnet eller hvor hun kom fra. Hanne Emilie Svensdatter f. 10.05 1839 i Idd.Hun giftet seg med Petter Pettersen. Johan Edvin August Svendsen f.14.08.1847 i Idd.Han giftet seg med Alma Josefine Andersdatter. Setter pris på alle opplysninger jeg kan få. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har kikket litt på opplysninger om Olaus Severins foreldre. Her kilder der moren Ellen Marie kalles både Svendsen, Sivertsen, Jensen ved barnefødsler. Her er vel vielsen, men om mors navn er rett her vet jeg ikke: LenkeOm du søker IGI mormonerdatabasen, finner du mange barn av dette ekteparet nevnt.Skal se om jeg kan finne noe i digitale kirkebøker for ID?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Joda, jeg har alle barna til Svend Arent Olsen og Ellen Marie,det var 9 stk.Noen emigrerte til USA og noen ble igjen.Det er de som ble igjen jeg prøver å finne ekteskapene på, samt etterkommere.Det er en amerikaner i Provo,Utah, som ønsker kontakt med etterkommere, og et sted må man jo begynne å nøste. Takk for at du hjelper meg. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette kan være Stine Marie Martinsdatter, riktignok kalt Mortensen her, men fars navn Martin passer bra: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel forhåpentligvis vielsen til Olaus Severin Svendsen og Stine marie i 1858. LenkeHåper å finne litt flere opplysninger i digitale kirkebøker, om de er scannet fra denne tiden?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider Stine Marie Martinsdatter døpt , 17 Mars og ikke Mai. Hun er ført som uekte barn av Martin Henriksen som du ser: 1. dåp venstre s. kirkeboka ( bruk 150% forstørrelse: LenkeVielsen til Olaus Severin og Stine Marie, vet jeg ikke om finnes i digitale kirkebøker til nå. ( Ser ut til å mangle noe her) Skal kikke litt nærmere på dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager hvis at jeg blander meg inn, men tror dette er vielsen til Stine Marie i Berg 1857 par.nr 30 Permanent sidelenke: Lenke .Håper det er riktig.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok familen Olaus Svendsen i 1865. Han kalles bare Severin ved denne tellingen, men hustru er Stine Marthinsdatter så da er nok det den rette damen jeg har funnet f. i Berg? LenkeHåper dette kan hjelpe deg med søk for emigrantene.Lykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du også fant vielsen i kirkeboka, Cathrin. Det var bekreftelse på at det er samme par vi snakker om!Morsomt at vi kan gå sammen om hjelp her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Du store min, som dere klarer på så kort tid! Tusen takk! Nå fikk jeg litt å jobbe med! Hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Olaus Severin og Stine Maries barn har vært debattert her før, men jeg finner det ikke igjen. Jeg har to av dem:1) Christian Edvard f 4.4.1957, døpt 25.9.1957 i Berg ved Halden. Han giftet seg med Berthine Hanna Larsen født i Nedre Eiker 24.1.1866, død i Halden 1936. Christian var utdannet skomaker og praktiserte dette i mange år, senere var han bestyrer av Halden Arbeidskontor. Han var meget politisk intr., og fikk på grunn av dette også en gate oppkalt etter seg. Han døde 19.7. 1934. Trolig fikk de 5 barn.a) Signe Marie til USAb) Svein Rudolf, til USAc) Aagot f 5.7.1892, hun ble gift i Oslod) Dagmar gift i Haldene) Kirsten gift i Halden2) Olaus Svendsen født i Halden 19.2.1872 i Halden. Han var ansatt i mange år på Saubrugsforeningen, senere var han fyrbøter ved et større bakeri i byen. Han var gift med Anette Albertine Stenmark, født i Halden 11.12.1865. Hun datter av stuert Johannes Petter Stenmark født 18.11.1838 omkom på sjøen 1872, og Lovise Sofie Brynildsen (5.2.1834 - 19.2.1915).Olaus fikk i hvert fall ett barn, Einar Ferdinand Svendsen f 5.9.1906. Han var telegrafbetjent i Halden fra 1922. Gift med Olga Wilhelmine Andersen født på Idd 24.1.1907.En annen sønn av Svend Arendt Olsen og Ellen Marie Syversdatter med etterslekt, var Emmanuel Svendsen Hjerperød (Jerperød) f 16.3.1835 på Idd. Han giftet seg med Gurine Olsdatter Spilhaug, født på Spilhaug i Aurskog 16.5.1831, død 23.10.1916. De skal ha hatt barna (FS):Svend f 1859Elise 1857Anna 1862Sophie f 10.12.1870. Hun giftet seg med Ole Dahl, direktør på Haldens Skofabrikk. Han født i Sør Odal 31.10. 1851, Sophie var hans andre ekteskap. De fikk barna:Eilif Dahl f 1892. Ingeniør. Gift og bosatt på Bekkelaget. Visstnok ingen barn.Leif Reidar Dahl f 1893. H.r.advokat. Gift med Else Anne Caroline Syberg. Bosatt på Bekkelaget. Flere barn. Tar ikke med de her, de er født for nært opp til vår tid.Eyvin Dahl f 1895. Stadsfysikus i Stavanger. Gift med Marie Malde.Dette over har jeg stort sett 'plukket/kopiert' fra boka 800 Haldenprofiler av Edvin Haug (hvor flere av de nevnte er profilert), og annen Haldenlitteratur. Også med hjelp av FS og noe kirkeboksøk. Men sjekk alle datoene om du skal bruke noe av dette videre!!Ellen Marie Syversdatter kommer fra en større Iddeslekt, Svend Arendt Olsen Myra skal trolig komme fra slekta Meitz/Mohrsen (flere ganger debattert på dette forumet).Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Du store min! Dette var greier! Nå blir min amerikanske venn veldig glad! Han vil gjerne ha kontakt med nålevende etterkommere, jeg tror de skal ha et slektstreff om en stund.Hvis du har nålevende slektninger, kan du sende meg dem på mail: torsolva@online.noTusen takk så langt, nå har jeg litt å jobbe med! Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.