Gå til innhold
Arkivverket

[#50161] Nils Greve f. ca 1775 bosatt på Soløen i Beiarn i Gildeskål ved FT 1801


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Hvem var Nils Greve fra Gildeskål? Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre?FT1801 på gården Soløen i Gildeskål: Nils Greve 26 år, gjestegiver, begges 1.ekteskap. Hans kone Seselia 28 år. LenkeHadde Nils Greve forbindelse med Bergen? Undersøkelseskommisjonen 1804 - 1805 Bergen: Hans Hansen 12 år gammel, tjener i Salten,hos Niels Greeve paa Soløen. LenkeGildeskål 1805, 31 desember ægteviet ........... Sørvær. Johan Christian Jentoft og Madame Niels Greves enke Cecilia A. Greve. (Gildeskål mini 805A02.)Side 126 i A.Erlandsen Geisteligheden i Tromsø stift: Johan Chr. Jentoft, handelsmann på Solør i Bejeren, døde 31 januar 1855, 71 år gammel Var gift med Cecilie Ø?ern (k eller t ?), som døde 29 april 1837 65 år gammel. LenkeLenkeLenke Johan Jentofts bror Christen Hartvig Jentoft ble viet 13 august 1806 i Gildeskål til enken Anna Marie Greve f.9/7-1753 København i Danmark d. 1810 på Sørvær i Gildeskål 61 år gammel. Anna Marie Greve var datter av Jochum Andreas Greve f.1713 Bodø d. 1766 Hølvolden i Herøy og Susanna Dorothea Tønder Augustinusdatter f.ca 1720 d.1786 på Sør Fore i Meløy 66 år gammel. Anna Marie Greve fikk 5 barn i sitt 1.ekteskap med Ole Arentsen Norum f.1759 d.1803. Hun og Ole ble viet 1788 i Meløy.Jeg kjenner ikke til noen slektskap mellom Anne Marie Greve og Niels Greve, men det kan jo være slektskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

I Øystein Ringsakers Beiarn-bok står det: 20. januar 1798 fikk Trondhjemsborgeren Niels Greve tillatelse til å drive handel og gjestgiveri på Soløy. Sitat slutt. Det er ikke dermed sagt at han var født i Trondheim, men kan være et spor å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tove Karlsen

Hei Og takk for din hjelp.Nei, jeg har ikke funnet noe mer om Nils Greve og hans kone.Foreløpig har jeg lagt ham litt på hylla...Han er egentlig en biperson for meg, men jeg funderte på om han var i slekt med 'mine' Greve. De som stammet fra Didric Greve i Bergen/Bodø.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Han er egentlig en bi-person for meg også. Hans enke ble gift for 2. gang inn i en av mine slektslinjer. Derfor min interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.