Gå til innhold
Arkivverket

[#50162] To menn ved navn Morten Hegelund fra Viborg på 1500-tallet


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(25:) Jeg har blitt tipset om at svaret på mitt spørsmål i 2. avsnitt er å finne i en 15 siders biografi om ''Tausen, Hans, 1494-1561, evangelisk Reformator og Biskop'' (skrevet av R. F. Rørdam) på http://runeberg.org/dbl/17/0102.html (side 100-114) (Dansk biografisk Lexikon, XVII. Bind, (1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka).Og svaret er såvidt jeg skjønner JA. I biografien står det også at Hans Tausen 1. kone het Dorothea (som datteren), og visstnok var søster av Jørgen Jensen Sadolin, som ble biskop på Fyn. Kjenner noen til når Dorothea var født, når hun ble gift, og hvilke barn de fikk (i tillegg til Dorothea, hvis ektemann Hans Laugesen (død 1594) ble biskop i Ribe) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjenner noen til hvordan biskop i Ribe, Hans Tausen (1494-1561) ev. er i slekt med prest i Løsning og Korning (DK), Hans Tausan (f. c1565 ?) ?Sistnevnte skal være sønn av sogneprest Hans Madsen. Barn av HT f.c1565 skal være Mads (?), Jens (imm. i Kbh. 5 Aug 1629 som ''Janus Tausani e schola Ripensi''), Christen (?) og Niels (imm. i Kbh. 24 Jun 1626 som ''Nicolaus Tausani Ripensis'').Sistnevnte Niels Hansen Tausan (1605-1654) ble sogneprest på Støren (ST) 1653-1654 (kapellan der fra 1630).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

.... og siden det tydeligvis ikke er noen som vil snakke om Hegelund kan vi vel like gjerne fortsette med Tausan:Det er meg bekjent ikke vist noen 'link' mellom biskop i Ribe, Hans Tausen (1494-1561) (flere døtre, bl.a. Dorothea, g. Hans Laugesen) og de diverse Tausan man senere kjenner, flere av dem i Norge :a) Hr. Hans Tausan til Løsning og Korning (f. c1565) (se #27)b) Jens Tausan (imm. 1629) (f. c1593) (se #27) (sønn av a) ?)c) Niels Hansen Tausan (1605-1654), imm. 1626, res.kap. i Støren (ST) 1630-1652, Sognepr. s.st. 1653-1654 (sønn av a) ?) (se #27)'Mads' (se #27) kan vi kanskje glemme, for han het visstnok Mads Poulsen. Han var kanskje gift 'Tausan' ?, i alle fall far tild) Christen Madsen Tausan (c1610?-1680), sogneprest i Lyderslev 1635-, senere slottsprest København (1637-) og sogneprest i Køge (1643-) og prost over Ramsø, inntil han i 1671 ble biskop i Stavanger, der han virket til sin død.e) Mette Madsdatter Tausan (død i Stavanger i 1671) (søster av d) ?), g.m. sogneprest i Skjold 1661-1683, Søfren Frantzen Hegelund Brunsteen (død 1683)f) Mads Christensen Tausan (sønn av d) ?) var sogneprest i Jelsa (RO) 1668-1672 (pers.kap der 1662-1668)g) Christian Christiansen Tausan (bror av f) ?) var sognepr. i Mandal 1668-70 og g.m. Alhed Cortsdatter Wegner (Barn: Thomas, Sofia f.1674, Cort, Maren)h) Lisbeth Nielsdatter Tausan f. c1640 (datter av c) ?) (g. sogneprest i Leksvik 1657-1683, Iver Olsen)Jeg ville satt stor pris på hjelp til korrekt plassering av ovennevnte, samt synspunkter på ev. slektsbånd til 'reformatoren', biskop i Ribe, Hans Tausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for lenken til biografien om Biskop Hans TAUSAN, 1495-1561, i Pers innlegg nr. 26.Jeg skal se om jeg har noe å bidra med vedrörende plasseringen av de mange TASUANs som nevnes i innlegg nr. 29.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Sistnesvnte har også ført dette i pennen:'Ja, Mandens Kaanst oc Raad er vel behend.Nei, Quindelist haffuer slet ingen End.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har putlet litt med søking på Google Boksøk noen dager, og har bl a lastet ned Herredagen i Kbh i 1530. Vet ikke helt hvordan jeg skal formidle den videre. Det er for mye å legge ut her, dessuten er ikke det tillatt, men jeg kan legge den på min nettside og lage en link dit. Dersom dere er interessert da. Der er forøvrig utrolig mye spennende, bl a fra Danmark, men også mye fra Norge.Det var på Google Boksøk jeg også fant Rettstidende der rettsaken vedr drapet på Mad Heggelund i Trh var gjengitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per Nermo

(31:) Christen Mortensen Hegelund, immatrikulert i Wittenberg 16 Jan 1561, teologi-student i Padova i 1573, skal i 1565 ha opphold seg i Prag, der han mottok et brev (datert 10 Feb 1565) fra Peder Jensen Hegelund (1542-1614), biskop i Ribe (ble magister i Wittenberg i 1568), som antakelig var Christen's fetter, med felles farfar Christen Hegelund (c1475-før1537) (borgermester i Viborg), som altså var far til Peders far Jens Christenssøn Sochfoed Hegelund (c1508?-1571) og Christens far Morten Christensen Hegelund (c1504?-1574), begge rådm./borgermester i Ribe, i tillegg til Peder c1506?, Anna c1510? og Søren c1512?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Peder (#33) sin far Jens Christensen S. H. var kanskje Morten Jensen H. i Ålborg (#32) sin fetter, dersom Jens Hegelund f. c1460 og Christen Hegelund, begge borgermestre i Viborg (sistn. i 1528), var brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Per for denne informasjonen, - noe som definitivt er verdt å se videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.