Gå til innhold
Arkivverket

[#50168] Trenger hjelp til tyding av skrift i kib for Oslo Domkirke 1821.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Som nr. 50 på side 623 står Martha Marie Torstensdatter oppført som innreist til sognet. Ser ut som om hun skal i tjeneste hos høker Gunder Krabel.... Under hvor hun kom fra, ser det ut som om det står 'Ligeledes', regner med at det er samme sted som hun som står ovenfor. Aggershuus - men jeg trenger hjelp med å tyde det som står under.LenkeKan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Ketil, siden du er så god til å tyde denne skriften lurer jeg på om du vil være så snill å se på lysningen for Nicolay Engelsen og Marthe Tostensdatter (nr. 3 på venstre side). Jeg leter etter hvor hun kommer fra - jeg leser at hun er 33 år og tjener hos 'jomfru Svenke heri byen' og at begge har hatt naturlige kopper - men hva som står under dette eller etter 'Attest ....' klarer jeg ikke å tyde.LenkeTusen takk, Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det står dessverre ingenting om hennes hjemsted.'... de naturlige Kopper, derfor indestaar vi undertegnende Cautionister Jens Aallesen, Hans Hansen.''Attest for Mandens Alder og Daab m. v. skal anskaffes(??) om 14 Dage'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk igjen - da fortsetter jeg å lete bakover i 'Inkomne til sognet' har kommet til 1818 nå! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kan jeg plage deg en gang til, tro? Jeg tok et landsdekkende søk på Marthe Torstensdatter og fant 2 kandidater i Enebak. LenkeKan du se på nr 8 på side 578 og tyde hvor hun skulle hen? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.