Gå til innhold
Arkivverket

[#50183] Hundålvatnet, gård nr. 11, Vefsn- bosetting?


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Kirsten Olsdatter (1760- 1852) kommer fra Hundålvatnet. Hun giftet seg med Abel Larsen f. 1763, og var bosatt på Rundsvold, Hemnes/Vefsn. Abel sine aner finnes dels i gårdshitorie for Hemnes. Har noen informasjon om bosetting på gården Hundålvatnet i tidligere tider? Med hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hundålvatnet omfattes ikke av de gardhistoriebøkene for Vefsn som har kommet så langt. Folketellingen 1769 for Vefsn finnes her på Digitalarkivet. Der vil du finne Kirsten med søsken og foreldre på Hundålvatnet. Jeg kan foreløpig ikke si noe mer om denne familien.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Skifte etter Ole Olsen, Hundalsvatn 1797, kilde 'Skifter Vefsn 1780-1810' ved Svein Edvardsen:Ole Olsen, hovedpersonAnne Pedersdatter, ektefellePeder Olsen, sønnOle Olsen, sønn, BlaafjeldLars Olsen, sønn, HundalsvatnKirsten Olsdatter, datter, gift Abel Larsen, RundsvoldBerete Olsdatter, datter, gift Peder Andersen, GrevaIngeborg Olsdatter, datter, 33Ane Elisabeth Olsdatter, datter, dødPernelle Haagensdatter, barn av Ane Elisabeth, 16- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for svar: Folketeeling 1769 for Vefsn viser gården Hundåla 2 nedre, med far Ole Jacobsen 60 år, mor Marit Arendsdatter 56 år, og datter Kirsten Olsdatter 13 år med søsken Niels 23 år, Ane 16 år, Lisbet 10 år. Kirsten Olsdatter som giftet seg med Abel Larsen skal være født ca. 1760, og hun kom fra 'Hundålsvannet'. Er det mulig å få mer informajon om gårdene Hundåla rundt 1700-1800? Med hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Kiersten Olsdatter født 1760, Hundålvatn er funnet i telling for Vefsn 1769: Hun er da 10 år, far er Ole Olsen 40 år, mor er Ane Pedersdsatter 39 år, søsken: Peder Olsen 16 år, Ole Olsen 8 år, Lars Olsen, 4 år, Ane Olsd. 12 år, Ingebor Olsd. 6 år. Finne det mer informasjon om Hundålvatn og foreldre til Ole Olsen og Ane Pedersdatter, foreldrene til Kiersten Olsdsatter som giftet seg med Abel Larsen, Rundsvold? Med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Viser til innlegg 10 i tema 50133 (ditt spørsmål vedr. Rundsvollen).Du har funnet riktig familie i innlegg 6 med foreldre Ole Olsen og Ane Pedersdatter. (De du nevner i innlegg 5, er et villspor).Ole Olsen og Ane Pedersdatter er veldig vanlig navn, men jeg skal se nærmere på saken i kveld og se om jeg finner noe mer.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Ole Olsen, født 1726 Ramnåga og død 1797 Hundålvatnet giftet seg i 1753 med Anne Pedersdatter, født 1728 Almlia og død 1808 Hundålvatnet. De døper 8 barn, deriblant Kirsten Olsdatter i 1760.Mvh Halvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Opplysningene fra Halvard Lundestad gjorde det lettere å få samlet trådene.Ole Olsen (1726-1797) var sønn av Ole Olsen (skifte 1743), bruker i Utigarden i Ramnåga 1723-43 og trolig født der. Mora var Anne Knudsdatter fra Ravassåsen, født ca 1701 som datter av Knud Olsen og Ingeborg Pedersdatter.Anne Pedersdatter (Almlia: Vefsn bygdebok særbind VIIa) var datter av Peder Larsen (ca 1695-1753), bruker i Utigarden, Almlia. Han var fra Luktvasslimoen (Luktvassli nedre) - se Gård og Slekt i Hemnes, og var forøvrig tippoldebarn av Adrian Jacobsen Falch. Mora het Kirsten Hansdatter (ca 1698-1788) og var fra Forsmoen i Fustvatnet, datter av Hans Guttormsen og Berit Arentsdatter.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Tusen takk for informasjon. Hvor er Forsmoen i Fustvatnet? Jeg kan ikke finne stedene nevnt under gårder i Hemnes bygdebok på nettet. Lars Jonsen og Kirsten Pedersdatter som foreldre til Peder Larsen har jeg funnet på Luktvassli nedre, Hemnes. Det er ikke nevnt hvem som er deres foreldre. Det synes som Geir Tverås har oversikten over slketen etter Adrian Jacobsen Falch, da det nevnes at Peder Larsen er hans tip-oldebarn. Har Geir Tverå flere opplysninger om dette slektskapet? Med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter over det svaret jeg ga til Birger Forsmo i webdebatt 48321, angående Maren Larsdatter Lugtvasslis søsken(hun var søster av Peder og min ane Christopher)Anne Lise Hovdal, 8800 Sandnessjøen, 2.5.2007 19:18 (27)Jeg kan vel også si litt om foreldrene iallefall til Maren Larsdatter Lugtvassli. I bygdeboka for Hemnes er det antydet at Marens far(og min ane Christophers far Lars Joensen var sønn av tidligere bruker i Lugtvassli. Ved manntallet 1701 som jeg har sett på mikrofilm var han 39 år(født ca 1662) Ved begravelsen 3.p.paascat 12.05.1726 er han oppgitt å være 69 år(født ca 1657). På manntallet for Helgeland 1666 var han 6 år eller 8 år, og aldersmessig var det 2 som passet der. Den ene var fra Vefsn, og den andre var sønn av Joen Nielsen Brygfjell. Joen Nielsen Brygfjell hadde også en sønn som het Nils, og han har min venninne som ane. Derfor har jeg også noe etterslekt på Joens sønn Nils, og her er faddere fra hans etterslekt som er faddere på etterslekt på noen av Lars sine etterkommere. Så jeg har iallefall funnet ut at den Lars som var i Brygfjell i 1666 er den mest sannsynlige far til Maren og min ane Christoffer. Tar med om Lars Joensen og Kirsten Pedersdatter med barn, siden jeg likevel nå er inne på disse her selv om det er sendt til Birger.Lars Joensen var altså født ca 1657-1662, og ble gravlagt 12.05.1726. Ved manntallet 1701 var han oppsitter/leilending i Lugtvassli og oppgitt å være 39 år. Ved skiftet etter Lars i 1726 var boets brutto på 403 riksdaler, og avgange 151 riksdaler(fra bygdeboka for Hemnes og ikke sjekket med originalt skifte foreløbig). Han var gift med Kirsten Pedersdatter som er oppgitt å være 72 år da hun ble gravlagt 26.07.1740 Hun ble gift 1 med Lars Joensen. Barn:a)Joen Larsen født ca 1691, og 10 år ved manntallet 1701. Gift i 1715 med Maren Josephsdatter som var født ca 1686-1689. Hun ble gravlagt på Hemnes kirkegård 6.post. trinit(21.07)1743. Hun var fra Elsfjord. De var brukere i Lugtvassli.b)Else Larsdatter født ca 1693, og død 14.11.1767. Hun ble gravlagt på Hemnes kirkegård 23.p.trinit(22.11)1767. Gift 17.10.1723 med Joen Mathiesen Strømmen(ca 1696-gravlagt 18.09.1757).Han døde i 1757, og det var skifte etter han i 1758. Han var bruker av 5 pund i Medstrøm 1718-1757.c)Peder Larsen som var født ca 1695, og 6 år i 1701.Han var i Almli ved farens skifte i 1726. Jeg har ikke kone på han, men ett barn: Elias døpt 27.05.1738.d)Christopher Larsen født ca 1697, og 4 år ved manntallet 1701. Han ble gravlagt på Hemnes kirkegård 2.søndag etter påske(16.04)1747. Han fikk bbr på gården Skjeftmoen i 1723, og dette ble tinglyst 06.07.1723. Den 12.04.1727 fikk han bbr på 18 mk bruk 2 i Skjeftmoen, og dette ble tinglyst 12.07.1727. Han byttet bruk i Skjeftmoen med Nils Nilsen i 1733(hans mors 2. ektemann).Christopher ble trolovet 14.04.1727 og gift med Lisbeth Povelsdatter den 28.09.1727 i Hemnes kirke. Hun var født ca 1700-1789, og hun døde 15.02.1789. Hun ble gravlagt 28.03.1789, og hun er da oppgitt å være 80 år(hun var sannsynligvis eldre på grunn av at hun fikk barn alt i 1726-27). Det er skrevet i bygdeboka at hun var fra Myklebostad i Nesna, men det var hennes mor som var det. Lisbeth var sikkert født på Lovund i Lurøy(skifte etter hennes mor der i 1721). Disse er blant mine aner.e)Ranni Larsdatter har jeg kun fra foreldrenes skifter i 1726 og 1740, og hun var da i Indre Bardal i Nesna. Gift med Joen Joensen Indre Bardal.f)Anna Johanna Larsdatter som bodde i Storviken i Vefsn ved morens skifte i 1740. Gift med Povel Larsen Storviken.g)Karen Larsdatter døpt i Hemnes kirke 4.søndag etter påske(10.05)1705. Hun døde i 1725.h)Ingeborg Larsdatter døpt i Hemnes kirke påskedag(08.04)1708. Trolovet alminnelig bededag(05.05)1730 med Mickel Jonassen Ytteren(halvbror av anenr. 31 Ane Jonasdatter i tidligere innlegg). De ble gift 18.p.trinit(08.10)1730 i Moe kirke. Mickel er en av mine sannsynlige aner i et tidligere forhold. Ingeborg ble gift 2 med Per Eriksen.i)Lisbeth Larsdatter døpt 21.p.trinit(09.11)1710 i Hemnes kirke, og gift med Lars Jonsen Ytteren(ca 1708-1792). De ble gift i 1734. Han fikk bbr i Lugtvassli 16.10.1735, og tinglyst 09.07.1736. Mellom 1738 og 1741 flyttet Lisbeth og Lars til Høyli i Vefsn.j)Maren Larsdatter døpt 1.påskedag(16.04)1713 i Hemnes kirke. Det er litt uoverensstemmelse i kildene om når hun døde ser jeg, og jeg har både 1772 og 1788 som dødsår på henne. Det var iallefall skifte på henne i 1772. Hun var jo gift med Tomas Jonsen Ytteren(1717-72), som det er skrevet om tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener at Lars Joensen som var bruker i Lugtvassli sannsynligvis er den Lars Joensen som er i Brygfjell i manntallet1666(eller 1663-66)for Helgeland. Lars som var i Lugtvassli er fadder på Nils Joensen Brygfjells yngste datter Ellen 02.07.1705, Rachel Brøggfjell, og som fadder på Lars Joensen Lugtvasslis yngste datter i 1713 finner en blant annet Rachel Brøggfjell(Rachel Amundsdatter var gift med Nils Joensen Brygfjell). Anders Jørgensen Brygfjell er fadder på Chrisophers sønn Peder i 1738, og han var gift med Nils Joensen Brygfjells yngste datter Elen.Jeg forsket på aner for venninne og kom ned til Nils Joensen Brygfjell, og dermed fikk jeg god anledning til å sammenligne faddere og trekke mine konklusjoner. Jeg er ikke 100 % sikker på at Lars kom fra Brygfjell, men minst 95 % sikker på det.Lars Joensen ble født ca 1657-62, og ved manntallet 1701 var han oppsitter/leilending i Lugtvassli.Han er da oppgitt å være 39 år(født ca 1662), men da han ble gravlagt 3.p.paascat(12.05)1726 er han oppgitt å være 69 år(født ca 1657).Far til Lars Joensen i Brygfjell var Joen Nilsen som var født i ca 1624, og han var bruker av Brygfjell fra senest 1661 og minst til 1672. Han hadde disse barna som er kjent:1)Lars Joensen(se over her).2)Nils Joensen som ble født ca 1659-65. Han er oppgitt å være 36 år(født ca 1665) da han var oppsitter/leilending i Brygfjell i 1701. Han ble gravlagt på Hemnes kirkegård 1.søndag i faste(22.02)1733, og er da oppgitt å være 73 år og 5 måneder(født ca 22.09.1759?). Nils var gift med Rakel Amundsdatter som var født ca 1668, og er oppgitt å være 72 år da hun ble gravlagt 27.12.1740 på Hemnes kirkegård.3)Øllegard Joensdatter Brygfjell født ca 1661, og hun var gift med Johannes Amundsen Storbjerka født ca 1669, og fra ca 1710 var han bruker i Storbjerka.4)Torkel Joensen Brygfjell født ca 1661-64, og var 2 år ved manntallet 1663-66 for Helgeland. Har ikke mer på han.Lars Joensen var jo gift med Kirsten Pedersdatter, og disse er jo våre felles aner. Kirsten ble født ca 1668, og er oppgitt å være 72 år da hun ble gravlagt 26.07.1740. Det ble holdt 'liigprediken' over henne. Hun var innblandet i en rettsak angående grenser i Lugtvassli i 1730, og denne saken er det skrevet om i Årbok for Helgeland 1974. Denne saken viser at hun hadde en halvbror som het Jacob Olsen, men jeg har ikke lyktes i å finne ut noe mer om Jacob Olsen(når han ble født, hvor han bodde osv.).Kirstens foreldre var Peder Christophersen og ukjent dame. Peder var født ca 1634-43(23 år i 1666 og 67 år i 1701). Han er nok født nærmere 1643, siden Adrian som var hans morfar ble født så sent som i 1597-98( å bli morfar som 36-åring er vel i drøyeste laget!!). Ved manntallet 1701 var han oppsitter i Strømmen i Hemnes.Foreldrene til Peder Christophersen var Christopher Pedersen(født ca 1595) og Elsebe Adriansdatter. Peder var bruker i Elsfjord i Hemnes ca 1647-67, og var 71 år i 1666. Elsebe Adriansdatter var fra Neppelberg i Nesna, og døde i 1672 eller senere. Hennes foreldre var Adrian Jacobsen Falch og Mille Hansdatter.Jeg har mye mer om disse, og jeg har et dokument som starter med min ane Christopher Larsen Lugtvasslis datter Berethe. Dette kan jeg sende på mail, og min mailadresse er: anlih@online.no. Det blir altfor mye å legge ut her, og i det andre emnet om Adrian Jacobsen Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Se emne 29609 her, hvor jeg har skrevet om Lars Joensen og mine antagelser om at han var fra Bryggfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til Unni (innlegg 10).Forsmoen i Fustvatnet (eller Formoen indre) er i Vefsn (og har alltid vært i Vefsn). Du finner to garder ved navn Forsmoen i Hemnes, men det er ikke en av disse. Etter at den ene av disse ble overført til Vefsn etter en kommunesammenslåing, er det nå 3 garder i Vefsn som heter Forsmoen.Når det gjelder forbindelsen til slekten Falch: Slektsforskning en risikosport når man kommer langt nok tilbake i tid, og det kan være noen mener mine resonementer nedenfor er for dårlig dokumentert. Jeg kan imidlertid ikke ta med kildehenvninger her.Kirsten Pedersdatter, gift med Lars Jonsen på Luktvasslimoen (også omtalt av Anne Lise i innlegg 11) skal ha vært fra Straumen, datter Peder Christophersen (ca 1638-1727). Dette fremgår ikke av Gård og Slekt i Hemnes, som er et bokverk med sine mangler, men det fremgår av en en rettsak i 1730 i Luktvasslia hvor Kirsten var innblandet, og hvor hun bl.a. skal ha fått hjelp av sin bror Christopher Pedersen Strøm (Straumen). Det gjaldt ikke noe mer spennende enn en grensetvist. Hennes far Peder Christophersen var fra Elsfjorden og sønn av Elsebe Jacobsdatter Falch, datter til Adrian Jacobsen Falch (1597-1677), som igjen blir oldebarnet til Adrian Rockertsen Falkener, som bl.a. var borgermester i Trondheim på 1500-tallet. Nok sagt. Straumen og Elsfjorden finner du i Gård og Slekt.Jeg har registrert ca 40 forfedre at Kirsten Olsdatter, f. 1760, Hundålvatnet. Dette kan du få pr e-post hvis du kontakter med direkte på geir2@online.noMvh Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Til innlegg 14, 'Elsebe Jacobsdatter Falch, datter til Adrian Jacobsen Falch' mener du at Elsebe var datter av Adrian? hvorfor heter hun da Jacobsdatter?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er vel en form for vertigo, eller navneblindhet, som lett kan ramme slektsforskere som skriver lengre innlegg, og særlig når det begynner å bli sent.Det riktige skal selvfølglig være Elsebe Adriansdatter Falch.Takk for korreksjonen.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.