Gå til innhold
Arkivverket

[#50188] Tidlige skifter i Meløy/Nordland, 1700 - 1750


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Har noen tilgang til tidlige skifter i Meløy? Jeg er på leting etter to navn: Magdalene Andersdatter og Augustinus Larsen som døde henholdsvis 1736 og 1742. Det er skifter etter dem i Horsdal/Gildeskål. Lurer på om de kan være nevnt på en eller annen måte i skifter i Meløy.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei!Dine personer er ikke nevnt i 'Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy, Træna 1686/1780' av Svein Edvardsen. Sjekket både Meløy og Rødøy.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,Horsdal ligger i den del av Gildeskål som dekkes av skifter i Salten.Fant begge skiftene i DIS Saltens - Skifter i Salten

bilete2832.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Der står en del om denne familien i Benkestokboka side 78 og 79. Berith Augustinusdatter ble jo gift med Ole Moritsen. Hans far var Moritz Olsen fra Gården Nordland i Beiarn. Dorthe Pedersdatter står der skrevet om i bind 1 'Slekten Ellingsen' (2174) Dessverre finnes der ikke sidetall i boken.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk til dere alle. Jeg burde nok ha sagt at skiftene etter disse to personene i Horsdal har jeg, men jeg lurte på om det var mulig å finne opphavet til Magdalene og Augustinus utenfor Gildeskål. Når Tove i innlegg 2 sier at de ikke er nevnt i Meløy eller i de andre nærområdene, går jeg ut fra at det skal bli vanskelig å finne foreldrene deres.Når man ser på boet etter Magdalene, er det en del gjenstander som man ikke finner i de helt vanlige hjem på denne tiden.Hvordan ser et 'sølvbelte af 24 st.' ut?På side 28 i Benkestok-boken er skipper Jon Andersen og hustru Anne Olsdatter nevnt. I skiftet etter Anne Olsdatter i 1754 er det også snakk om 'flere Sølvbelter, et 'bestaaende af 21 Sølvplater og Spænde udi, forgyldt, taxeret for 10 Rdlr'.Disse beltene finnes hos velstandsfolk. Magdalene og Augustinus må ha tilhørt denne gruppen, men det er svært vanskelig å finne ut av deres bakgrunn. Jeg har ikke funnet beltet i neste generasjon, der ser det heller tomt ut.Jeg burde ha oppgitt lenke til en annen debatt som angår dette paret Lenke og i innlegg 22 sies det noe om hvem som kan være Augustinus far.Jeg må nok gi opp det lille håpet jeg hadde om å finne mine to personer i et skifte i Meløy eller der omkring. Da er det bare arkivbesøk som kanskje kan løse problemet - tenker på at de jordpartene som er nevnt i skiftet etter Magdalene kan kaste lys over opphavet.Til Arnt. Har du klippet og limt fra skiftene? I tilfelle ja, hvordan gjør du det? Jeg får det ikke til fra min CD og det ergrer meg for det blir så mye skriving.Til Birger. Moritz Olsen er også en vanskelig nøtt. Fint at du nevnte boken, jeg får låne den også. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei Inger,jeg brukte Alt + PrintScreen først, deretter brukte jeg Adope Photoshop Elements hvor jeg valgte new og Image from clipboard.Virker også om jeg bruker et annet bildebehandlingsprogram og lager et nytt blankt for deretter å lime inn det som ble kopiert ved hjelp av Alt + PrintScreen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Arnt.Takk for oppskriften din, jeg har prøvd den og den virker perfekt. Nå slipper jeg å skrive av disse skiftene mer.Jeg burde ha fått med opplysningene om at jeg hadde skiftene i første innlegget. På grunn av min forglemmelse, la du ut disse og dermed lærte jeg noe svært viktig i dag. Man kan ikke slutte å forundre seg over tilfeldigheter i allminnelighet og hjelpsomhet i særdeleshet her i dette forumet.Takk for at du tok deg tid til å svare.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ernst Moen

Hei På Støver's nedtegninger finnes familien som nr.2714. Her oppgis far til Augustinius å være Lars Andersen, fleinvær. I familien til Lars f. 1615(nr.125) finner vi broren Steffen Larsen f. 1679, og Augustinius f. 1675.Hvis vi så går tilbake til skifte samlingen finner vi en Skifte etter Steffen Larsen i 1752 på Sørvær (nr. 5235) med en for tiden usedvanlig stor formue. Han er gm. Margrete Niels dtr. Hun er fra Skjerstad (skifte 20125), bosted er i dette skiftet opgitt til Fleinvær, og personene er da koblet og vi har riktif Steffen.Som det fremkommer av skiftet etter moren til Margrete gifter Steffen seg inn i en familie som tilogmed er i besittelse av gull. Det er vel helt klart at dette er noen av datidens lokale størrelser, og at formuen primært kommer fra Augustinius's side. (?) Håper dette er til hjelp for at du kan nøste vidre Ernst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Ernst.Takker for svært interessante opplysninger som kan være viktige brikker i jakten på foreldrene til Magdalene og Augustinus. Jeg er ikke kommet lenger med dette og egentlig vet jeg ikke hvor jeg skal lete bortsett fra i arkivene i Trondheim og at et arkivbesøk kunne gi nye spor når det gjelder jordpartene som ekteparet eide ved skiftet.I et annet tema 24846 - http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe - er det nevnt noe om Benkestok og Horsdal uten at det fremkommer svar.Det finnes en stor Lind - slekt som hadde tilhold i Gildeskål og indre Salten forøvrig. Skiftene går dessverre ikke langt nok tilbake til at man finner koblinger der.Når det gjelder lokale størrelser og formue så er det jo ofte slik at krake søker make og derfor kan vel også Magdalene ha tilhørt en formuende slekt i den tids målestokk.Hvem bodde på Sørvær på denne tiden, 1650-1700, finnes det skriftlige kilder?På grunn av en setning om Benkestokk i den gamle slektsboken for Beiarn, har jeg lett gjennom Wilhelmine Brandts bok uten å finne annet enn at Magdalene og Augustinus' barn har typiske Benkestokknavn. Det slår meg at ekteparets eldste sønn ikke heter Lars, men Christen.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Hei IngerLitt morsomt dette med Magdalene fra Horsdal. Da slektsbok Beiarn var ny, og jeg like ny innenfor slektsgranskning var dette (Benkestokene) det nærmeste en kunne komme kongelig for noen med avstammning fra Beiarn, og det kunne lett bevises utover enhver tvil at dette var mine forfedre.Nå når jeg har tatt opp og sjekket primærkildene viser det seg at mye av det som fremkom i slektsbok Beiarn var antagelser / eller lite kilde-tilgang /-kritikk, og blodet mitt ble rødt igjen... Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ikke fortvil Ernst- blodet kan snart bli blått igjen. Jeg holder en knapp på at Magdalene og Augustinus' blod er farget med noe blått, men vi vet bare ikke hvor det kommer fra.Spøk til side: Hvorfor heter ikke eldste sønn Lars? Kan ekteparet ha hatt flere barn?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skulle jeg være pinlig korrekt burde vel Magdalene også ha fått en genitivs s bak navnet. For Magdalene er også et mye brukt Benkestokk- navn.Nå tuller jeg vel fælt, men vi/jeg kommer jo ingen vei med disse folkene.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Inger Eide

Før jeg gir helt opp - hvem er den Berit Andersdatter som står nevnt i 'Gård og grend i Meløy' bind II, side 729 under 'Arveskifter 1738 - 1750? Hun er oppført på gården Meløy, tolker det slik at skiftet er holdt i 1748. Takker for opplysninger om eventuell ektemann og barn.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte etter Berit Andersdatter i 1748 i Meløen, og hennes barn var: Jon Gundersen, Elling Gundersen. Begge var på arvetomten. Berits datter Kierstina Gundersdatter var gift med Thomas Olsen Sandviken i Salten. Hun var død, og datteren Berit Kierstina Thomasdatter arvet.I 1737 var det skifte etter Gunder Jonsen i Meløy som var far til disse barna. De samme barna nevnes på Ermegard Gundersdatter som var død, og hadde vært gift med Jon Olsen Vigdalen. Ved dette skiftet var Kirsten(Kierstina)Gundersdatter 30 år, og morbror Christen Andersen Enge var formynder for henne.Kilde: 'Skifter fra Meløy, Rødøy,Lurøy,Træna 1686-1780', av Svein Edvardsen. Ja hva skulle man gjort uten disse, vi som forsker på Helgeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Anne Lise.Tusen takk for opplysningene. Da har jeg det jeg trenger for å lete videre. Har lånt bøkene om Meløy på nytt og gleder meg til å bli kjent i området som grenser til Gildeskål. Ser at det er forbindelse til Salten og da kan jeg se om jeg finner mer om dette.Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.