Gå til innhold
Arkivverket

[#50189] Spørsmål om hjelp til lenkekonvertering


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da kirkebøkene begynte å komme på nett, satte jeg straks i gang med å legge inn lenker til kirkeboksider i kildeapparatet mitt på Solumslekt. I ettertid ser jeg at jeg ikke burde ha brukt bildelenkene, men de permanente sidelenkene da disse jo også gir kontekst. Nå har jeg ca. 550 bildelenker som jeg skulle ha konvertert til sidelenker i databasen min. Jeg kan selvsagt gjøre det manuelt, men dette er jo tidkrevende og dessuten en unødig bruk av båndbredde ettersom jeg må laste ned hver enkelt side for å hente adressa.Derfor lurer jeg på om dere har en konverteringstabell, eller om dere enkelt kan lage en, mellom bilde- og sidelenker. Det gjelder i første rekke kirkebøkene Solum 1 (1701-1716), Solum 2 (1713-1761) og Solum 3 (1761-1814). Utenom de tre bøkene har jeg bare strøoppslag som jeg kan ta manuelt.mvh Leif http://solumslekt.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Leif. Litt dårlig nytt, men også en måte som kan gjøre jobben noe enklere.Etter at man har gjort et utvalg, lages det en midlertidig kryssliste som lagres i hurtigminnet på serveren. Denne listen har en levetid på 30 minutter etter siste oppslag og er den listen du spør etter. Den kan ikke gjennskapes sånn direkte. Dog vil den permanente sidelenken (ikke billedlenken) kunne gjennskape utvalget ved en senere anledning.Mitt forslag er at du starter først i boken og studere den permanente sidelenken, blar til neste side og sammenligner den permanente sidelenken der. Da tror jeg du fort ser systematikken som gjør at du raskere kan gjennskape oversikten din.Som du ser telles det i parameteren idx_side. Den negative verdien endrer verdi med -1 (det kan være annerledes dersom en er i listemodus). Er boken paginert vil en kunne erstatte den negative verdien med sidenummeret (positiv verdi). Systemet er nemlig lagd slik at en positiv verdi indikerer fysisk side i boken dersom den er paginert, mens negativ verdi er bare er en teller i en liste.Jeg håper dette kan hjelpe deg litt på vei og spare deg for noe arbeid.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Takk for tipset med positive sidetall. Det betyr jo at det er enkelt å generere URL-en dynamisk.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.