Gå til innhold
Arkivverket

[#50194] Farestveit i Modalen: Olav Olavsson Farestveit = Olav Olavsson Lavik ?


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

Hei...Jeg har fulgt et anespor til min mf mm m Inga Olsdatter Farestveit/Nedre Helland (1806-1877). I 'Modalsboka' finner jeg henne født på Farestveit bruk 8 som datter av Olav Olavsson Farestveit (1772-1836), bruker av bruk 8 fra 1792, og datteren av den forrige brukeren Ragnella (Ragnhild) Nilsd (1766-1828). Det står intet her om hvor Olav kom fra og heller intet om når de to giftet seg. Med utgangspunkt i at det første barnet kom i 1793 og i at Olav overtok bygselen i 1792 er det rimelig å anta at de giftet seg i 1792.I letingen etter Olavs opphav har jeg søkt på den digitaliserte kb over gifte i Hosanger. Her fant jeg at ungk Olav Olavsson Ladvig giftet seg 2. juli 1792 med pige Ragnella KNUDSD Farristvedt. Jeg finner imidlertid ingen vielse for Ragnella Nilsd.I Modalsboka står det under Lavik bruk 5 at Olav f 1772 sønn av Olav Olavsson Lavik og Inga Nilsd Leiro, giftet seg i 1792 med Ragnhild Knutsdatter Farestveit. Under Farestveit bruk 3 står det at Knut Olsen og Agata Monsd hadde en datter Ragnhild f 1764 som i 1792 giftet seg med Olav Olavsson Lavik. Ingen av disse stedene står det noe om Olav og Ragnellas videre skjebne.Da jeg hverken under døpte eller konfirmerte finner noe som tyder på at Knut Olsen og Agata Monsd har hatt noen datter ved navn Ragnhild dukker det opp en mistanke om at det var Ragnella Nilsd som giftet seg med Olav O Lavik i 1792 og at presten feilaktig noterte Knudsd som hennes patronym. For å få dette til å gå opp har så forfatterne av Modalsboka 'diktet opp' en Ragnhild Knutsd under Farestveit bruk 3.Er det noen som kan hjelpe meg med å løse opp denne floken? Min mistanke styrkes også ved det faktum at Olav O Laviks mor het Inga.mvhteg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Arkivforumet er vel rette plassen, men jeg prøver meg allikevel her.Finnes det skifter etterOlav Olavsson Lavik (d 1815) og Inga Nilsd Lavik (d 1837)ogKnut Olson Farestveit (d 1814) og Agate Monsd Farestveit (d 1781)?Om slikt finnes: Er Olav Olavsson Farestveit nevnt som arving etter de førstnevnte? Har de sistnevnte noen arving med navn Ragnhild/Ragnella?teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble åpnet skifte etter Knut Olsen Farestveit, men siden det var 'Intet at arve, thi henlægges som fattig Skifte', og uten at det er opplyst noe om arvingene.Det er et skifte 30. april 1798 etter Ole Olsen Farestveit. Han etterlot seg enken Martha Johannesdatter og barna Vemund Olsen, 3, Knut Olsen Strømme, Anna Olsdatter, 4 1/2 år. Som formynder nevnes grannen Ole Olsen Farestveit.Jeg kan ikke se av registeret at det er skifte etter Ole Olsen Farestveit (død 1815).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk.Da har vi intet skifte som kan avklare om Knut Farestveit hadde en datter Ragnella.Men finnes det noe skifte etter Ole Olsen Lavik (i Eksingedalen) (d 1815) eller kona Inga Nilsd Lavik (d 1837) som kan avklare om deres sønn Ole bosatte seg og ble bruker (og senere selveier) på Farestveit??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Da Ragnhild dør i 1828 er hun benevnt som gårdbrukerkone Ragnhild Nilsdatter Farestveit og alderen hennes var da oppgitt å være 62 år. Hun døde på Farestveit den 8. feb. 1828 og ble begravet fra Mo kirke den 14. feb. 1828.Også når den eldste sønnen Lars ble født er moren benevnt som Nilsdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=dp12531750&gardpostnr=2863&personpostnr=6379&merk=6379#ovre>LenkeOgså i 1801 er hun skrevet som Nilsdatter:LenkeHer er dåpen til Ragnhild:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Kenneth..Selv om det ikke har latt seg fastslå helt sikkert vil jeg for min del legge til grunn at det var Ole Olsen Lavik/farestveit og Ragnella Nilsd Farestveit som var foreldrene til min Inga Olsd og at en feil fra prestens side ved innføringen av giftermålet mellom Ole og Ragnella har forledet forfatterne av Modalsboka til å oppføre et ekstra par ved navn Ole og Ragnella.Ytterligere momenter som taler for eller mot denne slutningen mottas selvsagt med takk.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.