Gå til innhold
Arkivverket

[#50199] Tydningsproblemer Publ. Absolv. Hjartdal 1713


Gjest Harald Schyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Schyberg

I Kirkeboka for Hjartdal (Gransherad) 1713 har jeg problem med å se hva som står etter '2 Decemb: absolv: publice' øverst på høyre side her:LenkeJeg synes det ser ut som navnet som står først kan være Torg. Sætre (sammenlign med Torgrim Sætre som også forekommer i dåpsinnførselen nederst på samme side).Kan det stemme, og hvilken tekst følger så?

bilete2834.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Det er ikke lett å forstå, men kan jo prøve å skrive noe her.d. 2 Decemb: absolv: publice To.. fat.. ... (K?)lagde sig till at ...... i Li.... og Lo.. ..ch.. under p....g. dend 14 febr: 1712-Jaja, kanskje ikke mye hjelp, men iallefall en begynnelse. Denne synes jeg var vanskelig og jeg har ikke hatt øvelse på ei stund.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Et forsøk til: 'D. 2d Decemb. absolv. publice Tof Faten(?) ? lagde sig til at sofve i Kirchen, og kom (d)rucken under prægen(?) etc. d. 14 febr.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kan det være at den absolverede heter Tolf Fæten? Synes iallfall at det ganske tydelig står Tolf. Og Fæten er et gårdsnavn i Hjartdal i FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Denne skriften var vrien, men jeg tror Else (3) har fått med seg det meste. Mannens fornavn er Tof, men Hans (4) kan nok ha rett i at gårdsnavnet er Fæten. Så har Else satt inn et ?, og der tror jeg tegnet er en variant av s, som skal leses som forkortelse for 'som'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Schyberg

En Tof Fæten forekommer faktisk i Gransherad på denne tiden, se øverst i andre spalte på venstre side her (1708): Lenke ('Introd: Tof Fætens qwinde ...')- så dette høres meget sannsynlig ut.Takk også til Else B. for tolkning som ser rimelig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.