Gå til innhold
Arkivverket

[#50200] Carsten Bagge rådmann i Bergen. Hvem var han gift med?


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Carsten var antaglig f. i Law v/Rostock ca. 1632 og kom til Norge og fikk borgerbrev som skredder i Bergen i 1653. Senere ble han rådmann i Bergen. I fs oppgis hans hustrus navn til Sara. Men jeg har ogdså sett Agenete Østensdatter oppført som hans hustru. Kan noen bekrefe eller avkrefte at en eller begge disse var hans hustru. Dessuten når døde han? Han hadde øyensynlig en sønn som også het Carsten.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og en datter Anne, såvidt jeg vet (1660-1748), g.m. skomaker (borger) Henrik Holtermann (1650-1730). (Anne har jeg som d. av Agnethe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge koppskatten her var han i alle fall gift med Anne Østensdtr. på det tidspunktet. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom han var gm en Sara kan vel dette være hennes dødsfall i 1674 LenkeI så tilfelle må vel Agnete ha vært død tidligere, for jeg mener at barna ble f tidlig på 1660-tallet.Ellers i (3), skal det vel være Agnete Østensdatter, ikke Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Carsten Bagge f. ca. 1632 i Rostock hadde øyensynlig også en sønn som het Carsten og som også var rådmann i Bergen , eller var det bare sønnen som var rådmann og faren bare skredder? Jeg mener at sønnen døde i 1724 og faren i 1674. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, sønnen Carsten var både rådmann og branndirektør. Han skal ha blitt rådmann i 1696. Han er omtalt i BBL og i tillegget til Edvardsens Bergens Beskrivelse 1674-1694 og i tillegget til Mikel Hofnagels Optegnelser 1596-1676. I sistnevnte er det beskrevet at han, til tross for at han var branndirektør, mistet mye i Bybrannen i 1702.Også denne Carsten hadde en sønn Carsten, meg bekjent.Se også her:[url="http://digitalarkivet.no/brann1702/litA.htm>http://digitalarkivet.no/brann1702/litA.htmhttp://digitalarkivet.no/brann1702/mag16.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Carsten Bagge hadde i 1714 barna Abraham, Carsten, Daniel, Johan og Jacob. (Ref Overformyndernes designasjon over formyndere og umyndiges kapital i Bergen, 3. mai 1714 (med Magistratens tillegg 9. mai) v/ Vigerust)Samme år: Han bodde i 16. rode.Carsten Bagge, Raadmand(Manntall over Bergen bys innvånere 9. mai 1714)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Det er problem med tankegangen i andre linje i innlegg 5, Agnete kan ikke være død før 1683 da hun var registrert i koppskattelista dette året (lenke innlegg 3)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser det nå, Knut.dvs at hvis den Sara som døde i 1674 også var gm Carsten Bagge, la meg kale han d.e, må Sara i tilfelle være barnas mor, og det var hun vel ikke.. eller?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Den første Carsten Bagge i Bergen var antagelig født i 1632, mens hans sønn Carsten Bagge d.y. antagelig er f. en gang i tidsrommet 1655-1675 og antagelig i Bergen. Hvem av disse var det som det er referert til ved bybrannen i Bergen i 1702? Den Carsten Bagge som det er referert til i 1714 (8) må antagelig være Carsten Bagge d.y. og som døde i 1724. Mon tro hvem han var gift med? Den Sara Bagges som døde i 1674 kan hun ha vært gift med Carsten d.e. og Agnete nevnt ved koppskatten i 1683 med Carsten d.y.? Jeg har en anelse om at Carsten d.e. døde i 1674Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Rådmann Carsten Bagge (dy) var først gift med Engelche von Erpecom (Sollied skifter s.1132) og deretter Giertrud Stud (s.1385)mvh ToreM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Det er helt klart at den Carsten Bagge som døde i 1724 var gift i et hvert fall to ganger (Engelche von Erpecom og Giertru Stud), men hvem var da Agnete Østensdatter som ved koppskatten i 1683 står oppført etter Carsten Bagge gift med. Om Carsten Bagge d.e. døde i 1674 (eller gjorde han det?) må det være Carsten d.y som står oppført i 1683 og var han da i så fall g.m. eller sønn av Agnete? Jeg har ikke greid å finne Carsten d.e. i den digitaliserte kb for Bergen. Har noen andre funnet ham?Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Anda

I appendikset til 'Krongods og kongsmenn på Vestlandet 1650-1700' bd.2 Embedsstanden skriver Erling Reksten på p. 43: 'Carsten Bagge var rådmann 1696-1724. Jeg vet ikke når eller hvor han er født. Han døde 1724. I Sollieds samlinger forekommer en Carsten Bagge som var født ved Law ved Rostock og som tok borgerskap i Bergen 20 04 1674. Han var g.1.m. Sara, begravet i Korskirken 03 04 1674. 2 m. Agnethe Østensdtr. Om denne Carsten Bagge var rådmannens far, kan jeg ikke avgjøre. Carsten Bagge (dy) g.1.m. Engelcke Abrahamsdtr. v. Erpecom d. 1708. Skifte 31 05 1710. 2.m. Gjertrud Stoud, datter av rådmann Laris (Lauritz) Christensen og Karen Pedersdatter Hierman. Gjertrud var enke etter mag. Søren Pedersen Brøgger. Barn: Abraham, f. 1699, d. ung. Skifte etter Carsten Bagge ble holdt 04 08 1724.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved koppskatten i 1645 finnes en Charsten Bagger og quinde (uten navn) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=bergkp45&gardpostnr=80&merk=80#ovre>Lenke I 1675 finnes en Carsten Bagge uten anmerkninger om famile eller alder.Lenke I 1683 finner vi altså Carsten Bagge og Agnete Østensdtr.Lenke Og en Anne Bagge med tre barn gift med Hinrich Holtermand.LenkeI 1689 finner vi igjen den samme Anne Bagge gift med Hinrich Holtermand og med tre barn, men ingen Carsten Bagge i den tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom Carsten Bagge d.e. giftet seg igjen med Agnete etter Saras død i 1674, er det jo litt merkelig at den vielsen ikke er oppført i KK. Det ville vel være rimelig at han giftet seg igjen i den kirken han tilhørte. Vielser i KK har vi fra 1674.En annen mulighet er jo at Carsten d.y. var født noe tidligere enn vi har antatt, og at det er han som er gm Agnete i 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med referanse til innlegg nr.17. Carsten Bagge tok borkerskap som skomaker i 1653.LenkeDersom en mann med samme navn tok borgerskap i 1674, vil jeg tro at det må være hans sønn.Jeg kan imidlertid ikke finne det borgerbrevet i den digitaliserte versjonen har i Digitalarkivet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Carsten Bagge d.e. er høyst sannsynlig født i Law, Rostock ca. 1632 og får borgerbrev som skredder i Bergen i 1653. Den Carsten Bagge som får borgerbrev i 1674 er i så fall antagelig Carsten d.y som iflg. oppgaver i fs ble f. ca. 1658 som sønn av Carsten og Sara som iflg. fs. ble gift ca. 1659. I fs finnes også anføringer som sier at Carsten og Sara var foreldrene også til Anne som senere ble gift med Henric Holtermann.Ut i fra de mange innlegg i denne debatten 'konkluderer' jeg med at Carsten Bagge (d.e.) ble f. ca. 1632, fikk bortgerbrev i Bergen i 1653, ble gift med Sara ca. 1658 og fikk sønnen Carsten Bagge d.y. ca. 1658 og datteren Anne ca. 1660. Sara døde i 1674 og det samme gjorde antagelig Carten d.e. Om Carsten døæde i 1674 ble han ikke gm Agnete Østensdatter som i så fall må ha vært hans svigerdatter. Hva mener dere om denne 'konklusjonen' kjære debattanter. Uansett mange takk for innspillene.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til innlegg 1 og 21: ''Law'' ? Hva slags stedsnavn er dette ? Eller spurt på en annen måte: hva står det bokstavrett i kilden som inneholder ordet Law v/Rostock ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Se lenken i innlegg nr.20. Hva som står i orginaldokumentet vet jeg ikke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det må være den lille byen Laage som ligger et par mil sørsørøst for Rostock, idag mest kjent som hovedflyplassen for Rostock og nordøstre Mecklenburg-Vorpommern (flyplassen hete Rostock-Laage). De prominente fra G8-møtet reiser i kveld med fly hjem fra denne flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ad 21: Ein fikk ikkje borgarskap før ved fylte 25 år, og derfor kan Carsten Bagge d.e vere fødd seinare enn 1627-28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.