Gå til innhold
Arkivverket

[#50202] Ole Torgrimsen Steensrud f.ca. 1764 og Helge Kittilsdtr. f. ca 1769 i Bø i Telem


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Leter i kirkebøkene for Bø etter deres fødsel for å finne navn på foreldrene, men disse kirkebøkene er veldig vanskelige å forstå. Ole Subdal/Steensrud døde feb.1797 : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7917&idx_id=7917&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Vielsen : Lenke Født datter Mari 10.7.1789 : Lenke Født sønn Torgrim 10.12.1796 : Lenke Helge og ny ektemann sammen m. barna i 1801 : 1801 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Som jeg skrev i (1) her så har jeg ikke funnet hverken Ole eller Helge (i Telemark bruker de konsekvent Helge som kvinnenavn) døpt i Bø, men de giftet seg i Bø, henviser til linken (over). Men siden disse kirkebøkene er veldig vanskelig å lese, kan man fort overse noe. Og det har jeg tydeligvis gjort for Ole/Olav sin del, alder og Suvdal er riktig. Nå skal jeg se om jeg finner ham i kirkeboka for Bø. Takk for hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Ja, det var noe der .... Takk for tipset ! Anående dåpen til Ole Torgrimsen finner jeg en Ole f. 25 juli, døpt 30 juli 1763. Lenke Støremo eller noe sånt heter faren. Det er jo hverken Steensrud eller Subdal, men trolig riktig person allikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Tror det står 'Torgrim Størems Søn Ole'. Som vel da er Staurheim idag.Jeg finner han også i Bøsoga, nevnt som Olav Suvdal.Se lenka du fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nils Buverud

Den gamle srivemåten for Staurhem var Størem.Dene endelsen går igjen også på andre gårder i distriktet: Nordheim = Norem, Lindheim = Lindem Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Du finner mye om denne slekta i Bø-Soga bind 1, side 548 (om Olav Torgrimsson Steinsrud-Subdal) og i bind 2, side 213 om Helge Kittilsdatter Fossheim. Om Staurheim finner du også mye i Lunde Herad av Olav Stranna, side 72. Mvh Bernt K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for tipsene ! Må ta opp denne grenen senere, jeg mener bakover fra Ole Torgrimsen Staurheim/Størem f. 1764 i Bø. Bakover på Helge Kittilsdtr. f.1766 har jeg fått/funnet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.