Gå til innhold
Arkivverket

[#50204] Hjep til å tyde kirkebok Hitra (Dolm)


Gjest Audun Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Audun Pedersen

Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde navnet til moren til Bergetha Iversdatter ( nr.22) fra Ministerialbok for 1818-26 for Hitra (Dolm) - døpte 1825. (se bilde)Faren heter Iver Jonsen (Froan?), og hvis noen skulle ha ytterligere opplysninger om ham ville det også verdsettes høyt. Men morens navn sliter jeg altså med å tyde.

bilete2835.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Malina Pedersdt Nonstad fra Aafjorden, nu i -onøe. Merkandsfeltet: Han fra Ørland hun Aafjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg tror det står 'Pike Aline Pedersdtr. Monstad'. Hvis du ser i merknadsrubrikken helt til høyre, vil du se det står at barnet er 'uægte'. Da jeg ikke er lokalkjent, er jeg ikke sikker på gårdsnavnet, men ved å sammenligne første bokstaven med første bokstaven i måneden mars, synes jeg de er helt like. Derfor forslaget om Monstad.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Presten har forkortet sivilstanden til begge foreldrene: Dr(eng) og P(ige). Er enig med Berit i at morens navn må være Malina, men er usikker på om patronymet er Peders(datter), kan det være Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Maline - ja, selvfølgelig! Ved nærmere ettertanke ville det jo være urimelig om presten hadde skrevet 'Pike' istedenfor 'Pige'. Nå ser også jeg den store M'en i begynnelsen av navnet!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.