Gå til innhold
Arkivverket

[#50213] FT1865 Lakkegaden i Christiania


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Jeg lurte på om noen visste om det på adressen i linken - kun var bosetning eller om det også var en eller annen form for forretningsdrift eller produksjon i tilknytning til dette stedet?Står dette stedet i dag eller vet noen evt. når det ble revet?LenkeDet er også oppgitt to yrker på denne adressen som jeg lurte på hva var:Handelsborger og Discontør?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om du kan ha hjelp av dette. En handelsborger mener jeg var en som hadde løst borgerbrev , fikk drive handel. Se Oslo Byarkiv her. LenkeEn dicontør kan vel ha hatt noe med regnskap , renteregning , muligens i en bank, å gjøre?Byarkivet kan sikkert svare på dine spørsmål om Lakkegaden også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865-tellingen for Kristiania fant jeg 11 personer som bruker denne yrkestittel, skrevet litt forskjellig, discontør, Discontoer, disconteur.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Jeg kan ikke hjelpe deg så mye, men du skal få det lille jeg har funnet. I 1835 søker snekker Juul i Lakkegata 25 om å forhøye eksisterende sidebygning fra en til to etasjer for verksted. Området hadde tydligvis blandet bolig- og næringsbebyggelse. Rundt 1860-årene foregikk det en utstrakt reguleringsvirksomhet i området mellom Grønlandsleiret, Lakkegata, Tøyenbekken og Botanisk have, planene ble lagt frem for kommunen i 1864. Det ble bygget mange tre til fire etasjers murgårder frem mot århundreskiftet, men dette gjelder hovedsakelig området bak Lakkegaten. Nr 25 skal ha vært på østsiden av Lakkegaten, noen hus nedenfor Norbygata. I 1890 ble det vedtatt gateregulering for Lakkegata, med det formål å rette den ut, gjøre den bredere og lage fortau. Her kommer idag Hausmanns bro og mange nye trafikkårer har kommet til så jeg tviler på om du finner noe gammel bebyggelse der. Kilden til utbyggingen er en meget rask skumming av Truls Aslaksbys doktoravhandling: 'Grønland og Nedre Tøyens bebyggelseshistorie'. Mvh Wenche Dorothea Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for svaret, Wenche!Da ser det ut til at det var et snekkerverksted der - hvis søknaden til snekker Juul gikk igjennom!Vet noen om det også ble drevet en form for butikk/forretning der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Geir!Jeg er født i Oslo i 1957, og bodde mine 16 første år i Lakkegata 45. Dette var en stor leiegård på hjørne av Urtegata/Lakkegata. Jeg husker godt alle de gamle husene med bakgårder og svalganger, men jeg er ikke helt sikker på hvilken som var nr. 25. Det ligger idag en kjempestor bygning som i sin tid innehold Lakkegata Jern og bygg og kontorer. Denne mener jeg og huske var nr 17. Iallefall begynte Lakkegata ved Grønland. All gammel bebyggelse er revet, og jeg kan heller ikke huske noe snekkerverksted fra min oppvekst mellom nr. 17 og 45, så det var vel kanskje borte allerede tidlig i 60-årene.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.