Gå til innhold
Arkivverket

[#50214] Hjelp til tydning


Gjest Reidun Søbstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Trenger hjelp til tydning i tekst for oppførsel i kirkebok over døde og begravede for Jens Hofgaard, den 19. februar 1782, litt nede på siden LenkemvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

28 grader i Larvik - en kort tur innom PC'en. Tror det står: 'J. H. Kiøb og Handelsmand paa Bragernes og Kierchens Inspecttøer(?) i 40 Aar, og døde dn 12(?) Februari 1782 Hans gandske alder er 70 aar 10 mnd ? dage'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Datum i Kolonne 1: 19 februar. (begravelsesdatum)I midten: ................. ...... Jens Hoffgaard Kiöb og handelsmand paa (stedsnavn som begynner på B......., jeg er ikke kjent her??) og Kierchens Inspechtö(y?)er i 40 aar, og döde ... 11te Februarj 1782 hans .......... alderdom Kolonne 3: 70 aar ............ ................Kan desverre ikke forstå mer.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Takk til både Tove og Arnstein.Grunnen til at jeg begynte å lete han opp var en mail fra min bror hvor han skriver:'I går fant jeg en innskrift i en stor stein nede ved foten av en gammel demning ved Himsjø på Holtefjell. Ette å ha skrapt bort noe mose og lav så jeg tydelig skriften. Det sto 'Jens Hofgaard 1771' hugget pent inn som den fineste håndskrift.'Se også her: LenkemvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Februari 19.Wælædle hr, Jens Hoffgaard Kiøb og handelsmand paa Bragenes og Kierchens Inspechtøuer i 40 aar, og døde den 11te Februari 1782. Hans ganske alder 70 aar 10 maaned og 20 dager.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar Søbstad

Inspektør skal det være ja. Får bekreftet dette i Drammen byleksikon, hvor det står at sønnen Gabriel Hofgaard overtok som kirkeinspektør da faren døde i 1782. Var 'kirkeinspektør' noe ala dagens kirkeverge med ansvar for kirkens materielle sider, økonomi og regnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.