Gå til innhold
Arkivverket

[#50219] Sporløst forsvunnet!


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Kan noen hjelpe meg med å finne 'savnede' personer fra 1801 tellingen for 1280 Bergen landdistrikt? I denne tellingen finner vi blant andre husbonde og bøxelmand Peer Andersen-øyejorden i Søndre Bergenhuus, Sandvigen 1ste Rode (i Bergens Syndre Amt Kors Kierkens Sogn). Han bor med sin kone Britta Torkelsdatter. På samme add. bor også Mons Olsen-øyejorden med sin kone Berte Sivertsdatter. Regner med at Øyejorden navnet kan knyttes til bosted. I huset bor også to tjenestejenter som egentlig er mest interessant for meg: Anne Larsdatter og Berte Larsdatter. 1280 Bergen landdistrikt blir hetende Årstad senere, men jeg finner ikke noen av ekteparene igjen! Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1815-tellingen skal du nok til Prestegjeld KK og adresse som starter med S (Sandviken). Der er det roder og adresser slik: S1-1 til S2-9. Jeg finner imidlertid ingen av de personene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Korskirkens landsogn var Sandviken. Det var Domkirkens landsogn som ble til Årstad. Så Øyjorden finner du nok i ytre Sandviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk begge to!Regner med at 'Øjorden' her er Øyjorden i dag. Var nok å regne som landdistrikt den gangen! Tjenestejenten Berte Larsdatr. kan være den Berte som jeg har lett etter i mange år. Hvis det er henne, var hun i tjeneste hos Antonius Larsen i FT 1815, og giftet seg med han i 1816. Se ellers tema 16529 innlegg nr 4 for nærmere bakgrunn for søket mitt. Dette er nålen som jeg aldri finner! Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk skal du ha Gunn! Kanskje noen vet hvor de kom fra og eventuelt hvor de dro - hvis de reiste fra Bergen! Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.