Gå til innhold
Arkivverket

[#50221] Adoptert -hvor finnes opplysningene?


Gjest Mary Ann T Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Mary Ann T Eide

Noen som kan hjelpe??Leter etter en mannsperson f 31.05.1937 Han ble døpt av sine biologiske foreldre og siden bortadoptert! Har vært i kontakt med Frelsesarmeen,Fylkesmannen og BUFD Ved søk på den bortadoptertes navn og fødseldato samt biologiske foreldre så fant de ikke noe adopsjons sak i dette tilfelle!! Hvor kan de da finnes?? Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søk etter tema: adopsjon, og du vil nok finne et svar blant de andre som har spurt om mere eller mindre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er kun den adopterte selv som har rett til innsyn i en adopsjonssak. Fylkesmannen i det fylket der vedkommende ble adoptert til har opplsyningsplikt overfor den adopterte, men altså ikke overfor noen andre. Riksarkivaren har fastsatt at dåpslistene i kirkebøkene er klausulerte fra 1. januar 1930 av hensyn til sterk adopsjon, som altså kunne gjelde born født lenge før 1935.I perioden 24. mai 1935 til 1. juli 1957 kunne adopsjonen altså være både svak, som var den gamle ordningen, og sterk, som var den eneste tillate ordningen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Ann T Eide

Har ved flere annledninger snakket med fylkesmannen i STVG DA vi vet at det er en person som er adoptert bort og har navn ol så kan vi legge ett brev i vedkommendes 'mappe'!(selv om det er navne endringer) Men saken er den at vedkommendes papirer ikke eksisterer der-de kunne ikke finne noe ved søk på navn og fødselsdato! Fikk til svar at 'han' kansje først etter ett par år kan ha blitt adoptert og at papirene kan ligge en annen plass!(det har vist hendt før) Så jeg lurer på om det er noen der ute som har vært borti noe liggnende og kansje viste hvor jeg kunne hendvende meg! I dødsprotokollen til mora sto det heller ikke noe mer!(alle barnas navn skal stå der-men ikke alltid bortadopterte står der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men hvis du vet navn og fødselsdato på vedkommende, kan kanskje Folkeregisteret hjelpe deg med å oppspore han.Har du søkt i skattelisten her (dersom han ikke har skiftet navn);http://aftenbladet.no/skatt/Her får du oppgitt fødselsdato og år.Lykke til!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Ann T Eide

Hei! Ja jeg har søkt etter han-men finner han ikke!! Adopterte får som regel nytt etternavn noen får også nytt fornavn!! Mvh Mary Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.