Gå til innhold
Arkivverket

[#50225] Otto Andersen Hennes i Vesterålen (Hadsel) og Ingeborg Andersdtr


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heifant følgende familieoppsett etter å ha sjekket Hadsel kirkebokOtto Andersen. Han giftet seg med Kathrine Andersdtr.Barn:i Ingeborg Anna Andersdtr, f. 21 mar 1828 i Hennes, Hadsel, døpt 4 mai 1828 i Hadsel kirke, d. i Bogen, Sortland. Faddere var Jakob Andersen, Holmsnes, Leonhard Andersen, Maren Andersdtr, Hanna Hansdtr, Holmsnes, Ingeborg Hansdtr, Holmsnes. (1) Gift i Hadsel, med Ole Christian Jørgensen. Fikk barn med ikke gift med Peder Sørensen, f. i Fleines, Hadsel. (3) Gift i Hadsel, med Elling Larsen, f. 1832/34 i Våge, Hedmark, d. i Bogen, Sortland.Har noe noen opplysninger on Otto A og hans kone Kathrine Andersdtrsavner og oppplysninger om1. Ole Christian Jørgensen2. Peder Sørensenav de to er Ole Jørgensen den mest aktuelle, Ønsker navn på foreldre etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Her er hele familien i 1865. Ser at Ingeborg har to barn fra før: Helena Olsdatter, f. 1852 og Augusta Pedersdatter, f. 1857[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1866&kenr=002&bnr=0014&lnr=00>LenkeHelene Frederikke Henriette ble døpt 5.9.1852 i Hadsel, datter av pige Ingeborg Andersdatter og ungkar Ole Christian Jørgensen (nr. 61) Lenke 8.11.1857 ble datteren Augusta Marie døpt i Hadsel, foreldre: pige Ingeborg Anna Andersdatter og Peer Sørensen Fleinæs (?) (se nr.111)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiIngeborgs barn og hennes familie i 1865 har jeg fra før det var hennes foreldre og Ole Jørgensens foreldre som var de jeg ønsket opplysninger om.Hun var som du skriver ikke gift med andre en den Elling Larsen som hun er gift med før 1865. Har ikke dato på dette ekteskapet.Hun hadde tilsammen 10 barn jeg vet om. Hun er døpt 4/5-1828 i Hadsel etter det jeg jkan finne ut av.Men bare navnet er oppgitt på foreldrene og de er ikke å finne i 1865 ft. Derfor dette spørsmåletSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Er det kanskje Otto Anderssen og Birgitte Katrine Andersdtr fra Kalsnes (seinere Holmsnes og Vik) du spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er det nok det.her har du dato og det jeg fant ut var faddere på henneIngeborg Anna Andersdtr, f. 21 mar 1828 i Hennes, Hadsel, døpt 4 mai 1828 i Hadsel kirke, d. ? i Bogen, Sortland. Faddere var Jakob Andersen, Holmsnes, Leonhard Andersen, Maren Andersdtr, Hanna Hansdtr, Holmsnes, Ingeborg Hansdtr, Holmsnes.Sender deg en fil med etterkommere. Etterkommerne krysser stadig grensen til Sortland kommune. Han jeg starter med er og i slekt med Stavemfolkene der. (Siste person i filen jeg sender.) Noen av dem bor her i Harstad. Det er ikke denne forgreningen. Kan sende deg en fil på den grenen ogsåSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Hedne, Ås

Hei.Jeg har noen merknader til utgangspunktet som du Steinar har:Otte Andersen og (Bergitha) Catrine Andersdatter får som du skriver en datter Ingeborg Anne født 21.03.1828, men du gir henne patronymikon Andersdtr. Jeg har henne også i min slekt, men da som Ottesdtr.Jeg finner henne viet 16.09.1853 med Eilert Olsen. Hun er da 24 år og hennes far er O. Andersen.(Erland) Elling Larsen f. i Våge gifter seg med Ingeborg Anne Andersdtr 11.10.1860. Hun er da 30 år og hennes far er A. Andersen. Jeg finner Ingeborg Anne Andersdtr født 24.04.1830. Jeg finner ikke noe urimelig i min løsning når jeg også ser på faddere ved dåp til barna av disse to Ingeborgene, men jeg kan jo ta feil.Kan du, Steinar, se på dette og eventuelt komentere hvor jeg feiler ?Jeg har en god del både aner og etterkommere til begge damene.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børre Davidsen

Hei!Det stemmer som Olav skriver og Johan mellom linjene antydet: Her er nok to ulike Ingeborger sammenblandet.Ingeborg OTTESDATTER, f. 21.3.1828 blei gift med Eilert Olsen. Ved dåp 4.5.1828 er hun i kirkeboka oppført som født på Hennes, men det er mye som tyder på at dette er en feilskrift fra prestens side. Jeg antar hun er født på Kalsnes i Hadsel hvor søsken umiddelbart før og etter henne er født.Dette rimer også bedre med fadderne. Mora Birgitte Katrine Andersdatter var forøvrig fra Kalsnes. Hvor Otte kom fra vet jeg ikke.Den Ingeborg ANDERSDATTER du er ute etter er født 24.4.1830 på Hennes, døpt 6.6. s.å. Datter av Anders Andersen (ca. 1800 -7.6.1836: som igjen er sønn av Anders Lassesen/Lagesen og Anna Olsdatter) og Alette Paulsdatter (dpt. 6.7.1806: datter av Paul Paulsen og Anne Dreyer), etter det jeg vet.Med vennlig hilsen Børre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok rett at det er en sammenblanding fra min side, det er derfor jeg spør. Jeg fikk ikke det jeg fant til å stemme med det jeg hadde fra før. Det var jo sjelden at datter fikk samme etternavn som sin far på den tiden.hadde ikke det som du skriver om ekteskapet hennes, så det var jo fint å få tak i.dette i siste innlegg fører meg inn i en slekt jeg har spurt om før som bodde på Hennes, den slekten bor der fortsatt. (den etter Paul P og Anne dreyer)sistnevnte (A. Dreyer) skal jo være født i Trondheim, men hvem som er hennes far har jeg ennå ikke funnet, er det noen som vet?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.