Gå til innhold
Arkivverket

[#50227] årstall ved innflytting, hjelp til tyding


Gjest marit elisbet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit elisbet totland

Når det i rubrikken for 'når indflyttet' står 'for 2 aar' betyr det da at de skal være der i 2 år, eller kom de for 2 år siden?Ser også generelt at attestene har dato etter innflytting. Betyr det at attester ble skrevet og ettersendt fra hjemstedet de flyttet fra i etterkant?I Ministerialbok for Hommedal/Landvik 1878 - 1897, under innflyttede, 1884 - 1889, år 1885 nr 2 trenger jeg hjelp til tyding. Er det arbeidsmann som står som yrke på Martin Johan. Hva er det som står i parentesen etter etternavnet? Hva står etter nr 3?Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Vanskelig å svare på uten å ha anlysert kirkeboken litt, men med det som står i nr. 1 (16/10 84 for flere Aar) betyr 'for 2 Aar' trolig at de flyttet dit for 2 år. Men sikker kan jeg ikke være.Jeg vil tippe på at de kanksje reiste hjem igjen for å hente attesten på et litt senere tidspunkt enn når de virkelig flyttet. Mange er i tjeneste og det var vel kanskje ikke alltid de visste hvor de ville få tjene før de reiste fra hjembygda, og måtte da si ifra til presten etter at de hadde fått tjenestejobben. Men dette er bare rein tipping fra min side. Men trolig hentet de dem personlig i stedet for at presten ettersendte dem.2. for 2 Aar, Hetland, Arbeidsm. Martin Johan Mathiassen (26 Aar gl. i 1875), Landvig-Jærbrøn, 1849, Ægtevielses Att. af 25/12 79 - viet 25/4 [vankelig å lese årstallet].3. do [for 2 Aar], do [Hetland], Hustru Olava Elsine Tollefsd., do [Landvig-Jærbrøn], 1854, do do Sagen [Ægtevielses Att. af 25/12 79 - viet 25/4 [vankelig å lese årstallet]].4. do [for 2 Aar], do [Hetland], deres barn Televine Martine, do [Landvig-Jærbrøn], 15/11 1879, døbsatt. af 16/12 79 Spst. Selmer i Suld[al].Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Takk for hjelp med tyding av skrift. Du har nok tolket skriften rett, Remi Pedersen, for opplysningene synes å være riktige utfra det jeg ellers vet om familien.Når det gjelder tidfesting av flytting har jeg sett i andre bøker, og finner da at mange bevegelser faktisk er kirkebokført lenge etter flyttingen har funnet sted. Kankje først når de som har flyttet har hatt behov for attest, kanskje i forbindelse med nye kirkelige handlinger i familien? Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.