Gå til innhold
Arkivverket

[#50229] Hjelp til oppslag i bygdebok for Norddal, Sunnmøre - garden Rønneberg


Gjest Knut Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sæther

Eg prøver å finne ut kven den Knut Rønneberg var som i 1794 fekk eit barn med Ågot Rolfsdotter. Barnet vart døypt i Molde. Sjå elles tema 50119: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=50119&sok=&startnr=51&antall=50&spraak=&nr=75&antinnlegg=8#anker>Lenke I FT 1801 finn vi ein med namnet Knut Knutsson under garden Rønneberg i Norddal (nr. 206):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Hei Knut, Jeg regner med at du har tilgang på bygdebøkene fra Nesset og bd. 7 (red. Bjarne Skorgen). Jeg ser at man finner en Knut Pederson Slettum på Øvre Vike ved Eikesdalsvannet, gm. Ågot Rolfsdtr. Jeg har i alle fall registrert ham i min database som Slettum, men ut ifra gjennomgangen i debatt 50119 blir det jo klart at det er Ågot som som er fra Slettom, Lesja. Jeg har ikke tilgang til bd. 7 der jeg nå er, men det det er vel derfra jeg har Pederson patronymet som vil utelukke noen av Knutene på listen. Datteren til Ågot og Knut, Guri f.1794 ble gift med T9osten Kristofferson Bjorlie, som i 1835 kom fra Lesja med hele sin familie og bosatte seg på Ø.Vike. Denne familien har stor etterslekt, særlig i Eresfjord (Jeg teller 313 etterkommere totalt)MVH Olav Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Takk til deg for innspel. Eg finn ikkje nokon Knut Pedersson i Gards- og ættesoge for Nesset bind VII under Øvre Vike. Men det står at Ågot Rolfsdotter døydde på Vike i 1837. Ho og dottera Guri er elles omtala i Lesja bygdebok bind 1 s. 181 og s. 369. Der blir det opplyst at Ågot vart gift i Kors sokn i Romsdalen i 1821 med Peder Pedersson frå Nørdre Einbu på Lesja. Vigselen er registrert på Familysearch [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221212898&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke , og det ser ut til at mannen døydde allereie i 1822:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei!I FT 1801 budde Aagot og Guri i Molde - Schultzhaven. Aagot var tenestetaus hos madame Piersen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f11544&gardpostnr=147&personpostnr=1886&merk=1886#ovre>LenkeNo har eg ikkje sjekka - men Piersen/Pedersen-familen meiner eg å hugse var gjennom giftarmål knytt til familien Rønneberg i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Har no fått tilbakemelding på slektsforumet til DIS-Norge om at denne Knut Knutsson i Norddal nok ikkje er identisk med den Knut Rønneberg eg leitar etter.Til John: Ja, dette kunne ha blitt eit interessant spor. Men Bjørn opplyser altså at det ikkje fanst nokon Knut i denne familien. Og da er vi vel like langt. Elles takk til dykk begge.Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.