Gå til innhold
Arkivverket

[#50237] Peder Clausen Ribe i Overhalla, hvem var han


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Peder Clausen Ribe dukker så vidt jeg kan se opp første gang da han i 1762 giftet seg med Karen Sveinsd. f. Melhus, enka på Leer. Ref. gardshistoria for Melhus. Som enkemann gifter han seg med Maren Nielsdatter (evt. Jacobsdatter.)[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30691230&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeI 1801 bor de sammen med sønnen Claus her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg har ikke sett noe opphav til Peder Clausen Ribe(Riibe). Jeg vet at han var gift med en karen Svendsdtr, men hvordan har du fått knytningen hennes til Melhus?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Anne. Takk for meldingen. Forbindelsen fant jeg herhttp://laksefiske.melhus.com/SIDER/historie.htmOm det er feil i gardens egen historieskriving, vil det være fint om det lot seg gjøre å rette den opp.Det hører med til 'historien' at Karen var grandtante til Helene Johannesd., kona til Claus, Peders sønn i andre ekteskap.Det meste av dette har jeg fra ovennevnte link.Jeg har notert meg en Erik Ribe i Overhalla. Han hadde ei datter, Malena (ca. 1695-1774) som var gift med Sivert Sjur Erichsen på Opdal (?), også det i Overhalla. Kanskje noen har gards- og bygdesoga?Ser i registeret til NST at 'Slekten Riibe' er beskrevet i bd. 8, s.299 ff. Men nå vet ikke jeg om Ribe i Overhalla hadde noe med Riibe å gjøre. Eller kanskje det bare er ulike skrivemåter for samme navnet (og slekta)?Har dessuten sjekket hos Svein Tore Dahl om det finns noen Ribe blant embetsmenn eller geistlige i Overhalla, men uten treff. Samme gjelder Prestehistoriene under NST.Håpet akkurat nå er derfor at noen der ute har de nevnte bygdebøkene. Kanskje det finns en forklaring der?Ellers er det i varmeste laget for denne form for sysler. Men 'måtte' innom for å sjekke epost:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette med Erik og Malena Ribe har jeg kanskje lest hos deg? Har bare notert navnene på et kladark uten kilde. Sorry. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Jeg har med stor int. lest innleggene om Peder Clausen Ribe da han er en av mine aner. Jeg har i dag vært på Statsarkivet her Trondheim og studert kirkeboka. Ved ekteskapene til Peder med henholdsvis Karen Svendsdtr. og Maren Jakobsdtr står det kun Peder Clausen. Da sønnen Claus ble døpt, sto det fortsatt kun Peder Clausen som far men for sønnen sto det Claus Ribe. Alle dåpsbarn sto uten noen form for etternavn. Dette må bety at Claus er døpt Ribe og at Ribe i ettertid har blitt som slektsnavn. Det kan vel derfor tenkes at denne familien ikke har noen tilknytting til de andre Ribe/Riibe/Riiber-familiene ? Jeg kan legge til at da Peder ble gift første gangen med Karen sto det Snekker etter hans navn i steden for heimstedsnavnet. Dette er en noe uvanlig yrkestittel på denne tiden. Kan dette kanskje være et spor ? Mvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette var nyttige opplysninger, Ivar Jørgen. De bekrefter et stykke på veg teorien om at 'Ribe' kan være det jeg kaller et pyntenavn som ikke har noe å gjøre med noen Ribe-slekt. Det finns jo mange eksempler på slik navnebruk. På den annen side har vi altså han som ble kalt Erik Ribe, uten at jeg vet hva som kan legges i den navnebruken.Men jeg er fortsatt åpen for nye innspill. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ivar Jørgen Amdal

Jeg vil med dette ta opp debatten om Peder Clausen Ribe. Jeg mener å ha funnet anene hans. Etter opplysninger vi har fra Grong var han 94 år ved sin død 1806 dvs. født 1712, etter Ft. 1801 80 år dvs. født 1721. Jeg fant en Peder Clausen døpt i Brønnøy kirke 16.07.1719, foreldre Klaus Pedersen og Inger Mogensdtr. Ormøy, som ligger litt sør for Brønnøysund. I følge skiftet etter Claus Pedersen 1721 hadde Peder 4 søsken, Jens, Kirsten, Maren og Anne Petronelle. Jeg har ingen direkte bevis for at ”vår” Peder Clausen kommer fra Brønnøy, men sterke indisier på det. For det første stemmer alder godt og for det andre bruken av Ribe-navnet. Jeg har under innlegg 5 fortalt om hvordan Ribe (Riibe) etter hvert ble slektsnavn i Grong.Søster til Peder, Anne Petonelle f. 1717 ble 1746 gift med Leif Mentsen. De hadde 5 barn som vokste opp. I følge skifte etter Anne 1766 ble Jens f. 1750 og Lars f. 1752 døpt Ribe som mellomnavn. Etter at Claus Pedersen døde i 1721, ble Inger Mogensdtr gift med Thor Olsen. Et av deres barn var Claus Thorsen. I skiftet 1781 etter kona til Claus Thorsen, Elen Nielsdtr går det fram at et av deres 8 barn, Jens f. 1754 har Ribe som mellomnavn. Som vi ser er det i alle fall 4 etterkommere av Inger Mogensdtr. som i tidsrommet 1750-1786 blir døpt Ribe som mellomnavn, 3 i Brønnøy og 1 i Grong. Det er vanskelig å forstå at dette har skjedd ved en tilfeldighet, men at det fins en sammenheng i dette. Det skal legges til at ved Ft. 1801 er det bare Peder Clausen i Grong og hans sønn, Claus som bruker Ribe som etternavn. Det må også nevnes at i skiftet etter Inger Mogensdtr. sin mor Kiersten Gjertsdtr Holst er det en halvbror av Inger som er på Jylland. Kierstens far er Gjert Jørgensen Holst, en mektig herre, antagelig lensmann, Sandvika Brønnøy, moren er ukjent. Jeg ønsker kommentarer til dette og om det er noen som har tilleggsopplysninger spes. Om Gjert Jørgensen Holst. Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Torgeir(3): Jeg lurer på hvor du har Erik Ribe fra? Sjekket bygdeboka nå. Sivert Eriksen Opdal ble 2. gift med enken Malena Eriksdatter Ribe. Ved sin død i 1774(79 år) står det Malena Jensdatter Opdal. Ukjent hvor Malena var fra, men hun skal ha hatt en søster, Gjertrud Ribe (gm. Jacob Simensen Lein). Gjertrud skal antageligvis vært i tjeneste hos Abel Meyer.MvH Inge Hildrum Overhalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ivar Jørgen Amdal

Jeg takker for innspillet om Gjert Jørgensen Holt.I innlegg 10 er det spørsmål om Jens Ribe. Jeg kan bare si at Jens Clausen fra Ormøya er døpt i Brønnøy kirke 19.06.1707. Jeg har ikke flere opplysninger.Det int. hadde vært å finne ut om denne Ribe-slekta har tilknytting til Ribe på Jylland. Det går fram av skifter etter Kiersten Giertsdtr. Holt i 1735 og 1751 at Mogens Nielsen, en sønn av Niels Mogensen som er en helbror av Inger Mogensdtr. er på Jylland både i 1735 og 1751. Dette må bety at Mogens Nielsen er bosatt på Jylland. Det er derfor naturlig å tenke seg at slektsrekken Inger Mogensdtr./ Kiersten Giertsdtr./ Giert Jørgensen Holt stammer fra amtet/byen Ribe på Jylland. Noen som har innspill til dette ?Mvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg er glad jeg har funnet denne debatt. Claus Pedersen f. 1677 d. 1721 var sønn av Peder Søvrensen (Sørensen) og Anna Olsdtr. Torgnes store Brønnøy. Peder var skipper og d. 1699 76 år, Anna d. 1699 74 år.Claus ble gift i 1702 med enke Maren Nilsdtr. Ormøya Brønnøy og de hadde ingen barn sammen. Maren d. 1705 67 år.Claus g. II ca. 1706 Inger Monsdtr. (Mogensdtr.), dtr. av lensmann Mons/Mogens Nilsen og Kirsten Gjertsdtr. (Holst) Vevelstad i Vevelstad. Mons og Kirsten ble gift i 1676 i Brønnøy og hun d. 1735 i Vevelstad og hadde et skifte. Inger Monsdtr. d. 1756 77 år gl. Etter at Claus d. i 1721 ble Inger g. 1722 med enkem. Tor Olsen Reinfjord store Sømna og de fikk 3 barn. Claus og Inger hadde barna:Jens f. 1707, levde i 1721; Kirsten f. ca. 1710, levde i 1736; Maren f. ca. 1716 (første gang til alters 1730) d. 1788 g. 1736 Hans Claussen Torgnes lille og bodde der (flere barn men ingen med Ribe navnet); Anne Pernille f. 1717 d. 1765 g. 1746 Lars Mentsen Ormøya, 8 barn 2 med Ribe navnet; og Peder f. 1719, levde i Brønnøy i 1750.Jeg tror det må vaere riktig at Peder bodde i Grong! Dette er ny for bydeboka for Brønnøy som jeg arbeider med nå, så takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Inger Monsdtr. g. II Tor Olsen, enkem. på Reinfjord store Sømna. Bosted Ormøya Brønnøy. De hadde 3 barn: Claus f. 1723 d. 1788. Han hadde sønnen Jens Ribe f. 1754 d. 1812 g. 1782 Tjøtta, enke Marie Jørgensdtr. Hamn Vevelstad. Det er han i innlegg 10. Da hadde de Inger Margrete f. 1726 d. 1756 druknet i en stor ulykke. Hun hadde 3 barn med ikke Ribe navnet. Da kom Ingeborg f. 1729 d. 1801 g. to ganger, 7 barn med ikke Ribe navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Vi vet at Jens Ribe, bror til Peder (Jens f. 1707) var i Bergen ei tid. Jeg finner en Jens Riibe d. 1741 Bergen Domkirken med ingen alder oppgitt. Kan ha vaere broren til Peder Ribe f. 1719?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ivar Jørgen Amdal

Takk for omfattende og opplysende svar fra Margaret Miller. Det er hyggelig å kunne bidra slik at bygdebøkene får med seg de opplysninger som er tilgjengelig. Når det gjelder forholdene mellom Ormøy og Grong for Peder Clausen, kan det nevnes at Peder var fadder for Lars Mentsen og Anne Pernille sin datter Inger Marie i Brønnøy kirke 22. juni 1757 og at Peder giftet seg i Grong første gangen 13. juni 1762. Det er sannsynlig at han har flyttet fra Brønnøy til Grong i løpet av 1757-1762.Det kunne ha vært meget interessant å få vite hvilke planer det er for den videre framdrift av bygdeboka for Brønnøy. Er det event. i mellomtid muligheter å få opplysninger om familiene utover personlige data, for eksempel for gårdene Ormøy og Lund. Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.