Gå til innhold
Arkivverket

[#50249] Peder Strømsøe f. ca. 1771 Levanger/Skogn


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Peder Strømsøe er 30 år ved Folketellinga i 1801 for Skogn/Levanger. Han var baker og det var bakere i familien i flere generasjoner etter ham i Levanger.Er det noen som har tilgang til Skogn kirkebok ca. 1771 og kan slå opp for å finne hans opphav ville jeg være takknemlig. Han hadde muligens en bror Kiel Strømsøe f. ca. 1773 fellbereder i Trondheim liksom sin far Hans Strømsøe som kjøpte Lilleschole i Trondheim 1787 av en baker.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Familien Strømsøe er omtalt i Eigil Strømsøes artikkel 'En bakeribedrift gjennom fem generasjoner - et 200 års jubileum', trykt i Levanger Historielags årbok 1996 (s. 97). Det framgår er at Peder Pedersen Strømsøe opprinnelig var fra Lille-Elvdal (Alvdal); døpt 1. søndag etter påske 1771. Foreldre Peder Halsteinsen og Marit Olsdatter, gårdbrukere på Strømshaug. Jeg kan ikke se at eventuelle søsken av Peder P. er nevnt i artikkelen, men det kan kanskje stå noe i bygdebok for Alvdal.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiOm du søker i Kvasir på Inntrønderslekter vil du finne mye informasjon om denne slekten. Der er det lagt ut et slektstre til Reidar Strømsøe som er etterkommer av Peder. Jeg har også Peder blant mine aner, gjennom hans datter Inger Chatrina, født i 1811.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Peder f ca 1771 er vel farfar til Peter Pedersen Strømsø f 1844, som i 1867 ble g m Anna Olsdatter Wold f 1846, som jeg har registrert på min Hjemmeside, men hun er vel kjent fra Egils artikkel. Egil er sønn av Reidar Strømsø f 1719, som sønn av Reidar Strømsø f 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI følge de opplysningen jeg har notert er Egil og Reidar, f. 1919? søsken. Begge er sønner av Reidar, som jeg har oppført som født i 1887. Har ikke opplysninger om at Reidar som er født 1919 har en sønn ved navn Egil. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Beklager et glippSå vidt jeg husker var det 4 søsken: En eldre søster, Gunnar f . 1915/1916, Reidar (Rei) f .1919 og en noe yngre bror Egil… Jeg var en venn av Rei på folkeskolen i Levanger.Jeg har hatt forbindelse til Reis sønn Reidar Arne og limer inn hans forespørsel 22.10.2005Hei LeivMitt navn er Reidar Arne Strømsøe og min far (Reidar Strømsøe, 1919) er registrert med noen av sine forfedre på din web-side. Jeg har selv en web-side (http://home.online.no/~rstromso/) hvor jeg har registrert ca. 17000 personer mer eller mindre fra Inntrøndelag. Jeg mangler bl.a. noe informasjon om forfedre til Olava LARSDTR RUSTEN GUSTAD og lurte på om du hadde noe imot at jeg hentet noe data fra din hjemmeside og oversatte til engelsk (så godt det lar seg gjøre) for deretter å oppdatere min egen side med disse data. Håper du ikke har noen innvendinger til dette. Jeg har planer om å dra til Riksarkivet for å lete opp en del av de opplysninger som finnes på din side. Noen av mine data vedrørende forfedre til Olava er forskjellige fra dine og det hadde vært greit å kunne finne ut hva er riktig og hva er galt. Min onkel, Eigil Strømsøe har i tidligere år drevet en del med studier av slekten og det meste av det jeg har om Wold-slekten stammer fra ham. Håper å høre noe ord fra deg eventuelt din sønn Kjell som jeg forsår har samme interesse som deg. Mvh Reidar A. Strømsøe Gartnerveien 29 3478 Nærsnes Tlf. 48147373Mvh Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjenJeg har følgende barn av Reidar og Ragna: Ragnhild, født 1910, Per født 1912, Ole Kristian, født 1913, Gunnar født 1916, Reidar født 1919 og Egil født 1922.Opplysningen har jeg fått via Arnt Egil Ursin samt fra Reidar A. Strømsøe sin hjemmeside om Inntrønderslekter. Reidar har også fått tilsendt opplysningene jeg har fra min gren av slekten og de ligger vel også i hans base der tror jeg. Jeg har sjekket noen av de opplysningen jeg har mot de utlagte kirkebøkene nå, så jeg får litt flere datoer istedenfor bare årstall. Jeg finner litt nå og da, men det tar tid.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk til dere Arne, Hanne og Leiv.Dette besvarer mitt spørsmål: Kiel Strømsøe f.ca. 1773 er ikke bror av Peder Strømsøe i Levanger. Kiel losjerer med sin familie hos sine sannsynlige foreldre Hans Strømsøe 70 år og Ragnild Johnsdatter 66 år iflg. Folketellinga for 1801 Trondheim, Strandgaten Hus 36.Jeg har søkt i kirkebøkene for Strømsøe og Bragernes i Buskerud, men har ikke funnet noe der. Heller ikke Trondheim.Håper fortsatt på hjelp på dette forum, men jobber selvfølgelig videre med saken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.