Gå til innhold
Arkivverket

[#50253] Sandnes/Gildeskål/Nordland: Peder Olsen (1806-66)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Peder Olsen kom fra Sandnes i Gildeskål og var døpt 20. juli 1806, i følge Bodin bygdebok.Han var 22. nov. 1847 gift med Ovidia Kristina Gjerp (1817-91) fra Hamarsøya, Sævik i Fosnes (Nord-Trøndelag).Peder døde 8. aug. 1866 i Skånland i straumen i Bodø.Hvem er foreldrene til både Peder Olsen i Gildeskål og Ovidia Gjerp fra Fosnes i NT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis Peder Olsen var døpt i Gildeskål 1806, finner jeg bare en kandidat i den dåpslisten jeg har: Peder Olsen, Skjellvik med foreldre Ole Hansen og Berthe Nielsdatter.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ser straks at spørsmålet kan misforstås. Giftermålsdatoen har vi, men jeg vet ikke hvor de giftet seg. Ut fra det kunne kanskje se hvem foreldrene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag
Gjest Inger Eide

Jeg kan ikke finne disse personene i skiftene og blir svært usikker på om dette er de rette personene.Berthe finner jeg hos Støver slik: Peder Andersen gift med Berthe Nielsdatter 1/8 1803 og de bor i Skjelvik, ingen barn kjent.Her er det kanskje noe som ikke stemmer helt. Lurer på om Peder Olsen og Ovidia hadde barn? Tenker på oppkalling hvis det ikke er flere opplysninger ellers.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk til Torgeir og Inger.Alt ser greit ut, men det kan jo være at Lars Kristensens bekjentskap med Berthe kan være tvilsomt.I Bodin bygdebok har Ovidia og Peder hatt tre barn: Lovise Sofie Jakobia (f. 1853), Ane Elisabet (f. 1855) og Petter Oluf (f. 1858). Hun ble i følge bygdeboka gift igjen etter Peders død i 1860 med Petter Edvard Dreyer (1818-77).Takk igjen for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

FT 1801 finner jeg på gården Hammersøen i Sævik sokn i Fosnes Jens Jacob Gjerp (f. 1745) og Ane Jacobsdtr. (f. 1757) med Jens' mor Andrea Gjerp (f. ca. 1715).Jeg trenger mer kjøtt på disse beina (hvis det går an...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skifte etter Peder Olsen er åpnet 30/9 1870.Formue 2250 og gjeld 36Ovidia, ektefelle og barna Lovise, Anna og Petra alle Skaanland i Bodø.Da burde vi vel finne han i skannet kirkebok for Bodø kanskje.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, det står Petra Pedersdatter, 12 år og ikke Petter. Kan han være fra siste ekteskap? Når ble Ovidia gift med P. E. Dreyer? Skiftet er jo fra 1870 så kanskje omkring dette årstallet.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Men finner du Peder Olsens dødsfall? Kunne han ha hatt flere navn?Han kan godt ha vært døpt i Gildeskål, men foreldrene kan ha vært fra fra bygdene omkring og her er det mange muligheter.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Der fant jeg ham innført som nr 49 i skannet kirkebok for Bodø, 1866. Men ingen flere navn og dermed ikke flere ledetråder her i alle fall.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Her: Lenke (nr. 17) er vielsen mellom Peder og Ovidia i Bodø.Faren hennes: Hans Michael Gjerp, HammersøenFarens hans: Peder Olsen Sandnæss (?? Det er vel litt tvilsomt ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Inger og Frank.Ja, da fant vi vielsen, men den brakte ingen opplysninger når presten kunne skrive så feil.På en side på nettet er Jens Jacob Gjerp (f. 1745) plassert som far og Anne Jacobsdtr. Hass (f. 1757) som mor. FT 1801 har jo også Andrea Gjerp (ca. 1715) som mor til Jens Jacob.Navnet Hass forbindes det med noe? Jacob Hass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er faktisk en Peder Pedersen fødested Sandnessom er født 20/7 1806 og oppgis å være gift og bosatt på Skånland. Foreldre Peder Olsen , bonde og skipper og Pernilla Bergitta Pedersdatter. Paret gift i Bodø 2/8 1798.Kan det være at Peder Olsen har beholdt Olsen som etternavn? Et merkelig sammentreff eller?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Pernilla Pedersdatter er nevnt i et skifte etter Peder Jensen, Myklebostad i Bodø i 1805. Ektefelle Maren Hansdatter (Maren Larsdatter), men hun har vært gift før og er således Pernillas mor, men Marens første ektemann er ikke nevntPernilla Pedersdatter gift i Sandnes med Peder Olsen.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Margrethe Jacobsdatter Falch (1678-1772)og mannen Jens Jørgensen Hass bodde i Søvika i Alstahaug. De hadde så vidt jeg husker bl.a. sønnen Peter Jeremias f.ca. 1713.Her blir det rom til en Jacob Hass som far til Anne f. 1757. Uansett tror jeg disse Hass'ene var etterkommere etter en domorganist i Trondheim (eller noe sånt.)Og Sandnes er altså 'opphavet' til navnet Sandnessjøen. Jeg var der for to uker siden, og Sandnes har til og med eget gravsted.Dette blir basert litt på vage erindringer, men det er for varmt evt. for seint til å gå tilbake til kildene. Skulle derimot ikke bli förvånat om det er noe i dette:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser at Peder Pedersen står oppført i dåpslisten for Gildeskål med foreldre Peder Olsen og Pernilla Pederdatter, Sannes.Dette ser ut til å være skipperfamilier med en relativ romslig økonomi etter skiftene å dømme. Det synes også underbygger både giftermål og skifte etter Peder Olsen. Nå er jeg spent på om dette stemmer.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Forsøker å få litt orden på mitt eget innlegg (23):Margrethe Falch og Jens Hass hadde også sønnen Jacob. Han er rent kronologisk mer 'naturlig som Anne Jacobsdatter far enn 'oppfinnelsen' Jacob Petersen Hass.Men både Simon Ellefsen og andre er litt påholdne med informasjonen ndg. etterkommerne etter de fleste barna til Margrethe og Jens[url="http://www.nose.dk/Norge/falch.html#271>http://www.nose.dk/Norge/falch.html#271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.