Gå til innhold
Arkivverket

[#50254] Ekteparet Aschier Olsen og Berte Torstensdatter, Skiptvet – opphav?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Ascher Olsen Borg (Berg?)og Beerthe Tostensdatter ble trolovet i Skiptvet 5.2.1791 og gift der 17.4.1791. Ingen alder eller fedre oppgitt, kun kausjonistene Ole Borg og Hans Amundsen Vannengstad(?), ref. kirkebok Skiptvet 1758-1793, s. 235.I FT 1801 er paret bosatt på Skaar i Skiptvet, han innført som husmann m/jord Asgier, 39 år (dvs. født 1762?) og hun innført som Berthe Torstensdtr, 48 år (dvs. født 1753?), sammen med barna Ole 8 år (funnet f. 1792 på Houg) og Gunder 4 år (funnet f. 1796 på R(K?)insbek), begge innført med etternavnet Asgiersen.BERTHE: I Skiptvet 1758-1793, Konfirmanter 1769, nr. 21, s. 363 ble Berthe Tostensdatter, Søndre Berg konfirmert, - alder er forsvunnet ved noe søl på siden, men øvrige konfirmanters alder varierer fra 16 til 22 år, (dvs. fødselsår kan være mellom 1747 og 1753), - foreldre er ikke oppgitt.Jeg finner ingen Berthe døpt i Skiptvet i det aktuelle tidsrom, men jeg finner et Pigebarn døpt i 1753, nr. 45 uten at hennes navn er oppgitt, men med far Torsten Torstensen og mor (E---- E---datter - vanskelig å tyde). Det kan være den aktuelle Berthe, - vanskelig å verifisere, men kan noen hjelpe med ’min’ Berthes fødsel og hennes opphav?ASCHER: Ascher er en større gåte å finne, - staving av hans relativt sjeldne fornavn har videre ved barna resultert i følgende varianter: Aschier, Asgier, Askjer, Aschjer, Askjær, Asjer, Asker, Asgout, Aschout.I FT 1801 for Skiptvet finnes det 2 stk. Asg--- Olsen, - den ovenfor nevnte Asgier Olsen, husmann på Skaar, 38 år, samt Asgout Olsen, bonde og gårdbeboer på Stensrud, også 38 år, dvs. begge født ca. 1863.I Skiptvet 1758-1793, Konfirmanter, ble Asgout Olsen Vister, 17 Aar, konfirmert 1781, nr. 1, s. 345 (dvs. f. 1764). Hans plassering som nr. 1 ved konfirmasjonen tyder på at dette er han som er bonde på Stensrud i 1801, dvs. ikke min As--- Olsen.I samme kirkebok, Konfirmanter 1783, nr. 1783, nr. 9, s. 347 er oppført Aschier Olsen Soelberg, 18 Aar (dvs. født 1765), og dette er muligens min Ascher.Har sjekket døpte i Skiptvet i tidsrommet 1760-1767, men jeg finner kun 1 kandidat døpt As--- med far Ole, nemlig Aschout født i 1763, nr. 22, s. 27, hvis foreldre er Ole Aschoutsen og Maren Svensdatter, Kvister.Er det noen som kan hjelpe med opphavet til 'min' Berthe og Ascher?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.