Gå til innhold
Arkivverket

[#50259] Hvor var Stensberg i Østre Aker (Haugen)


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Kan noen hjelpe meg å plassere Stensberg geografisk i dagens Groruddal?Jeg har funnet ut at det var en plass under Haugen Vestre (gnr 104). Han jeg undersøker het Johan (-nes) Johnsen (Johannessen). Han var sønn av Johan Johanessen iflg 2. vigsel. Han bodde på Stenberg i 1865 med sin 1. kone [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=gardsnavn&pgj=37&teljing=ft1865&filnamn=f60218b.wc2&amt=2&funnenr=298>Lenke. Selv døde han i 1894 på Grorud, og hans 2. kone bodde som enke på Stensberg i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Det ser ut som om denne familien har vært lenge på husmannsplass(er) under Haugen. Johan Johnsen ble født på Haugen-eie i 1816, og bodde altså på Stensberg under Haugen. I 1865 bodde hans gamle mor (som kom fra Lambertseter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10218&gardpostnr=424&merk=424#ovre>Lenke) hos en annen sønn, Jochum Johnsen på en annen plass under Haugen: Grønlien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei AJeg har lett i boka Sagaen om Stovner utgitt av Stovner bydel 1997 av Roy Normann, han har vært meget aktiv lokalpolitiker i Stovner bydel og skrevet mye om navn og plasser i området. Jeg har blitt fortalt at han fortsatt er aktiv med historie. Han bor i dette området.Boka omtalt ovenfor kan kjøpes for 200 kroner fra Stovner bydel. Anbefaler denne.I Oslo byleksikon er Stenberg kun nevn ved Ullevålsveien 33, løkke på bymarken Ble etterhvert oppslukt av gamle Rikshospitalet Da kvinneklinikken ble bygd, ble huset revet og flyttet til Løchenveien 18b på Bygdø.Hvis ikke dette er nok, kan du ta kontakt med Oslo byarkiv, de har flere folketellinger med navn på stedet og adresser.lykke tilKjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk til Kjersti og Gunn. Jeg har ikke funnet Stensberg eller Grønlien på disse sidene. Videre er Stensberg og Stensberggaten et annet sted, lengre vest i byen. Men jeg lurer på om jeg skal kontakte Roy Norman...Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.