Gå til innhold
Arkivverket

[#50262] Høilandets herad i Sør-Trøndelag


Gjest Svein Botterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Botterud

Hvilket sogn og prestgjeld ligger Høilandets herad (1651) som finnes i Sør-Trøndelag i 1900 tellingen? Dette heradet finnes ikke i oversikten over kirkebøker for Sør-Trøndelag. Det har vel heller ikke tilknytning til Høylandet i Nord-Trøndelag da den kommunen er langt fra grensen til Sør-Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Hølonda har kun kirkebok for 1915-37 som egen KB. I tillegg ligger Hølonda sammen med Melhus for perioden 1887-1914. Jeg er på jakt etter en som dekker 1858. Stedsnavn som ble familienavn i USA er Krogstad er gift inn i min familie i ND.Vil da evt. Melhus bli den riktige kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her er det Rygh seier om soknet, Hølonda. Her kan du jo også sjå at det finst ein gard som heiter Krokstad i Heradet eller soknet.29.HØLANDETS HERRED.Herredets og Sognets Navn: Hølandet. Udt. hø2llåNNa, Dat.hø2llåNda.Ældre Navneformer: a Høylandhom AB. 43. a Høylandom,Høylondum. AB. 117.Høland NRJ. II 176. Høyland OE. 62. Høland OE. 68. Hiø-landhenn Cap. Hølanndt 1590. Høelannd 1624. 1626. Høilannd1631.Høylandir f., Flt. af høyland n., 'Høland', dannet af høy n.,Hø. Navnet findes som Bygdenavn ogsaa paa Romerike og i Namdalen og iEntalsform som meget almindeligt Gaardnavn i Strækningen fra Mandals-dalen til Nordhordland. Navnet kan opfattes paa to, forøvrigt ikke megetforskjellige Maader: Land, der er særlig skikket til Høavl, godt Græsland,og: Land, benyttet til Høavl, Slaatteland. At en Bygd har dette Navn,berettiger ikke til at slutte, at den først i sen Tid er bleven fast bebygget.I denne Bygd er der, ligesom i de to andre, navnlig den paa Romerike,mange Gaardnavne, som rækker langt op i den hedenske Tid. I Udtaleformenher maa aa-Lyden i 2den Stavelse udgaa fra den omlydte Vokal i den gamleForm, og aa-Lyden i 1ste Stavelse være indkommet ved Vokalassimilation,bevirket af den følgende Stavelses Vokal. Endelsen -a i Nom. er sandsynligat opfatte som bestemt Intetkjønsform i Flt. Dativformen er paafaldende;ellers er den her ligesom i Nabobygderne i Flt. -om med lukt Vokal. (Bd. IIS. 182. Thj. VSS. 1891 S. 199).Hølandets Annexkirke paa Krokstad (GN. 12) er bygget noget efter 1650istedenfor de to ældre, nedlagte Kirker paa Grøtan og Kolbrandstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du har vel rett i at Hølonda tilhøyrer Melhus kommune i dag. Som dei fleste av oss vel vaksne veit, så kjem jo Oddvar Brå frå Hølonda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Ja Finn. Og staven brakk og jeg var ikke tilstede da jeg hadde annet fore, men takk til den mannen som gav han en stav og laget en historie som historikere sikkert kommer til å dvvele ved lenge, i alle fall idrettshistorikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Med fare for å avspora emnet fullstendig, så kan eg ikkje unnlata å nemna at eg hugsar rimeleg godt kvar eg var då Brå brakk staven.Dette året var eg nemleg på Lofotfiske og då stafetten i VM skulle starta var vi akkurat ferdig med dagens første garnlenke. I all hast skulle vi ha oss litt mat før vi tok til med neste lenke. Veret var fint og Lofottorsk og alt som hadde med fiske vart gløymd for ei stund. Vi hadde TV ombord i båten og det vart knapt kikka ut før stafetten var ferdig. Eg var altså i Kabelvågbakken (havstykket utanfor Kabelvåg ved Svolvær) då Brå brakk staven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.