Gå til innhold
Arkivverket

[#50272] Flesbergboka/-bøkene. Gaasum ødegård.


Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik Grannes

I tema 49 690 ser det ut til at jeg er kommet på sporet etter opphavet til min mm mm Marte Olsdatter., f 30 nov 1823, datter av Ole Siulsen og Live hansdatter Gaasum ødegård.For å unngå en bomtur til biblioteket spør jeg først her om noen kan svare meg på om disse er omtalt i Flesbergbøkene, - og evt i hvilket av de mange bindene?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bind VII, s. 188 nevner dem kort. Hennes foreldre Hans Walkenhauer (ca. 1758-1809) og Marte Høljesdotter; han enkemann fra Møte (de ble gift 1820). Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Kristian...Da kan det se ut til at vi finner Ole Siulsen (6) i 1801 på Møde, plass under Stewning Øvre som sønn av Siul Olsen (41), bergarb, og Jørran Gunders (46), mens vi finner Live Hansd (4) på Gaasum Øvre ødegård som datter av Hans Christophersen (42), bergarb, og Marte Helgesd (45).Før jeg begir meg til bibloteket; -Finner jeg også Møte/Stewning i bind VII?teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Møte under Stemning er bind V, s. 212ff. Mer om 'ditt' ektepar der.Jeg har undersøkt den andre debatten du har gående, og Marte f. 1823 har man ikke noe videre om, annet enn at det i ei fotnote foreslås at hun kunne være samme som *Maren* Olsdatter, 42 år og tjener på Helgerud i Lier i FT1865. Din kandidat er vel bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Kristian...Ja, min kandidat er kanskje bedre. Jeg ser at hennes familie skal ha oppholdt seg i Hurum ca 1837-1841. Videre finner vi begge hennes brødre Gunnar/Gunder og Sjur/Sivert gift og bosatt i Hurum både i 1865 og i 1900.Hadde min Marte vært den eneste Marte Ols født i Svenne i 1823 hadde indisiene vært tunge. Men akk; - på siden foran hennes dåpsinnførsel finner jeg en Marte, datter av Ole Ols Ø Gaaraas. Etter at moren Jaran Halvord var blitt enke flyttet hun og Marte til Lier ca 1837 og mer informasjon om denne Marte har jeg ikke funnet.Forøvrig virker det som om ut- og innflyttingslistene i kb. er langt fra fullstendige.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.